• ALLIEVERDO

    Ska jag sänka på pannan eller elementen

    Blir tokig på värmesystem. Vi har satt in bergvärme. Utgivare.

    Låt säga pannan äe på en noll punkt osm är en viss värme ut i elementen.

    Så nu näe det gått ner i minus så har det blivit 25 c inne. Kokar ju. Man vill ju Änna på elementen. Men de säger ju nej de ska stå på max. Sänk på pannan.

    Japp bu har jag sänkt ner minus 6 grader eller nåt. Går göra till 8 tror jag. Sänker ofta 2 åt gången. Men inte hjälpt för det blir mer minus ute vilket gör den ändå tar ut massa värme i element e så ändp 25 c. Mina händer är tom svullna. Haha ???? iaf, igår sänkte jag men då blev det med räknar till 20 i natt. Så varmt igne. Men de säger Sänk pannan. Men hallå. Om jag bara kan sänka till 8 tex å det blir 25 minus.. Då kommer det ju ändå fortsätta va 25 c inne..?

    Å sen när det en morgon kanske är 0 gradigt då kommer det ju ha gått ner till 17 eller nåt här inne.

    Varför ska man inte bara sänka på elementen??

  • Svar på tråden Ska jag sänka på pannan eller elementen
  • Världsmedborgare

    Du ska inte sänka på elementen efter som det försämrar den totala verkningsgraden på din värmepump.
    Men din anläggning verkar vara fel injusterad, så låt någon se över den, nu förbrukar du en massa el helt i onödan.
    Den här injusteringen ska inte kosta dig något, för det är din installatör som ska se till att den fungerar som avsett.

    Tills vidare så sänker du tempen på radiatorererna (elementen) för i ditt fall så är det så extremt, att det kommer att innebära en besparing


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • riboflavin

    Beror lite på hur elementen är kopplade också, har man som vi "seriekopplade" så stryper man cirkulationen till hela huset om man pillar på ett element. Vi hade samma problem förra vintern och investerade i en trådlös termostat att ha inomhus också, den kostade en slant men ger själslig frid och perfekt inomhustemperatur. Givaren ute startar en temperaturhöjning och den inne ser till att stoppa den innan vi kokar


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Världsmedborgare
    riboflavin skrev 2016-01-15 11:10:47 följande:
    Beror lite på hur elementen är kopplade också, har man som vi "seriekopplade" så stryper man cirkulationen till hela huset om man pillar på ett element. Vi hade samma problem förra vintern och investerade i en trådlös termostat att ha inomhus också, den kostade en slant men ger själslig frid och perfekt inomhustemperatur. Givaren ute startar en temperaturhöjning och den inne ser till att stoppa den innan vi kokar smile1.gif
    Nä nu måste du ha missuppfattat nåt, eller så har din rörkrökare haft hjärnsläpp vid inst av dina radiatorer.
    Det finns det som heter 1-rörs och 2-rörs system men inget stryper hela slingan, så vad har du eg för konstigt i ditt hus?

    Ett 1-rörs sytem är att precis som det låter, bara ett rör används för att leda runt vattnet i slingan, men det stryps inte av om du stänger till radiatorn, vettnet leds genom en ventil, ofta sitter den i botten på radiatorn., seriekoppling.

    Ett 2-rörs system har 2 rör, där det ena är framledning och det andra retur för vattnet, och radiatorn kopplas då förstås in på båda dom rören, parallellkoppling.

    Problemet med 1-rörs är att returvattnet från den 1:a radiatorn leds in i framledningen till den 2:a radiatorn, vilket betyder att det är lite avkylt när det kommer till nästa radiator.
    Det betyder i sin tur att radiatorer långt från 1:a, måste ha en större yta för att kunna avge samma effekt.
    Det lämpar sig alltså inte till slingor med många radiatorer, högst 4-6 st, och det kräver mer anpassning och injustering än ett 2-rörs system.

    Vill du fördjupa dig så finns det massor på Nätet som behandlar 1 och 2-rörs värme system.

    Men bortsett från ovan, så är det det en god idé att inst en termostat inomhus, för det fungerar sällan bra med endast en utomhus.
    Det brukar vara väldigt svårt och t.o.m omöjligt att få till en jämn värme, speciellt om utomhus-temp hoppar upp ner från dag till dag.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • riboflavin
    Världsmedborgare skrev 2016-01-15 11:42:08 följande:

    Nä nu måste du ha missuppfattat nåt, eller så har din rörkrökare haft hjärnsläpp vid inst av dina radiatorer.

    Det finns det som heter 1-rörs och 2-rörs system men inget stryper hela slingan, så vad har du eg för konstigt i ditt hus?

    Ett 1-rörs sytem är att precis som det låter, bara ett rör används för att leda runt vattnet i slingan, men det stryps inte av om du stänger till radiatorn, vettnet leds genom en ventil, ofta sitter den i botten på radiatorn., seriekoppling.

    Ett 2-rörs system har 2 rör, där det ena är framledning och det andra retur för vattnet, och radiatorn kopplas då förstås in på båda dom rören, parallellkoppling.

    Problemet med 1-rörs är att returvattnet från den 1:a radiatorn leds in i framledningen till den 2:a radiatorn, vilket betyder att det är lite avkylt när det kommer till nästa radiator.

    Det betyder i sin tur att radiatorer långt från 1:a, måste ha en större yta för att kunna avge samma effekt.

    Det lämpar sig alltså inte till slingor med många radiatorer, högst 4-6 st, och det kräver mer anpassning och injustering än ett 2-rörs system.

    Vill du fördjupa dig så finns det massor på Nätet som behandlar 1 och 2-rörs värme system.

    Men bortsett från ovan, så är det det en god idé att inst en termostat inomhus, för det fungerar sällan bra med endast en utomhus.

    Det brukar vara väldigt svårt och t.o.m omöjligt att få till en jämn värme, speciellt om utomhus-temp hoppar upp ner från dag till dag.


    Radiatorer från 1820-taler, ett rör går in på ena sidan, och ut på andra, stänger jag ventilen så får nästa element inget vatten alls udda men förekommer.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Världsmedborgare
    riboflavin skrev 2016-01-15 11:48:51 följande:
    Radiatorer från 1820-taler, ett rör går in på ena sidan, och ut på andra, stänger jag ventilen så får nästa element inget vatten alls smile1.gif udda men förekommer.
    Ha ha, ja då förstår jag.
    Låter i det närmaste hopplöst att få en jämn värme då, jag hoppas du isolerat i överkant så du kan ha riktigt låg framledningstemp.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Nyfikna72

    Är du på rätt saker och justerar då? Oavsett värmepanna så ska du såklart kunna sänka tempen på det som går ut till elementen. Du kanske är och pillar på pannans temp eller nåt?

  • Världsmedborgare
    Nyfikna72 skrev 2016-01-15 13:13:24 följande:
    Är du på rätt saker och justerar då? Oavsett värmepanna så ska du såklart kunna sänka tempen på det som går ut till elementen. Du kanske är och pillar på pannans temp eller nåt?
    Fast det spelar eg ingen roll, om utegivaren anser att det behövs mer/mindre värme..
    Givetvis ska man hålla låg framledningstemp, men för låg betyder att om det blir kallt, så räcker antagligen inte ytan på radiatorerna till för att avge tillräckligt med effekt.

    Det här är beräkningar som installatören måste ha gjort, innan nån installation ö.h.t påbörjades.
    Alltså denne måste veta vilken effekt som kan nås med de radiatorer som finns, vid mest ekonomiska framledningstemp, för det är långt ifrån alltid som de befintliga radiatorerna är lämliga för ett lågtemp system.
    Speciellt inte om den befintliga inst är gjord i övergången från äldre sektionsradiatorer till panelradiatorer, alltså tiden när man fortfarande använde relativt hög framledningstemp.
    Då kan det vara direkt olämpligt att sätta in en värmepump, för den är inte avsedd att arbeta med så höga framledningstemperaturer.
    Det blir helt enkelt inte ekonomiskt ur nån synpunkt, om man inte samtidigt byter ut alla radiatorer.
    Men då är det frågan om det är rätt väg att gå, troligen blir ett bättre och mer ekonomiskt rätt alternativ att inst en luft/luft värmepump.

    Nu verkar det inte vara nåt problem med effekten som kan avges från radiatorerna, i det här fallet, så jag skulle tro att det handlar om en felaktig injustering, felaktig placering av utegivaren, eller att det helt enkelt är en innegivare som är det smartaste och enklaste att installera. 

    Själv skulle jag börja med att justera hela anläggningen så att det blev en Ok framledningstemp, anpassad till radiatorerna, och samtidigt installera en innegivare, för med den så blir det hur som helst alltid en jämnare innetemp.

    Ledsen att det blir så mycket tekniskt sidosnack, som antagligen inte TS är intresserad av , men jag vet inte om det kan förklaras mer begripligt på ett enklare sätt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • riboflavin
    Världsmedborgare skrev 2016-01-15 12:12:08 följande:

    Ha ha, ja då förstår jag.

    Låter i det närmaste hopplöst att få en jämn värme då, jag hoppas du isolerat i överkant så du kan ha riktigt låg framledningstemp.


    Ja, det verkar funka bra, inte vi som installerat, då hade vi nog bytt radiatorer, huset är litet, endast 3rum, annars hade det nog inte funkat.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Världsmedborgare
    riboflavin skrev 2016-01-15 15:07:09 följande:
    Ja, det verkar funka bra, inte vi som installerat, då hade vi nog bytt radiatorer, huset är litet, endast 3rum, annars hade det nog inte funkat.
    Du lär ju ha rejäla monster till radiatorer, och dom är helt perfekta för lågtemp, så en värmpump får rena semestern hos dig, och du en hög pengar över att bränna på nåt kul.

    Tyvärr har nog de flesta bytt ut dessa gamla dyrgripar idag, så det sitter panelradiatorer på väggen istället.
    Själv har jag iaf sista varianten av sektionsradiatorer, så jag kan använda en gammal enkel Luft/Vattenvärmepump utan att frysa ihjäl under största delen av året, dock behövs tillskott när det blir kallt ute.

    Men med dagens generation av Luft/Vatten värmepumpar så skulle jag nog klara mig utan tillskott, dom tuffar ju på rätt bra till ner till -25C.
    Jag har en sån, men i Luft/Luft utförande till vår verkstad, å än har den räckt till, trots flera dygn med kyla kring -25C.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Ska jag sänka på pannan eller elementen