• Anonym (Depri­merad)
    Äldre 16 Jan 18:41
    1466 visningar
    15 svar
    15
    1466

    Beslutsångest v11+5

    Behöver andras åsikter och tips ( ska träffa kurator på måndag och läkarbesök på onsdag då jag måste bestämma mig )

    Jag är 26 år och har genomgått 2 missfall och en abort i v 12 för 5 år sedan.

    Ska försöka göra en lång historia kort :

    Jag blev lämnad av min sambo i somras efter 7 år förhållande och 14 års vänskap för han hade träffat en annan som flyttade in så fort jag flyttat ut ????

    Jag mådde dåligt redan innan då min mamma har MS och min pappa tog livet av sig för 8 år sen.

    Jag blev tvingad att sälja mina 4 hästar (3 av den hade jag haft sen dom va föl) jag bosatte mig i en husvagn som jag fortfarande bor i eftersom socialen är som dom är.

    Allt blev för mkt för mig så jag började med amfetamin för att orka leva överhuvudtaget (aldrig rört droger innan förutom hasch nån gång och alkohol har jag inte rört på 7 år.Jag gick till psyk innan allt rasade helt men dom verkar inte ta mig på allvar då jag fortfarande inte fått nån direkt hjälp

    I vilket fall så började jag träffa en kille som jag känt länge men inte träffats på flera år som började med amfetamin när vi träffades men allt va ändå bra i början. Men efter en tid så började det va lite upp och ner och han valde att lägga in sig på behandling i december ( jag slutade själv i slutet av november med drogerna)

    I mitten av december får jag reda på att jag e gravid trots spiral. ( hade haft oregelbunden mens hela sommaren så upptäckte det rätt sent)

    Jag skulle gjort abort för 2 veckor sen men kändes inte rätt då så ringde återbud.

    Men nu har killen börjat med drogerna igen (han påstår att han vill sluta men jag vet inte )

    Han gnäller ofta typ på allt jag gör men ibland så är han jättebra stöd.

    Jag vet inte alls hur jag ska göra jag vill behålla det men känns som att det smartaste är att ta bort det eftersom allt är kaos typ????

    Jag vet inte hur / om jag kommer att orka med en abort nu och mista ännu mer på så kort tid ????

    Snälla om någon orkar läsa min historia och har tips och råd så bara skriv, jag tar inte illa vid mig om ni tycker det ena eller det andra .

  • Svar på tråden Beslutsångest v11+5
  • Anonym (Linda­)
    Äldre 16 Jan 18:47
    #1

    Ärligt. Gör en abort. Du knarkar och pappan till barnet ligger inne på behandling pga drogmissbruk. Stackars barn att födas och bo i en husvagn bland amfetamin! Gör abort. Även om du slutat med droger eller inte så är det inte en bra miljö för ett barn!

  • Anonym (MF)
    Äldre 16 Jan 18:52
    #2

    Jag tycker att det låter klokt av dig att överväga en abort i din situation. Det är aldrig ett lätt beslut och det skall aldrig tas lätt på, men ibland det mest ansvarsfulla. Jag förstår att det är tungt för dig att gå igenom en abort, men jag tror att det blir än tyngre med ett barn i din situation om pappan missbrukar, ni inte har någon stabil relation, du inte tar någon trygg bostad m.m. Dina eventuella framtida barn förtjänar bättre, så det är klokt att vänta med barn tills du kommit på fötter. Just nu behöver du lägga all energi på att ta hand om dig själv!

  • Anonym (Depri­merad) Trådstartaren
    Äldre 16 Jan 19:00
    #3
    Anonym (Linda) skrev 2016-01-16 18:47:12 följande:

    Ärligt. Gör en abort. Du knarkar och pappan till barnet ligger inne på behandling pga drogmissbruk. Stackars barn att födas och bo i en husvagn bland amfetamin! Gör abort. Även om du slutat med droger eller inte så är det inte en bra miljö för ett barn!


    Det är därför jag är mest inne på abort även om jag är helt ren nu och har bostad på gång. Jag har ju inga planer alls på att fortsätta leva såhär.

    Hade jag tänkt fortsätta leva ett sånthär liv så hade det inte varit något att fundera på än.

    Men jag är tacksam för din åsikt
  • Anonym (Nej.)
    Äldre 16 Jan 19:07
    #4

    Stackars unge säger jag bara, både mamma och papp knarkar och är wt. Barnet kommer få skador av drogerna.

  • Anonym (Depri­merad) Trådstartaren
    Äldre 16 Jan 19:08
    #5
    Anonym (MF) skrev 2016-01-16 18:52:20 följande:

    Jag tycker att det låter klokt av dig att överväga en abort i din situation. Det är aldrig ett lätt beslut och det skall aldrig tas lätt på, men ibland det mest ansvarsfulla. Jag förstår att det är tungt för dig att gå igenom en abort, men jag tror att det blir än tyngre med ett barn i din situation om pappan missbrukar, ni inte har någon stabil relation, du inte tar någon trygg bostad m.m. Dina eventuella framtida barn förtjänar bättre, så det är klokt att vänta med barn tills du kommit på fötter. Just nu behöver du lägga all energi på att ta hand om dig själv!


    Tack för din åsikt det är så jag med tänker, jag har gått och funderat på detta nu 24/7 sen jag fick reda på att jag va gravid.

    Det är absolut inget lätt beslut för mig men är inne på abort och det är absolut inte för min egna skull, men jag anser att detta är en sån grej som man inte ska tänka på sigsjälv även om det kanske e min enda räddning så måste jag tänka på vad jag har att erbjuda ett barn och just nu är det inte mkt tyvärr :(
  • Äldre 16 Jan 19:31
    #6

    Gör abort, det är det bästa i din situation.

    Men jag undrar en sak; du skriver att du bor i en husvagn för att "soc är som dom är".... vad menar du??

  • Anonym (Depri­merad) Trådstartaren
    Äldre 16 Jan 20:49
    #7
    Snövits skrev 2016-01-16 19:31:22 följande:

    Gör abort, det är det bästa i din situation.

    Men jag undrar en sak; du skriver att du bor i en husvagn för att "soc är som dom är".... vad menar du??


    Det blir troligast abort, är det som känns är det bästa för blivande barnets skull iaf.

    Jag menar att soc e som dom är eftersom jag sökte hjälp i början på okt och berättade hela situationen om vad som hänt och allt, är tom sjukskriven för dåligt mående. Men fick avslag från soc från okt till mitten av december trotts minus på kontot för att dom ansåg att jag borde haft ett överskott på ca 16000 sen min sista lön i augusti.

    Jag har berättat att jag bor i en gammal möglig husvagn som läcker in när det regnar och har en 13 grader inne nu när det är så kallt.

    Men dom hjälper mig inte att hitta bostad eller nånting jag ligger 3 månader back med att betala elen för husvagnen.
  • Äldre 16 Jan 21:36
    #8
    Anonym (Deprimerad) skrev 2016-01-16 20:49:57 följande:
    Det blir troligast abort, är det som känns är det bästa för blivande barnets skull iaf.

    Jag menar att soc e som dom är eftersom jag sökte hjälp i början på okt och berättade hela situationen om vad som hänt och allt, är tom sjukskriven för dåligt mående. Men fick avslag från soc från okt till mitten av december trotts minus på kontot för att dom ansåg att jag borde haft ett överskott på ca 16000 sen min sista lön i augusti.

    Jag har berättat att jag bor i en gammal möglig husvagn som läcker in när det regnar och har en 13 grader inne nu när det är så kallt.

    Men dom hjälper mig inte att hitta bostad eller nånting jag ligger 3 månader back med att betala elen för husvagnen.
    Men har du ett överskott på 16.000 kr så förstår du väl varför du får avslag? Det gäller att rätta munnen efter matsäcken.

    Det är DITT ansvar att hitta ett boende, inte soc.

    Sluta skyll på soc och ta tag i ditt liv så kommer det bli bättre.
  • Anonym (Depri­merad) Trådstartaren
    Äldre 16 Jan 21:54
    #9
    Snövits skrev 2016-01-16 21:36:57 följande:

    Men har du ett överskott på 16.000 kr så förstår du väl varför du får avslag? Det gäller att rätta munnen efter matsäcken.

    Det är DITT ansvar att hitta ett boende, inte soc.

    Sluta skyll på soc och ta tag i ditt liv så kommer det bli bättre.


    Det fanns ju inget jävla överskott om du läser vad jag skrev så hade jag minus på kontot när jag gick till soc, deras så kallade överskott gick till att betala el för månaderna som varit..

    Hur menar du att man ska skaffa ett boende utan några pengar?

    Jag gör allt vad jag kan för att ta tag i mitt liv finns inte mkt mer jag kan göra an vad jag redan gör..

    Det enda jag skyller på soc är att jag fortfarande sitter i husvagn!
  • Anonym (skärp dig)
    Äldre 16 Jan 22:37
    #10
    Anonym (Deprimerad) skrev 2016-01-16 21:54:48 följande:
    Det fanns ju inget jävla överskott om du läser vad jag skrev så hade jag minus på kontot när jag gick till soc, deras så kallade överskott gick till att betala el för månaderna som varit..

    Hur menar du att man ska skaffa ett boende utan några pengar?

    Jag gör allt vad jag kan för att ta tag i mitt liv finns inte mkt mer jag kan göra an vad jag redan gör..

    Det enda jag skyller på soc är att jag fortfarande sitter i husvagn!
    Att du sitter i en husvagn är INTE soc fel! Ta ansvar över ditt eget liv istället för att skylla på några myndigheter.....!
  • Äldre 22 Jan 10:45
    #11

    Först och främst: Var du gravid redan innan du slutade med droger? Finns det risk för att det kan ha skadat fostret? Och med det i bakhuvudet, är du beredd på att eventuellt få ta hand om ett barn som kan ha fått diverse missbildningar och problem på grund av drogerna?

    För det andra: Pappan kommer alltid ha rätt att träffa sitt barn, hur olämplig han än är.. Tyvärr. Ha det i åtanke, att det finns en risk att du i framtiden kan behöva lämna barnet till en pappa som är drogmissbrukare. 

    För det tredje: Är du psykiskt stabil? Vad har du för framtidsplaner? Finns det risk för återfall när du hamnar i stressiga situationer?

  • Äldre 23 Jan 03:19
    #12

    Jobbig sits verkligen. Rent spontant tänker jag att det inte är en bra ide att behålla då pappan har dessa problem och du inte har en stabil situation. Det är ju lätt att romantisera det där med barn. Men jag ser min syrra kämpa nu och det avskräcker rejält. Så bra grund behövs om du ska orka med allt sen, det är jag nästan hundra på trots att jag inte själv har barn. Men jag tycker samtidigt att det här ska kunna bli till något bra för dig, en nystart där du kanske planerar för att få iordning allt i ditt liv och skaffar barn lite senare. Jag skulle bara behålla om det var en dröm att få barn och jag kände mig psykisk stark och motiverad och då skulle jag utan att tveka packa och flytta vart som helst och avbryta kontakten med snubben tills han har slutat med droger. Jag vill bara be dig om en sak, vad än du bestämmer dig för att göra, utsätt inte ditt barn för en person med beroende. Jag hade en pappa som var alkoholist och han var även psykiskt sjuk och jag drabbades så hårt att jag faktiskt hade hellre valt att aldrig kommit till. Man kan växa upp och klara sig bra, ingen kan ens ana min bakgrund, men sorgen inombords är svår att bli av med. Så tänk ordentligt och ansvarsfullt, var modig och gör inget halvdant om du ska behålla. Inga kompromisser, skydda ditt barn på alla sätt även om killen förtjänar stöd och medlidande och en andra chans. Har du det i dig kommer allt bli bra, tvekar du så kommer det bli tufft och inte så bra för ditt barn.

  • Äldre 23 Jan 03:52
    #13

    Om du väljer att behålla tror jag verkligen att du kan vända dig till olika kvinnohjälporganisationer för stöd och råd och eventuellt nåt bidrag. Du kan skicka in ansökningar till olika fonder för lite pengar. Soc kommer se det här på annat sätt när du får barnet, det är jag rätt säker på. Det gäller ju att ha stadigt flöde med pengar och inte överskott en gång. Var på de bara, det kan du vara redan nu och även om du inte behåller barnet. Soc finns för att folk i liknande situationer som dig ska kunna ha en värdig levnadsstandard och inte bo i en husvagn som läcker, så klart. Alla kan ha svackor i livet och vi som bor i det här landet hjälper till genom skattemedel. Vart tog den svenska stora humaniteten vägen här på forumet? Du kan nog också starta någon insamling, jag är just nu inte säker på hur man gör, men jag har hört talas om det. Du kan till exempel samla in pengar till att reparera taket på husvagnen. Alltså har du fart i dig och brains och en jävla massa motivation så går ju allt. Jag såg också att du skrev att du tänker abort för barnets skull men om du väljer det så är det för din skull också hoppas jag, du underlättar ju för dig själv då och får tid att ta hand om dig själv först. Jätteviktigt. Jag anar lite att du saknar det perspektivet. Du ser dig själv kämpa på och andras intressen och välmående går före. Men börja istället tänka och göra bra för dig själv.

  • Anonym (Depri­merad) Trådstartaren
    Äldre 23 Jan 11:06
    #14
    Annaz87 skrev 2016-01-23 03:52:27 följande:

    Om du väljer att behålla tror jag verkligen att du kan vända dig till olika kvinnohjälporganisationer för stöd och råd och eventuellt nåt bidrag. Du kan skicka in ansökningar till olika fonder för lite pengar. Soc kommer se det här på annat sätt när du får barnet, det är jag rätt säker på. Det gäller ju att ha stadigt flöde med pengar och inte överskott en gång. Var på de bara, det kan du vara redan nu och även om du inte behåller barnet. Soc finns för att folk i liknande situationer som dig ska kunna ha en värdig levnadsstandard och inte bo i en husvagn som läcker, så klart. Alla kan ha svackor i livet och vi som bor i det här landet hjälper till genom skattemedel. Vart tog den svenska stora humaniteten vägen här på forumet? Du kan nog också starta någon insamling, jag är just nu inte säker på hur man gör, men jag har hört talas om det. Du kan till exempel samla in pengar till att reparera taket på husvagnen. Alltså har du fart i dig och brains och en jävla massa motivation så går ju allt. Jag såg också att du skrev att du tänker abort för barnets skull men om du väljer det så är det för din skull också hoppas jag, du underlättar ju för dig själv då och får tid att ta hand om dig själv först. Jätteviktigt. Jag anar lite att du saknar det perspektivet. Du ser dig själv kämpa på och andras intressen och välmående går före. Men börja istället tänka och göra bra för dig själv.


    Tack för din medkänsla och att du inte är så dömande som många andra.

    Mitt beslut blev abort det va det som kändes mest rätt. Ligger faktiskt på sjukhuset nu med min vanliga tur så skulle väl aborten också strula vill bara att allt elände ska ta slut nån gång men det verkar bara fortsätta.
  • Anonym (Depri­merad) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 00:15
    #15
    Annaz87 skrev 2016-01-23 03:52:27 följande:

    Om du väljer att behålla tror jag verkligen att du kan vända dig till olika kvinnohjälporganisationer för stöd och råd och eventuellt nåt bidrag. Du kan skicka in ansökningar till olika fonder för lite pengar. Soc kommer se det här på annat sätt när du får barnet, det är jag rätt säker på. Det gäller ju att ha stadigt flöde med pengar och inte överskott en gång. Var på de bara, det kan du vara redan nu och även om du inte behåller barnet. Soc finns för att folk i liknande situationer som dig ska kunna ha en värdig levnadsstandard och inte bo i en husvagn som läcker, så klart. Alla kan ha svackor i livet och vi som bor i det här landet hjälper till genom skattemedel. Vart tog den svenska stora humaniteten vägen här på forumet? Du kan nog också starta någon insamling, jag är just nu inte säker på hur man gör, men jag har hört talas om det. Du kan till exempel samla in pengar till att reparera taket på husvagnen. Alltså har du fart i dig och brains och en jävla massa motivation så går ju allt. Jag såg också att du skrev att du tänker abort för barnets skull men om du väljer det så är det för din skull också hoppas jag, du underlättar ju för dig själv då och får tid att ta hand om dig själv först. Jätteviktigt. Jag anar lite att du saknar det perspektivet. Du ser dig själv kämpa på och andras intressen och välmående går före. Men börja istället tänka och göra bra för dig själv.


    Annaz87 skrev 2016-01-23 03:19:37 följande:

    Jobbig sits verkligen. Rent spontant tänker jag att det inte är en bra ide att behålla då pappan har dessa problem och du inte har en stabil situation. Det är ju lätt att romantisera det där med barn. Men jag ser min syrra kämpa nu och det avskräcker rejält. Så bra grund behövs om du ska orka med allt sen, det är jag nästan hundra på trots att jag inte själv har barn. Men jag tycker samtidigt att det här ska kunna bli till något bra för dig, en nystart där du kanske planerar för att få iordning allt i ditt liv och skaffar barn lite senare. Jag skulle bara behålla om det var en dröm att få barn och jag kände mig psykisk stark och motiverad och då skulle jag utan att tveka packa och flytta vart som helst och avbryta kontakten med snubben tills han har slutat med droger. Jag vill bara be dig om en sak, vad än du bestämmer dig för att göra, utsätt inte ditt barn för en person med beroende. Jag hade en pappa som var alkoholist och han var även psykiskt sjuk och jag drabbades så hårt att jag faktiskt hade hellre valt att aldrig kommit till. Man kan växa upp och klara sig bra, ingen kan ens ana min bakgrund, men sorgen inombords är svår att bli av med. Så tänk ordentligt och ansvarsfullt, var modig och gör inget halvdant om du ska behålla. Inga kompromisser, skydda ditt barn på alla sätt även om killen förtjänar stöd och medlidande och en andra chans. Har du det i dig kommer allt bli bra, tvekar du så kommer det bli tufft och inte så bra för ditt barn.


    Nu valde jag ju att ta bort det men hade jag behållt det så skulle jag aldrig utsätts det för en missbrukande pappa, även min pappa va alkolist och jag fick under större delen av min uppväxt stå ut med att det va mig han tog ut sina aggressioner genom att trycka ner mig och skylla allt på mig.

    Tyvärr valde min pappa att ta livet av sig för 8 år sen så fick aldrig en chans att reda ut något.

    Allt detta har satt djupa spår i mig och är stor del av varför jag mår som jag gör .

    Tyvärr har jag ingen ork nu eftet detta att strida med soc och den biten men jag vet iaf att jag är färdig med droger.

    Jag är bara människa och man klarar inte hur mycket som helst och när psykiatrin bara verkar tycka på axlarna när jag säger hur dåligt jag mår så försvinner orken ännu mer:/
Svar på tråden Beslutsångest v11+5