• Äldre 8 Jan 14:48
    8847 visningar
    21 svar
    21
    8847

    Recept mot förstoppning hos barn

    Hej
    Mitt barn lider av förstoppning. Hon är tre år. Vi försöker med diverse lösande matprodukter och ger movicol dagligen. Vi är inne i den ökända "onda spiralen", dvs vägra toalett pga smärta/tidigare smärta vilket leder till mer förstoppning, ja ni vet ju säkert... Ibland flyter det på bättre, ibland sämre.

    Det finns många trådar om detta men hittar ingen aktiv (tipsa gärna om ni vet ngn) men jag tänkte att här behövs det en tråd som samlar bra recept för dessa magar. Nu är jag inte direkt ute efter de vanliga tipsen, dvs katrinplommon, mogna päron, kiwi, fibrer i kombo med mkt vatten osv utan vad jag skulle behöva är riktiga maträtter/mellanmål osv. som är bra för dessa magar.

    Så i denna tråd tänkte jag vi skulle dela med oss av våra tips på matrecept. En del recept blir väl på vanliga maträtter som finns därute och en del recept görs om så att man kan stoppa i diverse önskvärt för dessa magar.

    Även tips på vad man kan smyga ner movicol i önskas. Vi kör med movicol junior dagligen men hon är en finsmakare och känner på lång väg om vi häller på för mycket på en gång. (Skulle aldrig kunna få henne att dricka det utan att blanda). Vi blandar detta i olika maträtter, köttfärssås är tacksamt tex, soppor fungerar bra, potatismos oxå. Vi ger även vuxen movicol ibland (då detta ska vara samma som barnens fast dubbelmängd i påsen, enda skillnaden är smaken som ju är "apelsin", detta blandar vi i "sött", tex yoghurt, smoothie osv.

    Behöver man prata av sig går det ju oxå bra men fokus gärna på mat i samband med förstoppning åkomma.

  • Svar på tråden Recept mot förstoppning hos barn
  • Birgit­ta02
    Äldre 8 Jan 14:56
    #1

    Jag antar att du försökt med sviskon?

  • Äldre 8 Jan 15:36
    #2

    Sviskon är väl katrinplommon? Eller?

  • Birgit­ta02
    Äldre 8 Jan 15:36
    #3
    kämpandemamma skrev 2016-01-08 15:36:21 följande:
    Sviskon är väl katrinplommon? Eller?
    Japp :)
  • Birgit­ta02
    Äldre 8 Jan 15:37
    #4
    Birgitta02 skrev 2016-01-08 15:36:52 följande:
    Japp :)
    Aaahhh.... missade däruppe i TS första inlägg..
  • Äldre 8 Jan 21:48
    #5

    Senaste tipset vi fick var att ge smörgåsrån i fullkornsvarianten, då vår tös i princip vägrar fullkornsbröd, grönsaker och frukt. De rånen äter hon gladeligen. För mycket socker är ju också stoppande. Vindruvor och russin gillar hon även om det inte är det mest optimala. Havrefras med smör på har vi också fått som tips när hon var yngre.

    Här uppskattas inte soppor eller grytor så bra och hon har lärt sig plocka ut det hon inte vill ha. Mos gjort på blomkål ratade hon fullständigt.

    Vi har forelax till dottern på 2,5 år (med apelsinsmak). Egentligen ska det blandas i vatten, men hon får det i juice för att gå ner. Knappt en dl varannan dag får vara okej.

    Kanske kan pannkakor på grövre mjöl fungera?

  • Äldre 9 Jan 09:47
    #6

    Ja vanliga pannkakor är ju egentligen inte alls bra (med både vetemjöl och mjölk) men som du säger på grövre mjöl och byta ut en del av mjölken till vatten (mer som crêpes recept) fungerar det bättre. Vi blandar i havremjöl. Man kan även ha i diverse fibrer som kli osv (men grövre mjöl och sånt kräver ju även mer vätska för att inte få motsatt effekt. Jag brukar även hälla i lite katrinplommonjuice i smeten. Min tös gillar smeten mycket så hon får en liten skål med smet-smakprov där kan jag lätt blanda i en dagsdos movicol utan att hon känner smak.

    Förut åt hon gladeligen katrinplommonpure i stora lass (vilket iofs inte hade ngn stor verkan på henne) men nu ratar hon det. Hon gillar inte heller hela torkade katrinplommon längre, inte russin, inte kiwi, inte päron. Däremot äter hon vanliga vindruvor.
    Hon gillar vatten men dricker dåligt, speciellt när hon är som mest förstoppad. Mjölk kan hon hälla i sig mer av men det får vi ju tyvärr dra ner på, ibland spär jag ut den med lite vatten. Yoghurt gillar hon mycket och den brukar jag oxå spä ut med vatten så hon får i sig mer vätska, den är ju redan så tjock.

    Ibland känns det som ett evigt mixande och trixande.

  • Äldre 9 Jan 20:54
    #7

    Vår son på 2 år och 3 mån är också hård i magen.. Vi ger lactulos och har fått så olika bud från alla om mängden vi ska ge.. Men tycker det hjälper sådär. Kiwi är ju superbra men han är allergisk så det har vi fått ta bort..
    Från vilken ålder får man ge movicol? Är det effektivare än lactulos? Tycker liksom det inte händer så mycket, han kan kämpa med bajset i 2-3 dagar innan "proppen" släpper, har fått de microlax mellan varven när vi märkt att det sitter fast..

  • Äldre 9 Jan 21:54
    #8

    Min son har haft jätteproblem och druckit movicol i 2 år. Var även hos psykolog med honom. Nu är han snart 7 år och allt är okej men jag vet hur ni har det... Och jag glömmer aldrig hur han sprang omkring här hemma när det tryckte på, vilken panik

    Jag smusslade i lite rapsolja i nyponsoppa och juice vilket hjälpte på traven. All form av olja. Bäst är olivolja men det smakar ju illa...

    Fikon och dadlar är lösande också. Aprikoser både färska och torkade. Persikojuice,aprikosjuice, mangojuice

  • Äldre 9 Jan 21:54
    #9

    Testa att servera konserverad frukt, sådan där frukcocktail, som fruktsallad till efterrätt eller mellanmål. Vet att vi gav det till mellanmål på förskolan en gång, 1 timme senare rann det ur alla våra små barn... Har aldrig testat det igen, men att prova i en liten dos först kanske kan vara något.

  • Äldre 11 Jan 13:17
    #10

    tack för svar och tips!

    lactulos gav henne rikligt med gaser och magknip, hjälpte dessutom föga. vet inte angående ålder och movicol men tror vi fick det utskrivet stex innan hon fyllde tre., så det borde ni oxå kunna få tycker jag.

    vi har fått resulax att ge, in case men hon vägrar all "medicin" och det skulle bli alldeles för dramatiskt för både henne och mig då hon blir skräckslagen. ibland blir jag så ledsen å arg på bajskrånglet och skulle helst bara vilja ge resulax så vart det över (för den gången) men inser ju att jag inte kan ge det då jag är upprörd. ibland har jag ett mål; om det inte kommit bajs ikväll så ger jag resulax men då brukar det komma bajs. jag försökte ge en gång men avbröt då hon fick panik, sedan pratade hon om hur hemskt det var i flera veckor.

    ett tag hade hon normal avföring regelbundet var 4 dag med movicol, och nästan ingen magont emellan, det var för oss helt acceptabelt, trots att 4 dgr sägs vara för långt emellan. men sen blev hon sjuk och vi åkte på semester ett tag och allt fallerade och nu står vi här med mer krångel än någonsin. ju mer vi fokuserar på bajset, mat, movicol, toalett osv desto sämre blir det.

    hon säger själv att hon håller emot för att hon är rädd att det ska göra ont. säger vi att ngn mat eller dryck är bra för bajset och magen vill hon inte äta det för rädsla att behöva bajsa.

    vi satt med henne på toaletten nästan ngn timme för ngr veckor sedan framför ipaden och till slut kom det bajs utan att det gjorde ont och jag och pappan tyckte att det var toppen. hon med, just då, verkade stolt å så, kanske för att göra oss glada :-/, men sen dess vägrar hon nästan att kissa på toaletten med rädsla för att bajsa där. suck blir så ledsen och trött på allt detta här. försöker att inte tänka för mycket på det men svårt då hon nu i dagarna har ont hela tiden typ och inte vill leka, vill inte att hon ska hämmas socialt. hon märker ju att det trycker på när hon rör sig. jag hoppas det blir bättre nu när förskolan kommer igång med rutiner för mat lek och rörelse.

    allt krångel började tyvärr när hon skulle bli blöjfri på dagis. att kissa på toaletten gick bra men då hon ofta haft lite ont i magen vid bajseriet tyckte hon det är "läskigt" att bajsa på dagis och har uttryckt att hon inte känner förtroende för fröknarna. tex hade hon bajsat i byxan när jag kom en dag men hon ville inte säga till sa hon. har pratat med dom om detta men dom verkar inte riktigt förstå och tycker problemet grundar sig i att hon inte sitter på toaletten utan att vi ger henne blöja. må så vara att det kanske var så från början men... antar att de uttryckt det till henne och att det är därför hon inte vill/vågar säga till eller så.

    jag är mammaledig med en liten som just nu sover väldigt väldigt dåligt, allt blir ju liksom mycket jobbigare med stor sömnbrist.

    FÖRLÅT för låÅng text, och jag som bad om recept tips och nu skriver jag själv av mig...!

    olja kör vi med oxå ibland.

    fruktcoctail ska jag definitivt pröva! helt nytt tips! tyvärr är det så att då förstoppningen är som mest aktiv äter/ dricker hon väldigt lite (inte heller "goda grejer") eftersom det ju trycker på bajset och hon vill ju absolut INTE bajsa. men ska försöka locka lite OCH nu fick jag lite mer energi och kraft att orka idag, tack!

Svar på tråden Recept mot förstoppning hos barn