• Vaniljkex

    Förnya körkortet i UK

    Mitt svenska körkort går ut i april, och ser till min förskräckelse att man måste skicka in sitt pass till DVLA för att kunna få ett nytt engelskt körkort. Tidigare kunde man lämna in sin ansökan personligen på DVLAs lokalkontor, men de har alla stängts sedan jag kollade på det sist för flera år sedan.

    Har någon här bytt sitt svenska körkort mot ett engelskt? Hur gjorde ni? Finns det något sätt att komma runt att skicka in passet (jag kan inte vara utan mitt pass i fyra veckor, och jag vill inte riskera att det försvinner i posten heller)?

    Ett alternativ skulle kunna vara att ansöka om ett svenskt nationellt ID-kort pa ambassaden för 1400 kr, och skicka in det i original med körkortsansökan...

    Det hela känns onödigt bökigt, så alla erfarenheter emottages tacksamt!!!

  • Svar på tråden Förnya körkortet i UK
  • Vaniljkex

    Nehej, nationellt ID-kort är heller inget alternativ. Första lediga tiden på ambassaden för att ansöka om ett är om två månader! Då hinner mitt körkort gå ut innan jag ens får tillbaka ID-kortet.

  • YokohamaNr2

    Sitter i samma situation, mitt körkort går ut i Maj och har precis fått hem formulären från DVLA. Är du med i FB gruppen Svenskar i Storbritannien? Det är många som har bytt kortet där och det har tydligen gått rätt snabbt. Jag har inga planer på utlandsresa inom ett par månader men tycker också det känns jobbigt att vara utan passet. Visst måste man skicka in ett nytt foto också?

  • Michiyo

    skicka passet med ett reckomenderat brev eller vad det heter.. kostar 6 pund och dom vet exakt vart det är och när dom mottar brevet samt näsdtra dags leverans så då har du passet tillbaka inom 2 veckor efter det.. jag har skickat mitt pass dit pga att jag vill ta körkortet och hade det tillbaka inom 2 veckor från att jag postade.. försvinner passet på vägen tillbaka till dig så betalar dom kostnaderna för ett nytt iaf så ^^

  • Vaniljkex

    Tack for svaren, jag har visst inte varit inne pa lange!

    Jag har oroat mig i onodan, kan jag beratta. Till slut lyckades jag fa en aterbudstid hos ambassaden for id-kort, och nar jag val hade det i handen vagade jag skicka in passet till DVLA. Eftersom vi har ett hus pa landet i Sverige, och bokad resa dit till pask, ville jag ha tillbaka korkortet i tid, annars skulle jag inte fa kora hyrbilen, och inte heller var lilla svenska bil under halva vistelsen nar  korkortet gatt ut. Opraktiskt. Sa jag tankte att chansen var storre med passet an med id-kortet. I varsta fall kunde jag ju resa pa id-kortet.

    Hur som helst, jag fick en specialadress av kundtjansten pa DVLA till "The Manager", som ar olika beroende pa ens efternamn. Da ska det i normalfallet ta 7-10 dagar, men upp till 21 dagar forekommer. Man behover skicka in ett cover letter som forklarar varfor det ar brattom, bevis (jag bifogade en utskrift pa var flygbokning) och blanketten korrekt ifylld, check osv. Skickade allt med rek pa mandagen, fick tillbaka mitt pass i bifogat foradresserat rek pa torsdagen och pa fredagen, eller mojligen lordagen, kom korkortet, sa i mitt fall gick det snabbare.

    Dessutom sjonk min bilforsakringspremie har i England med £17 pa arsbasis pga mitt nya korkort.

    Men jag tycker att det ar uselt att det ska vara sa krangligt. Med brittiskt pass fyller du bara i ditt passnummer, och det borde vara samma for alla EU-medborgare. Fast har ar vi inte sa populara, forstas....

Svar på tråden Förnya körkortet i UK