• lillefröe

    Hur många gånger äter era 6 månaders under hela nattsömnen?

    Ja, som titeln, hur ofta äter era 6 månaders under hela sin nattsömn. Alltså om denne somnar 19 och ändå vaknar 100 gånger tills ni faktiskt vaknar för en ny dag så undrar jag hur många gånger av dessa som ni erbjuder mat och barnet äter. 


     


    Min tjej somnar för natten kring 18.30, då har hon ätit vid 16.30. Sen äter hon 


    (16.30)
    20.00
    ibland 23.00
    02.00
    05.00 


    kliver upp runt 06.00 

  • Svar på tråden Hur många gånger äter era 6 månaders under hela nattsömnen?
  • Mammatillelise

    Min dotter är 6 månader nästa vecka. Hon äter gröt eller ersättning vid 6-7, sover några timmar sen får hon mat vid 10-11. För två månader sen ungefär började hon sova hela natten och fick mat vid 5 ungefär på morgonen. Nu senaste veckan har hon sovit från 10-11 till 7-8 på morgonen. Då får hon ersättning.

  • annasv1980

    Min son är bara 5,5 men han har inte ätit på natten sen han var tre månader. De behöver ju inte det. Är hon normalviktig? Se till att hon äter mer på dagarna och att äta sista målet 16.30 är ju alldeles för tidigt vilket du märker själv. Ammar du eller ger du flaska? Om amning så borde du nog för din egen skull ge en stor flaska lite senare så håller hon sig på den. Min son äter ungefär Kl 7, 10, 13, 16 och 19 plus minus en timme. Han håller sig 12-13 h på natten. Dricker bara ersättning och ligger 1,5 över viktkurvan vilket han gjort hela tiden.

  • Guapa

    När min grabb var 6 månader åt han varannan timme hela nätterna. Han hade ingen napp eller snuttefilt så jag blev hans snutte.

    När jag började jobba och min man tog över nätterna sov han plötsligt 12 timmar i sträck.

  • Kattflickan

    Min son är sex månader om några dagar. Han vaknar 1-2 ggr per natt och vill amma. Normalt sker det kl 2-3 och eventuellt vid kl 5. Sen brukar han sova till kl 06-07. Han somnar oftast kl 20.

  • annasv1980

    Låter som att du tyckte att det var bra på det sättet eftersom du inte gjorde något åt det? Förstår inte hur du orkade när du inte var tvungen att ha det så. Måste ha varit som en trasa på dagarna?


    Guapa skrev 2016-01-20 20:22:27 följande:

    När min grabb var 6 månader åt han varannan timme hela nätterna. Han hade ingen napp eller snuttefilt så jag blev hans snutte.

    När jag började jobba och min man tog över nätterna sov han plötsligt 12 timmar i sträck.


  • Hauwa

    Min pojke blir 7 månader på fredag men han äter ca 2-4 ggr per natt.. Han somnar vid 19 och sen äter så många gånger han vaknar tills jag lägger mig, dvs allt mellan 1-5 ggr och detta är innan 22. Sedan vaknar han vid 2 och sen 6 och sedan 8. Ibland mer eller mindre.

  • hg129012

    Snart 6 månader. Hon har inte ätit på natten sen hon var 3 månader. Äter sista målet vid halv8-8 o kunde för 2 veckor sedan klara sig till 8 på morgonen. Nu är hon inne i nån fas där hon sover sämre. Så nu äter hon mellan 5-7 typ. Oftast somnar hon om lite efter det.

  • Guapa
    annasv1980 skrev 2016-01-20 20:42:08 följande:

    Låter som att du tyckte att det var bra på det sättet eftersom du inte gjorde något åt det? Förstår inte hur du orkade när du inte var tvungen att ha det så. Måste ha varit som en trasa på dagarna?


    Nej, jag mådde oförskämt bra med tanke på hur ofta jag blev väckt. Tiden i sängen blev dock väldigt lång, gick och la mig (samtidigt som bebis) kl 22 på kvällen och gick inte upp förrän kl 10 på morgonen (då bebis tyckte att det var morgon). Tror att hormonerna hjälpte mig en hel del med.

    När jag gick tillbaka till jobbet blev det så klart ohållbart att amma nattetid, men då var han så pass stor att han klarade sig på välling och vanlig mat så det blev inte så dramatisk övergång.
  • annasv1980

    Vad skönt :) Jag är helt död på dagen om vi har haft en jobbig natt med flera uppvak utan matning.


    Guapa skrev 2016-01-20 22:02:42 följande:

    Nej, jag mådde oförskämt bra med tanke på hur ofta jag blev väckt. Tiden i sängen blev dock väldigt lång, gick och la mig (samtidigt som bebis) kl 22 på kvällen och gick inte upp förrän kl 10 på morgonen (då bebis tyckte att det var morgon). Tror att hormonerna hjälpte mig en hel del med.

    När jag gick tillbaka till jobbet blev det så klart ohållbart att amma nattetid, men då var han så pass stor att han klarade sig på välling och vanlig mat så det blev inte så dramatisk övergång.


  • lördagsgodis

    Barn är ju så olika min älsta dotter åt på natten tills hon var 1 1/2år men sonen och yngsta dottern har inte ätit på natten efter ca 2-3 månader. Allt ät i stort sätt normalt:)

  • lillefröe
    annasv1980 skrev 2016-01-20 20:04:03 följande:

    Min son är bara 5,5 men han har inte ätit på natten sen han var tre månader. De behöver ju inte det. Är hon normalviktig? Se till att hon äter mer på dagarna och att äta sista målet 16.30 är ju alldeles för tidigt vilket du märker själv. Ammar du eller ger du flaska? Om amning så borde du nog för din egen skull ge en stor flaska lite senare så håller hon sig på den. Min son äter ungefär Kl 7, 10, 13, 16 och 19 plus minus en timme. Han håller sig 12-13 h på natten. Dricker bara ersättning och ligger 1,5 över viktkurvan vilket han gjort hela tiden.


    Jo hon ligger +2 på viktkurvan vilket hon gjort hela tiden så inget har förändrats. Däremot så äter hon knappt på dagen. Hon äter ersättning, har alltid gjort, men hon har blivit sämre och sämre på att äta på dagen och det känns som att hon tar igen sig på natten. På dagen är det knappt vi får i henne 150 ml, oftast max 120 ml, ibland så lite som 90ml var 3,5 timme (försöker man ge tidigare så gallskriker hon för att hon inte vill ha). På natten äter hon oftast 180 ml dessa gånger. 


    blir fundersam när du säger att sista målet är 16.30. Hur ska JAG kunna ändra på det? Jag följer ju hennes rytm. Alltså om hon är hungrig så får hon mat 16.30. Ska jag vänta då, försöka skjuta på det eller hur tänkte du? 

  • lillefröe
    Mammatillelise skrev 2016-01-20 20:01:36 följande:

    Min dotter är 6 månader nästa vecka. Hon äter gröt eller ersättning vid 6-7, sover några timmar sen får hon mat vid 10-11. För två månader sen ungefär började hon sova hela natten och fick mat vid 5 ungefär på morgonen. Nu senaste veckan har hon sovit från 10-11 till 7-8 på morgonen. Då får hon ersättning.


    Försöker ge gröt jag också men det går inte ner. Allt spottas ut igen hehe. Kanske blir hon mer mätt då. 

  • lillefröe

    Vill poängtera att vi inte ger mat som första åtgärd.. utan hon har napp. Det slutar med att hon skriker lungorna ur sig om vi inte ger mat. 


    BVC sa att vi skulle testa ge vatten.. så det testade vi en natt och det fungerade väl men hon åt inte mer på dagen, utan fortfarande lika lite och då känns det inge bra  

  • annasv1980

    Fast sista målet är ju egentligen 20 el 23 men du menar att ni nattar henne efter just det målet. Verkar som att hon har fel dygnsrytm på något sätt. Har det varit så hela tiden? Jag är verkligen ingen expert men det kanske går att ändra på något sätt. Är ni tydliga med att det är natt när hon vaknar? Dvs. inte tänder upp, inte pratar högt/mycket och använder nattblöjor som inte behöver bytas lika ofta? Och på dagarna vistas mycket i ljus. Hon kan väl sitta med vid era måltider vid det här laget? Borde bli nyfiken på mat. Har du testat burkmat? Om du inte vill göra egen såklart. Tror dock att om ni tar fajten några nätter med napp/bara vatten/jättelite ersättning så kommer hon i fas snabbast. Ni får hjälpas åt. Kanske börja en fredagkväll. Lycka till! Min son har matsmältningsproblem så jag får inte sova även fast han inte äter på nätterna. Det är alltid något med dom små liven :)


    lillefröe skrev 2016-01-21 20:16:25 följande:

    Jo hon ligger +2 på viktkurvan vilket hon gjort hela tiden så inget har förändrats. Däremot så äter hon knappt på dagen. Hon äter ersättning, har alltid gjort, men hon har blivit sämre och sämre på att äta på dagen och det känns som att hon tar igen sig på natten. På dagen är det knappt vi får i henne 150 ml, oftast max 120 ml, ibland så lite som 90ml var 3,5 timme (försöker man ge tidigare så gallskriker hon för att hon inte vill ha). På natten äter hon oftast 180 ml dessa gånger. 

    blir fundersam när du säger att sista målet är 16.30. Hur ska JAG kunna ändra på det? Jag följer ju hennes rytm. Alltså om hon är hungrig så får hon mat 16.30. Ska jag vänta då, försöka skjuta på det eller hur tänkte du? 


  • Flickan och kråkan

    Jag har 3 barn.

    Äldsta sov i den åldern ett längre pass på 3-4 timmar från det att han nattade vid 19-tiden. Så ammades vid 22-23-tiden och sedan med 1,5 timmes mellanrum.

    Mellan ammade konsekvent var 30-60 minut nätterna igenom.

    Yngsta ammades cirka en gång i timmen nätterna igenom.

  • lillefröe
    annasv1980 skrev 2016-01-21 20:57:54 följande:

    Fast sista målet är ju egentligen 20 el 23 men du menar att ni nattar henne efter just det målet. Verkar som att hon har fel dygnsrytm på något sätt. Har det varit så hela tiden? Jag är verkligen ingen expert men det kanske går att ändra på något sätt. Är ni tydliga med att det är natt när hon vaknar? Dvs. inte tänder upp, inte pratar högt/mycket och använder nattblöjor som inte behöver bytas lika ofta? Och på dagarna vistas mycket i ljus. Hon kan väl sitta med vid era måltider vid det här laget? Borde bli nyfiken på mat. Har du testat burkmat? Om du inte vill göra egen såklart. Tror dock att om ni tar fajten några nätter med napp/bara vatten/jättelite ersättning så kommer hon i fas snabbast. Ni får hjälpas åt. Kanske börja en fredagkväll. Lycka till! Min son har matsmältningsproblem så jag får inte sova även fast han inte äter på nätterna. Det är alltid något med dom små liven :)


    Nä vår rutin ser ut såhär: Kring kl 18.00, blöjbyte, pyjamas, tandborstning (numera ;P) och sen släcka lampan, 3 sånger och sen natt. Hon somnar under sångerna. Sedan ramlar nappen ur någon gång så då får man lägga in den och vagga sängen litegrann så somnar hon om. Sedan vid 20 så vaknar hon och skriker, vi ger napp, vaggar sängen, håller handen, tar tillslut upp och vyssjar i famnen. Är hon då inte hungrig så somnar hon om efter lite gnäll, men är hon hungrig går hon åt andra hållet.. alltså hon blir mer och mer frustrerad, sträcker ut sig ur vyss-positionen, slänger med kroppen, spottar ut nappen tills maten kommer då äter hon, sedan tar hon napp igen och somnar om tills 23. 


    Byter blöja efter hon ätit vid 02. Så byter bara en gång och byter i sängen i mörkret (vi har mörkläggningsgardiner också). På dagarna är vi ute, hon sitter med oss varje måltid. Hon är nyfiken när vi äter men när hon får maten så spottar hon ut.. det enda hon verkar aktivt glad i är majskrokar faktiskt. Jag har provat både köpeburkmat och mixat egen. 


     


    Ja vi kanske får testa att ta fajten  då. *pust* :D

  • minerva123

    Äldsta sov nattsömn 21-05/06 i den åldern och ammade cirka var tredje timme. Ammades till sömns på kvällen. Hade några uppvaknanden till per natt, men det tog min man. Äldsta slutade självmant att nattäta vid 8 månader. Yngsta sov nattsömn 22-08 vid 6 månader, ammades till sömns på kvällen och åt nästa gång runt kl 05. Slutade nattäta vid 7 månader.

Svar på tråden Hur många gånger äter era 6 månaders under hela nattsömnen?