• Anonym­aElina­n
    Äldre 18 Jan 21:30
    15743 visningar
    8 svar
    8
    15743

    Bedside crib, tänk så glider sängen iväg från min egen säng?!

    Hej!

    Har precis monterat min troll bedside crib. Tyckte det var smidigt och smart köp då den är liten samt att man ska kunna ha den bredvid sin egen säng i samma höjd och kunna ta ner ena sidan.

    MEN bara för att man kan låsa fast hjulen på sängen så finns det ju ändå en risk att barnet kan ramla emellan sängarna då sängen lätt går att trycka bort så det blir en glipa? Verkar inte finnas något som man kan fästa mellan sängarna heller.

    Hittar ingen info om detta heller någonstans mer än att alla tycker de är så bra att man bara kan ha sitt barn jämte sig och slippa lyfta tillbaka utan att ha en grind på sidan.

    Hur har ni gjort med era där de känns säkert? Har ingen möjlighet att ha sängen mot väggen heller.

  • Svar på tråden Bedside crib, tänk så glider sängen iväg från min egen säng?!
  • Äldre 18 Jan 21:35
    #1

    Vi har sängen mot väggen, som ni tyvärr inte kan. Kanske ni kan lägga något mot sängens hjul som går ända till väggen? Någon bräda/böcker/låda eller så? Mellan spjälsäng och vår säng har vi lagt ett par kuddar så att det blir en liten barriär, som också tar bort de hårda brädorna mellan sängarna.

  • Anonym­aElina­n Trådstartaren
    Äldre 18 Jan 21:39
    #2

    Ja, jag har funderat på det, men vet inte vad som skulle funka där. Har garderober mot väggen med som redan sitter där. Kanske är bra att ha en babynest med som hon kan ligga i så de känns mer säkert?


    Ellie skrev 2016-01-18 21:35:52 följande:

    Vi har sängen mot väggen, som ni tyvärr inte kan. Kanske ni kan lägga något mot sängens hjul som går ända till väggen? Någon bräda/böcker/låda eller så? Mellan spjälsäng och vår säng har vi lagt ett par kuddar så att det blir en liten barriär, som också tar bort de hårda brädorna mellan sängarna.


  • Äldre 18 Jan 22:06
    #3

    Vi har använt vanlig spjälsäng på samma sätt (borttagbar sida). Självklart har vi gjort fast den i vår säng! Annars glider den ju iväg om man råkar knuffa på den. Ett par tvingar på undersidan i spjälsängen samt i vår sängram har jag för mig att vi haft...

  • Äldre 18 Jan 22:08
    #4

    Vi hade också Troll bedside crib. Väldigt smidigt, men låsen på hjulen var helt värdelösa. Och sängen i sig är ju ganska lätt och kan glida iväg. Så vi spände fast den i vår sängram med tunna spännband.

  • Äldre 18 Jan 22:10
    #5

    Ta bort hjulen, då rullar den inte iväg.

  • Äldre 18 Jan 22:12
    #6

    Jag ställde ett tungt skåp på sidan så den inte kunde glida iväg, den flyttade aldrig sig minsta lilla..

  • Anonym­aElina­n Trådstartaren
    Äldre 18 Jan 22:31
    #7

    Tack för tipsen! Ska kolla på om de finns något att göra för att få ihop dom. Men nu testade jag ha den som vanlig säng bredvid mig med spjälskydd runt. Får väl se när bebisen kommer om de känns bökigt eller inte ;)

  • Äldre 25 Nov 12:08
    #8

    Hej svej! Vet att tråden är lite gammal - men funderingen kvarstår ;) Jag är på jakt efter en bedside crib, men hallå - hade förutsatt att det medföljde fäste som kopplade criben till vår vuxensäng! Nån "övergång", så att säga, så barnet inte kan ramla ner i springan som kan uppstå...

    Så märkligt! Kan tycka det vore en självklarhet med det säkerhetstänket.

    Hur har criben funkat för trådskaparen med flera? Tips? Ska vi satsa på vagga intill sängen istället?

    Tacksam för svar till förstagångsföräldern Glad{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Bedside crib, tänk så glider sängen iväg från min egen säng?!