• lavie90

    pappan har bara lämnat.

    Hej.. jag är en ung kvinna på 25 år som befinner mig i en högst krisartad situation där pappan till mitt barn valt att bara lämna oss i 27e veckan. Allting kom som en blixt från klar himmel. Vi hade det så bra tillsammans (trodde jag). Vi hade precis köpt en gemensam bostadsrätt i ett område vi båda drömt om att få bo i och bilda en familj i. I helgen som var skulle flyttlasset ha gått men nu har marken under mina fötter totalt havererat..det har nu gått snart 5 dagar sedan han lämnade mig och jag mår så fruktansvärt dåligt över allting.. försöker va glad för barnet men det är svårt när man saknar den man älskar..

    Till saken hör att han säger att han känt såhär länge men aldrig saft nånting. Under tiden har han stått och tittat på medans jag sagt upp min egen lägenhet, skänkt bort alla mina möbler för att vi skulle börja ett helt nytt liv tillsammans med nya saker.. nu står jag utan egen bostad och har varken saker eller möbler kvar.. först tänkte jag att han bara fått panik..att bara det får gå några dagar så kommer han tillbaka till mig..men nej, han vill inte vara med mig. .han är så kall.. hans mor försvarar honom tll sista blodsdroppen och hotar med att kräva mig på pengar om jag kräver en försäljning utav vår gemensamma bostad istället för att låta han ta över den helt..

    Hur kan han vara offret i det här? Det är inte han som står med en liten i magen utan hem, utan sin älskade, utan den framtid som låg framför våra fötter..om han bara hade sagt någonting..vi ville båda ha det här barnet, jag blev gravid tidigt och oplanerat men jag frågade honom så djupgående hur han kände och om han vill behålla. Det ville han, han var säker. Jag åkte till och med iväg på en resa i 2 veckor som jag hade bokat långt innan vi träffades,under den tiden hade han haft gått om tid stt tänka igenom beslutet igen.. jag frågade honom en sista gång när jag kom hem men han var fortfarande säker..allt var bra.. vi gick på första UL såg vår skatt och vi var så lyckliga. .

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till..väntar på att banken ska höra av sig om han får överta lånen. .jag hoppas det.. så slipper jag tänka skiten.. vill inte ens bo där ändå och har inte råd även om jag Skulle vilja.. eftersom jag vet stt jag skulle bli den som får den eftersom jag står på bar backe med ett litet barn i magen..

    Hur går jag vidare? Hur överlever jag det här..hur glömmer jag någon jag älskar men samtidigt hatar..nämnas ska att han sagt att han vill ställa upp på barnet när hon kommer.. alltid något.. får se hur långt hans moral och löften räcker den gången då..

    Snälla hjälp mig med tips och råd hur jag går vidare från det här..vill kunna vara en stark mamma för mitt barn när hon kommer.

  • Svar på tråden pappan har bara lämnat.
  • frida ahl

    Usch! Har en kompis som var med om samma sak fast då deras barn var 3 månader gammalt. Han hade dock velat lämna redan under graviditeten men inte vågat, där handlade det om en ny tjej.

    Har din berättat varför?

    Förstår att det är hemskt och ofattbart, har du vänner som du kan prata med? Gråta ut hos? Föräldrar, syskon?

    Min vän bodde hemma hos sin mamma första tiden innan hon flyttade till egen lägenhet med sin lilla bebis.

    Hon har fixat det galant och har idag en ganska bra relation med pappan till barnet, trots att hans svek alltid kommer att sitta kvar.

    Jag tror att du kommer att fixa detta! Koncenrera dig på din bebis och på att göra hennes framtid och liv till det allra bästa! Resten lovar jag kommer lösa sig så småningom.
    Stora styrkekramar till dig och en p*ngspark till karln, usch!!

  • mom2012

    Beklagar verkligen din situation. Förstår att du är I chock ännu, men jag lovar dig att detta klarar du ensam utan den mannen som verkar sakna ryggrad helt.

    Jag tanker så här, passa på att bo hos dina föräldrar (om de finns) nu när förlossningen närmar sig och en tid när bebisen är liten. Då kan du spara pengar + få den hjälp du ärligt talat verkligen behöver med en liten. Det kan vara att få hjälp 1h så att du kan sova I kapp lite. Va inte stolt och stark nu utan ta verkligen hjälpen. Som jag minns det fick jag sova mer när jag sluttade amma på natten, så kring bebisens 6-8 månader borde du kunna söka dig ett eget boende.

    Ang. lägenheten tycker jag att ni båda ska sälja den och få tillbaka marknadsvärdet på lägenheten. Ingen ska ha den, hans mor verkar vara en ärthjärna som agerar som hon gör.

    Ang. barnet... hur ser ditt ex på den relationen? Vill han va barnets pappa eller kommer han avsäga sig faderskapet? Det är en mycket viktigare fråga än boende och möbler. Vilken roll kommer han vilja ha framöver. Det är lika bra att göra upp det nu, så slipper du fundera på det.

    Du är stark och klarar detta, glöm inte det!

  • Anonym (Lika stor rätt)

    Du har lika stor rätt att flytta in i lägenheten, se till o görs det, förstår det är en jättejobbig situation o har varit med om liknande situation dock var våra barn 1år resp 3månader, MEN tyvärr det man minst måste visa är att vara ledsen utan man måste grow balls och låtsas som det inte hänt! Bästa sättet att få tillbaka han om man nu vill det... Men som tidigare skrivit så har han kanske träffat nån ny det är första varningstecknet när nån blir så kall!!!

    Hans mamma verkar vara en nolla, skit i henne!

    MEN ja förstår precis hur du känner! Men tänk på vad ja skrivit.

  • lindamjonsson

    Jag kan inte säga att jag förstår eller kan sätta mig in i din situation, och jag tror inte jag kan sätta ord på vad jag ens tänker då jag läser din text. Det måste vara helt fruktansvärt att känna hur hela ens planerade liv försvinner under fötterna på en. Även om jag inte kan sätta mig in i din situation vill jag bara säga att du kommer ta dig genom detta. Starkare än någonsin. Motgångar är till för att växa ur.

    Hans mamma ska du inte lägga energi på, hon vet att han gjort fel men vågar inte erkänna det. Luta dig mot vänner, familj och andra du har nära. Tänk på er fina lilla tjej du har i magen. En underbar liten flicka du kommer få ge all din uppmärksamhet åt om bara några veckor. Förstår att allt som behöver fixas med boende och ekonomi känns jobbigt, men tänk på att det bara är materiella saker och såna löser sig alltid efterhand.

    Du är ung och fylld av energi, om du behöver ta hand om den lilla helt själv kommer du klara det galant. Jag tror du kommer älska det - du har henne full tid och kan ägna all din kärlek åt henne. Oavsett hur svag du känner dig nu så kommer du känna dig som den starkaste kvinnan i världen den dagen din lilla tittar ut. 

    Jag hoppas du kan ta till dig att det kommer bli bra. Oavsett hur skit det är idag, så kommer det bli bra. Det blir det alltid, på något sätt. Skickar en massa styrkekramar till dig. Fokusera på det som är viktigt i ditt liv just nu, dig själv och din lilla dotter. <3

  • AnnaSthlm

    Det låter fruktansvärt. Blev också dumpad av exet i en nyinköpt bostadsrätt, dock var jag inte gravid.

    Första tips. Hitta någon som hjälper dig. Släkting, vän? Du måste ha någon att luta dig mot!

    Andra tips. SLÄPP INTE LÄGENHETEN bara såhär! Ta inga beslut i ren sorg eller ilska. Be om hjälp och råd. Kan någon försvara dig mot hans morsa, förhandla alltså, om det skulle behövas?

    Snälla ta all hjälp du kan få. Kram!

  • lavie90

    Tack för alla svar, ska försöka svara så gott jag kan.

    Pappan säger alltså att han vill ha kontakt med barnet när hon har kommit. Jag hoppas verkligen det blir så för min flickas skull. Har själv växt upp i en splittrad familj där min pappa varit frånvarande. Det är de sista jag önskar mitt eget barn..

    Ang lägenheten så har jag inte råd att bo i den själv med lån/hyra och allt vad de nu innebär även om jag skulle vilja. Just nu har jag klämt in mig hos min mamma i hennes lilla 2a. Det funkar ett tag men inte i längden med en liten och allt vad det innebär.

    Det jobbigaste med allt är också att försöka komma över någon man älskar.. de gör ont nog att bli lämnad ändå, men hade Jag inte haft allt detta runt omkring hade jag bara kunnat bryta ihop totalt. Nu måste jag försöka vara stark för barnets skull, men det är så svårt,så svår situation.. har många vänner och en stor familj som stöttar mig. Ska träffa en jurist angående lägenheten så att allt går rätt till Och jag får de som är mitt.

    Tack igen för alla era svar ?

  • Anonym (Ninni)

    För att han ska kunna ta över lägenheten krävs att han köper ut dig. Ni är sambos som köpt lägenheten i syfte att bo där tillsammans - alltså är lägenheten bådas. (Om ni inte har några särskilda skrivelser på det).

    Kolla upp allt juridiskt ekonomiskt osv ordentligt innan du går med på några uppgörelser, eller låter dig påverkas av svärmors hot.

    Förstår att de grejerna inte är de enklaste att komcentrera sig på nu, men viktiga för din framtid.

    Vad är det för pengar svärmor hotar dig om?

  • SoulsWillRise

    Fy fan vilken tung situation att bära själv :( Frågar samma sak, har du nån nära vän eller släkting som kan stötta dig i det svåra? Vilket fruktansvärt svek. Att ljuga för nån om en sån här sak. Kan det inte vara så att han fått panik och därmed hanterar situationen helt galet? Jag försvarar det absolut inte men det kan vara en förklaring och kanske en klen tröst i en svår tid? Jag hoppas du får hjälp och stöd i allt svåra och du ska veta att en mamma är den starkaste som finns på denna jord och du kommer klara dig utmärkt även om det är svårt att tänka så just nu :)

  • lavie90
    Anonym (Ninni) skrev 2016-01-12 08:23:48 följande:

    För att han ska kunna ta över lägenheten krävs att han köper ut dig. Ni är sambos som köpt lägenheten i syfte att bo där tillsammans - alltså är lägenheten bådas. (Om ni inte har några särskilda skrivelser på det).

    Kolla upp allt juridiskt ekonomiskt osv ordentligt innan du går med på några uppgörelser, eller låter dig påverkas av svärmors hot.

    Förstår att de grejerna inte är de enklaste att komcentrera sig på nu, men viktiga för din framtid.

    Vad är det för pengar svärmor hotar dig om?


    Hon hotar om pengar hon och hennes make bistått med i form av färg,tapeter som dom betalat åt oss till lägenheten. Ja, jag ska kolla upp allting ordentligt innan jag skriver på något. Tack
  • frida ahl

    Är jättejobbigt att komma över någon man älskar, det tar tid och mycket smärta men det går. Tillslut känns det lite mindre ont. Tänk även på att din lilla flicka snart kommer till världen och då kommer kärleken till henne överskugga mycket. Kärleken till sitt barn kan göra underverk.

    Försök att tänka på hur pappan nu betett sig, hade du velat spendera ditt liv med någon som är så självisk och egoistisk. Självklart jättesvårt att tänka så just nu, men försök att måla upp honom som det svin som han nu visat sig vara istället för den man du trodde han var. Den som han nu visat sig vara är ju inte den mannen du blev kär i gissar jag.

  • Quantóm

    Usch, har läst igenom ditt inlägg och vill bara önska dig all lycka till. Massa styrkekramar till dig, du tar dig igenom detta, det vet jag. Kram på dig! Hjärta

  • Farfallos
    lavie90 skrev 2016-01-12 08:30:37 följande:
    Hon hotar om pengar hon och hennes make bistått med i form av färg,tapeter som dom betalat åt oss till lägenheten. Ja, jag ska kolla upp allting ordentligt innan jag skriver på något. Tack
    Om det inte var ett uttalat lån från svärföräldrarna, utan en gåva till er då de bistod er med pengarna till dessa saker så är det fortfarande en gåva och inget du ska betala för. Om han köper ut dig ska han rent formellt alltså betala för det ökade värde din andel fått genom hans föräldrars gåva till er. Det samma gäller naturligtvis om du ska köpa ut honom. Men som sagt var; Svärmor kan glömma att få några pengar tillbaka av dig. Vill hon ha det så får hon kräva sin son på det. Han kanske är villig att betala för att ha en fortsatt god relation till sin rubbade mamma.
  • Anonym (Heyho)

    Vilken egoistisk mamma som inte känner för dig som blivit lämnad som gravid. Mardrömmen! Kan bara tänka mig! Empati o sympati till dig... Men var glad att du slipper denna röv till kille! Är det panik, så... Fegt att inte dela den med dig. :( han verkar jävligt omogen.

  • mom2012

    Vid tillfälle tycker jag även du ska säga till din fd kille att hans mamma minsann får skärpa sig, hon är blivande farmor och kommer ALLTID att ha dig + er dotter I sin familj. Så det är dags att hon börjar bete sig som en vuxen människa.
    Skulle något hända hennes son så är du hennes enda väg till sitt barnbarn, bäst är att hon vårdar er relation också. Man kan vara civilicerade. Det är inte hon och du som gjort slut, det är ju hennes son. Så hon borde vara mer neutral tycker jag. Kanske fråga hur du mår och va rädd om att ej stressa upp dig så att du riskerar få missfall och så vidare.
    Vågar inte ditt ex säga det till sin mamma får du kanske göra det.
    Du kan också tillägga att det är din sambo och du som ska reda ut detta och göra ett avslut, inte hon. Hon får hålla sin näsa I blot någon annan stans.
    Med tanke på hur svärmor beter sig så hade jag även gått till en socialsekreterare den dagen barnet är fött för att få umgänge och ev underhåll din ex ska betala dig mm på papper - så att det inte blir bråk om det också en dag.
    Tänk på tiden du ammar och barnet är ganska låst till dig, det kommer säkert bli mer bråk från deras sida så förbered di med fakta och va förbered med vilka kontakter och kontrakt som behöver till. 
    Prata gärna med ditt ex om hur ni ska lägga upp allt framöver. Hur ska umgänget se ut tiden då du ammar, hur ska det se ut tiden när amningen är avslutad. Få det på papper. Lycka till!
     

Svar på tråden pappan har bara lämnat.