• mammalovis

    Hur mycket hjälper ni era 5-åringar med dusch och hårtvätt?

    Min äldsta dotter fyllde nyss 5 år. Hon har länge varit självständig med att klä på sig, men med duschningen har vi hjälpts åt med intvålningen och med håret ett längre tag.

    Hur mycket ansvar får era barn ta och när brukar de vara stora nog att klara det själva?

    Håret kan ju vara svårt att få ur schampot i tänker jag. Underlivet har hon fått tvätta själv länge.

  • Svar på tråden Hur mycket hjälper ni era 5-åringar med dusch och hårtvätt?
  • scanmia

    Hjälper med allt om de vill, men låter dem fixa själva om de vill med.

    Oftast vill de mest ha sällskap och någon att snacka med och som håller handduken så att de inte får vatten i ögonen. De badar eller duschar några gånger per vecka och simmar på simhall ett par gånger med, så även om det blir lite si och så med håret eller ursköljningen ibland så är det ju inte långt tills nästa tvättillfälle. 

    Tandborstningen försöker vi hålla på att föräldrar ska göra i alla fall gång per dag. På morgonen kan de få borsta själva, men inte på kvällen. Håret har de inte visat något som helst initiativ av att vilja ta över själva och inte heller om de har haft någon extra kräm eller behövt smörja in sig eller ta inhalator. Även när de är helt kapabla att utföra det så har de behövt en vuxen som tar ansvar för att det genomförs.

  • kixan

    Inte alls i princip. Schampo/tvål behövs nästan aldrig och om hon gör det kollar jag till så hon sköljt ur/av det ordentligt, annars sköter hon sig själv.


    A -03, F -05, V -10, S -14
  • AnneliR

    Min femåring klarar av allt med duschningen själv, vi sitter med i badrummet och påminner ifall han glömmer nåt. Hjälper till att torka ibland också :) vår fyraåring får vi hjälpa lite mer men försöker att han gör så mkt som möjligt han med.

  • vargaa

    Min 5,5-åring tvättar inte håret själv, hon har visserligen långt hår - förbi rumpan - men jag har inte haft en tanke på att hon ska tvätta det själv än. Det är för svårt att skölja håret själv.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Fru Ve

    4,5 åringen får hjälp med allt utom att han kan tvätta snoppen själv. 

    8-åringen får hjälp med att dosera rätt mängd schampo, kan annars klara själv.

  • Fru Ve

    Kan tillägga att jag har pojkar med kort hår. Flickor med långt hår, där kan jag tänka mig att hjälp med just håret kan behövas upp i skolåldern.

  • sextiotalist

    Sonen avskydde att tvätta håret, men med min eller sambons hjälp gick det bra. Sedan tyckte han det var skönt att få massagen i huvudet också. Så vi hjälpt honom bra länge. Han hade långt hår ett tag, och då behövde han hjälp med att få ut schampot och även med balsam.
    Han var väl nästan 11 år innan vi slutade. Jag tror det berodde på att han gillade att få huvudmassage, han älskar att få håret tvättat hos frissan också.

  • milli79

    Vår 5åring får hjälp med att tvätta håret och klarar resten själv.

    Sonen på 6,5år får oxå hjälp med att tvätta håret (oftast tvättar han bara med vatten men när han har schampo i hjälps vi åt)

  • Jenita659

    Vår snart 6 åring tvättar kroppen själv och vi tvättar hans hår. Är han på bra humör klarar han det själv men gillar inte att tvätta håret alls.

  • Mellanmjölkens land

    Äldsta fyller 5 i april och vi hjälper med håret som är rätt långt. Fick själv hjälp med att kolla så att allt balsam var ursköljt tills jag var 8. Brukar även se till att resten av kroppen är tvättad men det klarar hon rätt bra själv.

  • Kina79

    Yngsta dottern är 5, snart 6. Hon får hjälp med hårtvätt och balsam. Kroppen tvättar hon själv. Ibland får man påminna: benen, armarna, rumpan....
    9, snart 10-åringen får hjälp ibland med håret. Kan behövas tvättas igenom ordentligt ibland, hon får inte det helt hundra rent själv. Så var tredje vecka ungefär får vi rycka in och fräscha upp det.

  • mariaheterjag

    Han klarar det mesta själv men vi är med och kollar så allt blir gjort/påminner samt hjälper till att ta i schampoo och skölja ur. Han har rätt långt hår och missar ofta lite schampoo om man inte styr duschen lite. Kroppen tvättar han helt själv men vi liksom påminner om han missar något. Han blir 6år i mars.

  • cosinus

    Dottern på 5.5 får hjälp med schampoo/balsam. Resten klarar hon själv.

    Hon har långt hår och vill inte ha vatten i öron/ögon så det blir lite tjorvigt själv.

    Äldsta dottern minns jag inte när vi slutade hjälpa, måste väl varit kring 6-års/ettan när de började bada med skolan. Samma med killarna.

  • LillaLoppi

    Min femåring tvättar sig själv, men han använder bara vatten i håret, så det blir ju inget att skölja ur.

    Han har tvättat sig själv sedan ungefär 3-3,5-års ålder.

  • Vestra

    Har en 4,5 åring. Hjälper med håret bara. Hon sköter resten själv och gjort sedan hon var 4 ungefär. Det var fötterna vi fick hjälpa till med lite i somras då dom var gröna av gräs. Blir nog så till sommaren igen. :)


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • LillaLoppi
    Vestra skrev 2016-02-15 14:07:51 följande:

    Har en 4,5 åring. Hjälper med håret bara. Hon sköter resten själv och gjort sedan hon var 4 ungefär. Det var fötterna vi fick hjälpa till med lite i somras då dom var gröna av gräs. Blir nog så till sommaren igen. :)


    Hade jag glömt! Fötterna tvättade jag på min son också. Samt öron och klippte tånaglar. Fingernaglar kan han själv.
  • Maramina

    Vår snart 6 åring får hjälp med håret men i övrigt klarar hon sig själv. Förutom tandborstningen då. Kan tillägga att hon har mycket långt och tjockt hår som kräver både balsam och inpackning

  • LillaLoppi
    Maramina skrev 2016-02-15 14:16:27 följande:

    Vår snart 6 åring får hjälp med håret men i övrigt klarar hon sig själv. Förutom tandborstningen då. Kan tillägga att hon har mycket långt och tjockt hår som kräver både balsam och inpackning


    Min femåring har också tjockt hår. Krävs bara vatten!
Svar på tråden Hur mycket hjälper ni era 5-åringar med dusch och hårtvätt?