• Äldre 17 Jan 23:47
    5782 visningar
    13 svar
    13
    5782

    Bil för korta personer

    Hej!

    Min flickvän ska ta körkort den här veckan och tänker därför köpa en bil för att kunna ta sig till skolan och annat då hon bor en mil från stan. Vi har sökt och kollat överallt men inte hittar ingenting. 

    Hon är 156 cm lång och har ganska svårt att nå ner till pedalerna i en Volvo 945 från 96. Så om nån kommer med tips är vi väldigt tacksamma!

  • Svar på tråden Bil för korta personer
  • elyse
    Äldre 18 Jan 00:04
    #1

    Bilar gjorda i länder där befolkningen inte är så lång! Min väninna är 1. 56 och hon har en Peugot.

    Har ni verkligen justerat både säte och ratt ordentligt? Jag är själv 1.60 och har utan problem kört Saab 9000 och nu en Ford Mondeo.

  • Äldre 18 Jan 00:08
    #2

    Jag har precis motsatt problem haha!

    Men jag skulle rekommendera en hög bil, t.ex range rover. Undvik gärna de minsta modellerna då de inte är speciellt säkra att köra, och speciellt inte när man precis tagit körkort :)

  • Äldre 18 Jan 06:15
    #3

    Toyota, Audi och Peugeot har funkat fint för mig som är 160. Peugeot ger bäst sikt av dessa. Saab och Volvo funkar sämst, Volvo är värst, inte ens deras små modeller funkar alls.

  • Äldre 18 Jan 08:08
    #4

    Jag är strax över 1,60 och får ha sätet längst fram på våra bilar, så jag förstår absolut ts problem! Det beror på hur man är byggd också, om man har långa eller korta ben etc.


    elyse skrev 2016-01-18 00:04:31 följande:

    Bilar gjorda i länder där befolkningen inte är så lång! Min väninna är 1. 56 och hon har en Peugot.

    Har ni verkligen justerat både säte och ratt ordentligt? Jag är själv 1.60 och har utan problem kört Saab 9000 och nu en Ford Mondeo.


  • elyse
    Äldre 18 Jan 09:15
    #5
    Trippelmamma76 skrev 2016-01-18 08:08:57 följande:

    Jag är strax över 1,60 och får ha sätet längst fram på våra bilar, så jag förstår absolut ts problem! Det beror på hur man är byggd också, om man har långa eller korta ben etc.


    Jag har också korta ben och har sätet i princip längst fram, men också rätt högt. Tycker att de som inte är vana körare ofta missar att man kan justera uppåt också och då kan man ibland hoppa bakåt lite grann.

    TS tjej verkar inte nå fram som hon ska i bilen. Vi når ju i alla fall även om vi sitter långt fram.
  • Äldre 18 Jan 09:21
    #6

    Inte en Skoda Fabia i alla fall. Jag är 165 cm, men med korta ben och sitter nästan med knäna i panelen. Jag körde en Opel Meriva där jag inte alls behövde sitta så nära för en tid sedan. Det kändes betydligt bättre.

  • Äldre 18 Jan 09:52
    #7
    sugarfree skrev 2016-01-18 00:08:55 följande:

    Jag har precis motsatt problem haha!

    Men jag skulle rekommendera en hög bil, t.ex range rover. Undvik gärna de minsta modellerna då de inte är speciellt säkra att köra, och speciellt inte när man precis tagit körkort :)


    Men seriöst....

    Du rekommenderar en Range Rover till en person som ska ta körkort denna vecka? Vet du överhuvudtaget något om bilar?
    En någorlunda modern Range, säg årsmodeller 02' - 10' ungefär, börjar på 160-170 tusen upp till en bit över 200 tusen. Och välskötta äldre lär ju inte direkt vara billigare. Vet du vad service och reservdelar kostar för en Range Rover? Skatt, försäkring, drivmedel? Om jag skulle köpa en Range oavsett årsmodell så skulle jag utöver inköpspris ha en budget på 30-40 tusen inledningsvis för service och reservdelar. 

    Min fru är 160. Hon övningskörde i en Saab 900 för 5000:- Sålde den för 5000:-
    Sen köpte hon en Golf GTI 94'a för 18.000 som sin första egna bil. Funkade perfekt med sittställning etc.

    /Puppa. 
  • Äldre 18 Jan 11:48
    #8

    Jag kan sitta och nå allt i Volvo men får fel vinkel så jag får inte in ABSen i bromsningarna då. Testade det på halkkörningen.

  • Äldre 18 Jan 22:15
    #9
    Rabarbapuppa skrev 2016-01-18 09:52:18 följande:

    Men seriöst....

    Du rekommenderar en Range Rover till en person som ska ta körkort denna vecka? Vet du överhuvudtaget något om bilar?

    En någorlunda modern Range, säg årsmodeller 02' - 10' ungefär, börjar på 160-170 tusen upp till en bit över 200 tusen. Och välskötta äldre lär ju inte direkt vara billigare. Vet du vad service och reservdelar kostar för en Range Rover? Skatt, försäkring, drivmedel? Om jag skulle köpa en Range oavsett årsmodell så skulle jag utöver inköpspris ha en budget på 30-40 tusen inledningsvis för service och reservdelar. 

    Min fru är 160. Hon övningskörde i en Saab 900 för 5000:- Sålde den för 5000:-

    Sen köpte hon en Golf GTI 94'a för 18.000 som sin första egna bil. Funkade perfekt med sittställning etc.

    /Puppa. 


    Om du läser mitt svar står det "en hög bil, t.ex. en range rover". Jag personligen gillar inte den typen av bil, därav refererar jag till något jag ägt själv.

    Just pga att hon ska ta körkort denna veckan är det min rekommendation, jämför att krocka med en Toyota yaris och en "valfri större bil".

    En buffert måste man ha oavsett bil, kan man ingenting själv kan det bli väldigt dyrt att laga en bil för 20.000kr också.

    Så droppa attityden, jag försökte uppriktigt vara hjälpsam även om inte du håller med mig!
  • Äldre 18 Jan 22:20
    #10

    Min fru är 1,60.

    Hon älskar vår Audi A4. Skönare bil finns inte. Alla hittar en skön körställning.

  • Äldre 19 Jan 10:00
    #11

    Det framgår ju iofs inte av ts att de inte har pengar?


    Rabarbapuppa skrev 2016-01-18 09:52:18 följande:

    Men seriöst....

    Du rekommenderar en Range Rover till en person som ska ta körkort denna vecka? Vet du överhuvudtaget något om bilar?

    En någorlunda modern Range, säg årsmodeller 02' - 10' ungefär, börjar på 160-170 tusen upp till en bit över 200 tusen. Och välskötta äldre lär ju inte direkt vara billigare. Vet du vad service och reservdelar kostar för en Range Rover? Skatt, försäkring, drivmedel? Om jag skulle köpa en Range oavsett årsmodell så skulle jag utöver inköpspris ha en budget på 30-40 tusen inledningsvis för service och reservdelar. 

    Min fru är 160. Hon övningskörde i en Saab 900 för 5000:- Sålde den för 5000:-

    Sen köpte hon en Golf GTI 94'a för 18.000 som sin första egna bil. Funkade perfekt med sittställning etc.

    /Puppa. 


  • Äldre 19 Jan 10:05
    #12
    sugarfree skrev 2016-01-18 22:15:20 följande:
    Om du läser mitt svar står det "en hög bil, t.ex. en range rover". Jag personligen gillar inte den typen av bil, därav refererar jag till något jag ägt själv.

    Just pga att hon ska ta körkort denna veckan är det min rekommendation, jämför att krocka med en Toyota yaris och en "valfri större bil".

    En buffert måste man ha oavsett bil, kan man ingenting själv kan det bli väldigt dyrt att laga en bil för 20.000kr också.

    Så droppa attityden, jag försökte uppriktigt vara hjälpsam även om inte du håller med mig!
    Vilken typ av bil är det du inte gillar? Det framgår inte riktigt. De små menar du?

    Du måste ju förstå att om man är en helt ny bilförare så är det ganska sannolikt att man inte heller kan så mycket om bilar generellt. Då kan det ju vara bra med konstruktiva tips. Om en helt grön person (på bilar och bilkörning) får som förslag "Range Rover", då lyssnar ju den personen på detta. Bara för att inse att det är ett helt åt helvete bilval för personen ifråga. 

    Kom då istället med förslag på "höga bilar" som är vettiga i prisklass och servicekostnader för en helt ny förare, vettja! En idé i din linje skulle ju kunna vara en lite äldre Toyota RAV4 t.ex. Eller kanske en lite äldre Suzuki Vitara? Och så i den lite "högre" kategorin.

    Att hävda att alla nya förare lämpligen bör segla runt och vara osäkra i bilar av typen Range eller dyl. är en trafiksäkerhetsmässig skymf mot alla de bilägare som gjort valet att skaffa Yaris, C1, Aygo, etc. 

    Avseende delar. Äldre och lite billigare bilar är ofta av lite enklare snitt och går att skruva själv med lite händighet. Ofta är deras reservdelar också lite billigare. Det behöver inte bli vansinnigt dyrt. Ja, en buffert är alltid bra. Jag har en liten buffert, även om jag gör precis allt själv på mina BMWs.

    /Puppa
  • Äldre 19 Jan 16:40
    #13

    Volvo C30! Liten, men säker och pålitlig. Jag är 164 och älskade min. Bytte enbart för att få plats med barnvagn i bilen.

Svar på tråden Bil för korta personer