• nicoleg94

    Solglasögon på glasögon?

    Nu är de så här att ja kör mycke bil och det är mycke sol just nu och ja får inte köra utan glasögon vad gör jag? tipps?

  • Svar på tråden Solglasögon på glasögon?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    1. Tillsats som man knäpper fast på glasögonen.
    2. Solglasögon som kan bäras utanpå glasögonen.
    3. Glasögon som är slipade som dina vanliga.

    Det är väl de alternativ som finns vad jag vet, gå in hos en optiker och se vad som finns.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Fia 28
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-01-21 10:04:47 följande:

    1. Tillsats som man knäpper fast på glasögonen.
    2. Solglasögon som kan bäras utanpå glasögonen.
    3. Glasögon som är slipade som dina vanliga.

    Det är väl de alternativ som finns vad jag vet, gå in hos en optiker och se vad som finns.


    Ja det är de tre alternativen som finns. 
    Själv har jag solglasögon med styrka (antar det är vad som menas med nummer 3) och tycker det är bäst. Finns ju även glas som mörknar ute, men de fungerar ändå inte i bilen.
  • flygrl
    Fia 28 skrev 2016-01-21 10:16:32 följande:
    Ja det är de tre alternativen som finns. 
    Själv har jag solglasögon med styrka (antar det är vad som menas med nummer 3) och tycker det är bäst. Finns ju även glas som mörknar ute, men de fungerar ändå inte i bilen.
    Min pappa har såna som mörknar om solen lyser och han tycker dom funkar fint också vid bilkörning. Fotokromatiska kallas den typen av glasögon :)
  • Fia 28
    flygrl skrev 2016-02-12 18:53:53 följande:
    Min pappa har såna som mörknar om solen lyser och han tycker dom funkar fint också vid bilkörning. Fotokromatiska kallas den typen av glasögon :)
    Men problemet med fotokromatiska glas är att de reagerar på uv-strålningen och den kommer inte genom bilrutan. I så fall borde man ha ut huvudet genom rutan en stund så de mörkar :).
  • flygrl
    Fia 28 skrev 2016-02-15 10:59:53 följande:
    Men problemet med fotokromatiska glas är att de reagerar på uv-strålningen och den kommer inte genom bilrutan. I så fall borde man ha ut huvudet genom rutan en stund så de mörkar :).
    Har sett på nätet att det e som du säger. Jag har frågat honom nu pga den här tråden och han sa han inte längre behöver solglasögon sen han skaffade fotokromatiska glasögon. Har själv sett hans glasögon mörknar i bilen. Allt jag kan säga.

    Finns tydligen också lite olika typer av fotokromatiska och vissa har en "grund toning" så dom ger visst konstant skydd mot UV (har läst på lite på nätet). Som sagt jag e ingen expert och behöver inga glasögon (än!) så TS bör kolla upp noga så de blir rätt :)
  • Fia 28
    flygrl skrev 2016-02-15 13:01:01 följande:
    Har sett på nätet att det e som du säger. Jag har frågat honom nu pga den här tråden och han sa han inte längre behöver solglasögon sen han skaffade fotokromatiska glasögon. Har själv sett hans glasögon mörknar i bilen. Allt jag kan säga.

    Finns tydligen också lite olika typer av fotokromatiska och vissa har en "grund toning" så dom ger visst konstant skydd mot UV (har läst på lite på nätet). Som sagt jag e ingen expert och behöver inga glasögon (än!) så TS bör kolla upp noga så de blir rätt :)
    Googlade så det finns faktiskt ett nytt glas som mörknar till 50% även i bilen, men de är även lite smått tonade inomhus, så det är ju något att tänka på i så fall.
Svar på tråden Solglasögon på glasögon?