• Äldre 10 Jan 17:19
    1597 visningar
    5 svar
    5
    1597

    Nyfikna som frågar dig när du berättat att du är gravid och frågar om det är IVF - privat och känslig fråga för en del och andra ngt de gärna delar

    Hej
    Att gå igenom vägen fram till IVF kan vi som varit med om det vara väldigt omtumlande, jobbigt, krävande för både kroppen och förhållandet.

    Personligen är jag privat kring det då jag har en partner att ta hänsyn till också och han är super privat.
    Tyvärr finns det alltid lite för nyfikna människor i sin omgivning som måste veta ALLT.
    Personligen så tycker jag inte man kan fråga om något sådant om inte vederbörande själv delar med sig. Vissa kan man tycka att det är naturligt att dela med sig med medans man har vissa i sin umgängeskrets som är alltför nosy.
    Hur känner ni när folk är för nyfikna och vill veta?
    Och varför är det viktigt för vissa människor att veta?

  • Svar på tråden Nyfikna som frågar dig när du berättat att du är gravid och frågar om det är IVF - privat och känslig fråga för en del och andra ngt de gärna delar
  • Äldre 10 Jan 17:43
    #1

    Svara inte på de nyfiknas fråga men säg att ni är så glada över graviditeten eller/och byt samtalsämne. Det går att visa med kroppspråk och intonation att man inte vill prata/berätta om hur det gick till. Det borde de flesta förstå tycker man. Har du råkat ut för det än?

  • Liil
    Äldre 17 Mar 15:32
    #2

    Den frågan har jag fått massor av gånger - väntar dessutom tvillingar och av någon anledning så tror folk att då är det ivf. Även min mamma har fått frågan flera gånger om jag och min man fått hjälp. Totalt sjukt kan jag tycka, vad har folk med saken att göra? Varför ställer man ens en sådan fråga? 

  • Äldre 17 Mar 15:53
    #3

    Vilken konstig fråga att ställa skulle jag aldrig drömma om att fråga?! Tänker att man antar att det gått genom samlag. Samt spelar det någon roll egentligen?! Kan man inte bara glädjas åt att ens vänner är gravida?

  • Äldre 17 Mar 22:26
    #4

    Jag personligen är ärlig, men det beror på mina privata skäl. 

    Jag tycker att folk ska reagera som de reagerar. Många drar på någon slags fasad och kan låtsas som att man är Ok med frågan trots att man egentligen inte är det. I ditt fall låter det som att du tar illa vid dig - då hade jag visat det. Blir du ledsen eller stött behöver du inte varken vara ärlig eller artig. Ingen har med din graviditet att göra, punkt. 

  • Äldre 19 Mar 12:26
    #5

    Jag förstår inte heller nyfikenheten. Det e ju om att fråga folk hur ofta de har sex de skulle ju bli lika obekväma. Alla vet ju hur barn blir till varför måste man fråga då hur det tekniskt gick till? Så otroligt oförskämt.

    Grattis till tvillingarna.Skrattande

Svar på tråden Nyfikna som frågar dig när du berättat att du är gravid och frågar om det är IVF - privat och känslig fråga för en del och andra ngt de gärna delar