• Äldre 13 Jan 10:28
    4672 visningar
    36 svar
    36
    4672

    När kan ett barn bada själv...

    ...i badkar, utan att någon vuxen behöver sitta med vid sidan av och "vakta"?

  • Svar på tråden När kan ett barn bada själv...
  • Äldre 13 Jan 13:35
    #21
    glutten skrev 2016-01-13 13:27:29 följande:

    Vem tvättar sig INTE samtidigt som de badar?! Varför badar man öht om man inte tvättar sig när man gör det? Konstigaste jag hört.

    (Jag hoppas de flesta förstår att en avsköljning med handduschen är att föredra när man tvättat sig färdigt och ska kliva ur badet.)


    Tur att vi är HELT självförsörjande då. ;)
  • Äldre 13 Jan 13:35
    #22
    +1
    JagÄrBäst skrev 2016-01-13 13:26:53 följande:
    Livräddningssällskapets rekommendationer.
    Och för alla äckliga där ute: man duschar både innan OCH efter ett bad! Man badar inte i sin egen skit och tror att den rinner av efteråt. Fy fan va vidriga folk är. Usch!
    Om du börjar tvätta dig oftare än en gång om året så slipper du tycka det är äckligt. 
  • Äldre 13 Jan 13:48
    #23
    JagÄrBäst skrev 2016-01-13 13:35:20 följande:
    Tur att vi är HELT självförsörjande då. ;)
    Intressant! Var får ni ert vatten ifrån? Hur renas det?
  • sextio­talist
    Äldre 13 Jan 14:09
    #24
    JagÄrBäst skrev 2016-01-13 13:26:53 följande:

    Livräddningssällskapets rekommendationer.

    Och för alla äckliga där ute: man duschar både innan OCH efter ett bad! Man badar inte i sin egen skit och tror att den rinner av efteråt. Fy fan va vidriga folk är. Usch!


    Nu har vi inte badkar, men när vi hade det, så kan jag lova att det var inget smutsigt vatten efteråt. Som någon annan skrev, hur skitig är du egentligen?
    Det som finns på min kropp är inget skit, jag har inte psoreriasis, så det är inte så mycket skinn som lossnar, de bakterier jag har på kroppen tillhör mitt immunförsvar och behövs för att hålla undan från de farliga mikroberna.
  • sextio­talist
    Äldre 13 Jan 14:11
    #25

    Tills dess att barnet har tillräcklig vattenvana, grabben var nog 7-8 år när han började bada helt själv. Däremot har vi haft som regel att aldrig låsa badrumsdörren när någon badar.

  • Äldre 13 Jan 14:59
    #26

    Sonen är 4 år o kan bada själv, även om jag ofta sitter med. Han behöver dock hjälp med intvålning o avsköljning. Han pratar konstant o jag har alltid dörren vidöppen så att jag hör honom. Men jag kan lämna honom för att t.ex. packa upp matkassen eller hänga tvätt. (Vi har inga lås på något av våra badrum, eftersom det var så i huset när vi flyttade in o nu har vi vant oss vid detta).

  • sextio­talist
    Äldre 13 Jan 15:14
    #27
    JagÄrBäst skrev 2016-01-13 13:26:53 följande:

    Livräddningssällskapets rekommendationer.

    Och för alla äckliga där ute: man duschar både innan OCH efter ett bad! Man badar inte i sin egen skit och tror att den rinner av efteråt. Fy fan va vidriga folk är. Usch!


    Och en sak jag undrar över, varför skulle livräddningssällskapet ha sådana rekommendationer för bad i eget badkar.
    Att det står så i simhallar är en sak, men det beror på att det är så många som ska bada i samma vatten. Men ett badkar, badar man en gång och sedan töms vattnet ut
  • Äldre 13 Jan 15:17
    #28
    JagÄrBäst skrev 2016-01-13 13:26:53 följande:

    Livräddningssällskapets rekommendationer.

    Och för alla äckliga där ute: man duschar både innan OCH efter ett bad! Man badar inte i sin egen skit och tror att den rinner av efteråt. Fy fan va vidriga folk är. Usch!


    Du har nog missförstått rekommendationerna. Det här är klippt ur en broschyr som Trygg-hansa och Svenska Livräddningssällskapet publicerat och som jag nyss hittade på nätet:

    BADKAR

    Grundregeln är att du alltid ska kunna se ett barn

    som badar i balja eller badkar. Med riktigt små

    barn bör du aldrig släppa ögonkontakten, även

    om du bara har lite vatten i badet. När ditt barn

    blir lite äldre kan du vistas i ett angränsande rum

    en stund ? under förutsättning att du alltid har

    kontakt med ditt barn. Ha alltid dörren öppen till

    badrummet och behåll hela tiden någon typ av

    kommunikation med barnet. Prata också gärna

    med ditt barn om säkerhet i badet, vad som kan

    hända om man halkar, får en kallsup etc.

    Så du kan lugna dig, TS! Du behöver inte sitta kloss intill badkaret tills barnet är stort.
    42.
  • Äldre 13 Jan 15:18
    #29

    Det står alltså inte 9år.


    42.
  • Äldre 13 Jan 16:22
    #30
    JagÄrBäst skrev 2016-01-13 13:26:53 följande:

    Livräddningssällskapets rekommendationer.

    Och för alla äckliga där ute: man duschar både innan OCH efter ett bad! Man badar inte i sin egen skit och tror att den rinner av efteråt. Fy fan va vidriga folk är. Usch!


    Du som tycker att alla vi, som tar tillvar på badvattnet, är så vidriga kommer nog avsky det här: jag duschar 1-2 gånger per vecka (om jag inte tränar så klart)! Ve och fasa! Jag måste verkligen lukta illa!
  • Fru Ve
    Äldre 15 Jan 15:02
    #31
    JagÄrBäst skrev 2016-01-13 11:26:33 följande:
    Yes. Men trodde inte att folk begick sådana kardinalfel som att lämna SÅ tidigt som vissa här tycks göra.

    Rekommendationen är 9 år, men öppen dörr och "uppsikt" upp till 12 års ålder.

    Barn kan somna i badet, sätta i halsen genom kallsup, slå sig och svimma av, osv.
    Seriöst? Många barn i 9-12 årsåldern börjar ju ha större integritet och kanske inte ens känner sig bekväma med att någon ska sitta med då de badar. Finns ingen måtta på överbeskyddande av barn nuförtiden. Tror det är en större hälsofara för barnen än att något farligt händer dem.
  • Fru Ve
    Äldre 15 Jan 15:05
    #32

    Inte riktigt samma sak att släppa en 9-12 åring själv i en simhall jämfört med badkaret hemma tycker jag. Om man ska skydda barnen från precis allt så ska man ju egentligen aldrig släppa dem att göra någonting själva. Inte gå ut själva eller gå hem från skolan heller i mellanstadiet. Inte heller låta dem cykla eller åka inlines eller heller hoppa studsmatta för den delen.

  • Äldre 15 Jan 18:18
    #33
    Fru Ve skrev 2016-01-15 15:05:33 följande:

    Inte riktigt samma sak att släppa en 9-12 åring själv i en simhall jämfört med badkaret hemma tycker jag. Om man ska skydda barnen från precis allt så ska man ju egentligen aldrig släppa dem att göra någonting själva. Inte gå ut själva eller gå hem från skolan heller i mellanstadiet. Inte heller låta dem cykla eller åka inlines eller heller hoppa studsmatta för den delen.


    Precis. Dessutom får man ju känna efter själv hur mogen ens unge är. En del klarar ju att gå till skolan själva när de är 7, medan andra behöver ha förälder med när de är 10.
  • Äldre 15 Jan 18:19
    #34

    Jag skulle aldrig velat ha "uppsikt" när jag var 12.

  • Äldre 16 Jan 00:26
    #35

    Åldersgränserna som det refereras till är troligen åldersgränserna för simhallar. 9 år = vara i poolen själv med förälder på kanten. 12 år = gå dit själv. 12 år har varit åldersgränsen för att bada själv på de simhallar jag badat på. Verkar rimligt att de följer Livräddningssällskapets rekommendationer.

  • Äldre 18 Jan 14:04
    #36
    Iowhannah skrev 2016-01-15 18:19:24 följande:
    Jag skulle aldrig velat ha "uppsikt" när jag var 12.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden När kan ett barn bada själv...