• Meriah

    VLCD 2016 - Nu kör vi!

    Hallåj!

    Välkommen till VLCD-tråden. Själv har jag laddat upp med 6 v shake (ren kur) och jag kommer ladda upp mer fler eftersom och startdatumet för mig är den 25:e januari då jag börjar på ren kur.

    Denna tråd är främst till för alla nya & gamla som håller på med VLCD-kost (Very low calorie diet) för viktminskning. Här peppar vi varandra, utbyter info & håller god ton. Har en känsla av att LCD-are (low calorie dietare) även kommer att haka på.

    Då kör vi!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-11 00:18

    ? Vad är VLCD?
    SVAR: VLCD står för Very Low Calorie Diet. Direkt översatt Väldigt Låg Kalorie Diet. I regel innehåller en VLCD-diet 460-800 Kcal per dag. Absolut vanligast är pulverpåsar som skall intas 3-6 gånger per dag. Påsarna innehåller de nödvändiga och livsviktiga vitaminer, mineraler och näringsämnen som din kropp behöver. Det finns också VLCD-bars som komplement till påsarna.

    ? Hur fungerar VLCD?
    SVAR: Under de första 2-5 dagarna på dieten börjar kroppen sakna ditt kolhydratintag. Kroppen och hjärnan behöver kolhydrater för att fungera och när dessa saknas så ser sig kroppen om efter alternativa energiresurser. Förbränning av dina glykogendepåer påbörjas. I samband med detta tappar du en hel del i vikt. Beroende på kroppshydda så försvinner 1-4 Kg i vatten och glykogen. Dessa förråd kommer du att fylla på när dieten har sitt slut. Har du gått ner väldigt många kilon kommer du dock inte att gå upp riktigt lika mycket i vatten/glykogen när du börjar äta igen. Räkna med ett viktpålägg om ca 2Kg. När dessa energiförråd är slut så kommer kroppen att vända sig till nästa energidepå, fettreserverna! Fettförbränning är poängen med dieten och är också vad som kommer hålla dig vid gott mod och hälsa. Under denna förbränning som produceras stora mängder Ketoner och du har nu hamnat i en ?fas/process? som kallas för Ketos. Du omvandlar helt enkelt Fett till energi.

    ? Vad är Ketos?
    Svar: Ketos är ett metaboliskt tillstånd som uppstår i samband med att fettförbränning. När fettet bryts ner till fettsyror omvandlas dessa till ketonkroppar av levern. Man kan säga att ketonerna är en biprodukt när fett blir till energi. Ketos i samband med VLCD sker kontrollerat och är ofarligt.

    ? Är Ketogena dieter farliga?
    Svar: Ketogena dieter är i de allra flesta fall helt ofarliga för en frisk användare. Om du har problem med ämnesomsättning, blodsjukdomar eller är osäker så svarar en läkare mer än gärna på dina frågor. Det finns också en missuppfattning om att Ketos i sig skulle vara farligt. Det stämmer till viss del, men det är den okontrollerade Ketos som kan uppstå under en obehandlad Typ1-Diabetes. Detta resulterar i Ketoacidosis och har bla effekten att blodet surnar. Detta är dock INTE effekten av den kontrollerade ketosen under en VLCD-diet.

    ? Mår man inte väldigt dåligt med ett Kalorieintag på enbart 500-800 Kcal om dagen?
    Svar: Under de första 2-7 dagarna ( i vissa enskilda fall upp till 11-12 dagar ) kan du uppleva hungerskänslor, yrsel, trötthet, huvudvärk. När kroppen hamnat i ketos ( efter ca 2-7 dagar ) kommer du dock att må betydligt bättre. Om du följer alla de rekommendationer som finns med intag av vatten etc så kommer du troligen må bättre under dieten än vad du gjorde veckorna innan. Ketonerna ger din hjärna gott om energi och du kommer känna dig oförskämt pigg. Effekten varierar men vissa får en såpass stor effekt att man nästan kan verka hyperaktiv.

    ? Om du efter 7 dagar på full diet utan tillskott av mat i någon form mår dåligt så bör du kolla att du kommit i Ketos. Om du inte har hamnat i Ketos förklarar detta ditt mående. Har du dock hamnat i Ketos och fortfarande mår dåligt bör du ta en diskussion med din läkare och kanske avbryta kuren. Gå också igenom alla punkter och kontrollera att du sköter din diet på ett korrekt sätt.

    ? Hur vet jag att jag är i Ketos?
    Svar: Det finns ett flertal sätt att kontrollera detta på. Bla kommer din andedräkt dofta lite av aceton och du kommer ha en lite udda bismak i munnen. Du kommer också troligen känns dig betydligt piggare och må allmänt bra. Är du osäker och inte känner någon doft/smak så finns det Ketos stickor att köpa. Apoteket har bla dessa ( Keto-Diastix reagensstickor ).

    ? Finns det något som är extra viktigt att tänka på?
    Svar: Du bör dricka rejält med vatten. Detta är lite beroende på hur mycket du rör dig och hur stor du är. Men 2.5-5 Liter vatten om dagen utöver dina ?shakes? är att rekommendera. Vattnet hjälper också till med förbränningen och är en mycket viktig del i utrensning av de slaggprodukter som produceras i samband med Ketos och förbränning. Det är också ett bra sätt att hålla sig mätt.

    ? Vad kan jag dricka under en VLCD-kur?
    Svar: Vatten, kolsyrat vatten, Svart kaffe och The. Om du väljer mineralvatten försök att välja tex Loka som innehåller lite mindre salter/mineraler än tex ramlösa. Det går att dricka lite lightdrycker som cola-light. Det är dock inte att rekommendera av flera orsaker. Bla så är risken att du ökar ditt sug genom detta. De innehåller också en hel del mindre nyttiga ämnen. Du försöker bryta onyttiga vanor och lightdrycker är inte en ?Nyttig? vana.

    ? Vem kan använda sig av VLCD för att gå ner i vikt?
    Svar: Du som är fullt frisk men lider av övervikt. För en person med endast ett ?par? kilos övervikt är det dock ett vettigare alternativ att dra ner kalorieintaget litegrann och öka mängden motion för att ta de sista kilona.

    ? Jag har hört att risken är stor för JOJO effekt på VLCD, stämmer det?
    Svar: Detta är en sanning med modifikation. Risken för jojo-bantning finns i alla former av viktminskning oavsett om nedgången går snabbt eller långsamt. Dock är riskerna extra stor med VLCD då man kan köpa flertalet av produkterna i butik och inte får den hjälp/info stöd som en viktkonsulent kan ge dig. Det är inte själva metoden som ger jojo-effekten utan det är din inställning och kunskap som ger effekten. En VLCD-kur är väldigt enkel att sköta. Du behöver bara skaka dina påsar och äta dem. Du behöver inte tänka på vad du stoppar i dig då allt redan är ordnat i en liten påse. Efter kuren kommer den riktiga utmaningen. Om du återgår till dina tidigare vanor så kommer slitet och viktnedgången vara förgäves. Därför är det viktigt att redan under kuren planera och påbörja efterlivet. Den största och lättaste förändringen du kan och bör göra under kuren är att börja motionera.
    Väldigt viktigt att ens största mål med viktnedgången inte är resultatet direkt efter kuren. Utan resultatet ett år EFTER kuren.

    ? Jag har hört att man förlorar mängder med muskelmassa under en Ketogen diet, stämmer detta?
    Svar: Detta är också en sanning med modifikation. Visst kommer du att tappa en viss del muskler under dieten om du sitter still och äter påsar i flera veckor. Träningen är viktig här. Du kan inte bygga muskler under en diet, men du kan underhålla och ?träna? dina befintliga muskler under kuren. Det finns flertalet bevis på att man inte alls behöver tappa muskelmassa under en VLCD-kur.

    ? Bör jag Motionera under kuren?
    Svar: Det bör du defintivt göra av flertalet olika orsaker! Dels för att inte göra ett onödigt tapp av muskelmassa. Dels för att ytterligare öka förbränningen och då förlora vikt snabbare. Den viktigaste aspekten är dock förändringen av dina vanor. Du kommer att uppleva träningen som lättare och roligare i takt med att du tappar i vikt. Dina resultat kommer ge dig kickar och efter en längre tids kur har förhoppningsvis träningen blivit en del av din vardag.

    Denna förändring är den absolut viktigaste aspekten för ett fortsatt sundare liv. Där potentialen att stanna kvar på en sund vikt är betydligt större än om du inte rör dig.

    ? Kan jag styrketräna under kuren?
    Svar: Samma svar som i punkt 12. Du kan och bör styrketräna för att behålla din muskelmassa och få en god start på ditt sundare liv. Var dock medveten om att du ligger på ett grovt underkott av Kalorier och KAN INTE bygga muskler. Det finns därför ingen anledning att köra högintensiva styrkepass. Kör då hellre på lägre vikter och underhåll dina muskler.

    ? Hur mycket kan jag gå ner i vikt och hur snabbt?
    Svar: Det är en väldigt individuell fråga. Män har fördelen att de i regel går ner snabbare än kvinnor. Har man mycket övervikt så går man i regel ner snabbare än om man enbart har ett par kilon kvar till sin målvikt. Men allt mellan 1-4 Kg i veckan i snitt är inga ovanliga siffror. Max antal kilon ner i vikt finns mig veterligen inga gränser för. Så länge man använder sunt förnuft och håller koll på hälsan. Det finns exempel på viktnedgångar över 65 kilo.

    ? Vilka VLCD kurer finns det och var hittar jag dessa?
    Svar: Det finns mängder av olika produkter och varumärken. Några av de allra vanligaste är:

    Nutrilett - Finns att köpa på de flesta matvarubutiker, men även på Internet

    Allevo - Finns att köpa på de flesta matvarubutiker och på Internet

    Naturdiet - Den som innehåller flest Kcal per dag, finns att köpa på de flesta matvarubutiker men även på Internet.

    Cambridgekuren - Skall i regel köpas av en konsulent, finns med största säkerhet nära dig. Denna kur innehåller minst antal Kcal per dag om 470 Kcal, 3 Påsar om dagen

    Slanka - lika upplägg som Cambridge. Måste köpas av en konsulent. 509 kcal/dag 3 påsar.

    Xtravaganza - Xtravaganza är ett helt koncept där du måste bli medlem i deras ?viktprogram? för att köpa produkten. Du binder dig ett år och får tillgång till träningslokaler, deras produkter, gruppmöten med konsulent och mental träning. Jag har själv erfarenhet av deras program och anser det vara mycket gediget och bra. Bindningstiden kan dock ses som ett litet problem. Speciellt för de som av olika orsaker inte klarar av att äta deras produkter ( magproblem etc ). 3 påsar om dagen

    Modifast - Finns att köpa på Apoteket

    ? Kan jag inte äta något annat än shakesen/barsen under kuren?
    Svar: Om du kör full kur med Ketos så bör du undvika all form av fast föda. Detta för att maximera resultatet men också för att inte riskera att återfå hungerskänslor m.m. Om du känner att du bara måste ha någonting under en full kur så bör du först och främst koncentrera dig på protein. Lite kycklingfile, räker, kräftor etc. Undvik under ALLA omständigheter kolhydrater då enbart ett litet tillskott av dessa riskerar att sätta dig ur Ketos med allt vad det kan innebära. Risk finns också att du råkar ut för tarmvred om du äter under en längre fullkur så ta det försiktigt med maten

  • Svar på tråden VLCD 2016 - Nu kör vi!
  • Meriah

    Okej! Min startvikt är 105,2 kg. Gjorde en abort i torsdags så därför startar min rena kur av Slanka produkter på måndag 25/1.

  • Isabellisen

    Halloj! Jag har gått på vlcd sen 8 januari, idag är min 15:e dag. Jag började på ca 69 i vikt och väger nu ca 67. Målvikten är 63-64. Jag vet inte hur länge jag ska gå på pulver utan tar en dag i taget, så länge jag orkar. Inte mer än en månad till ivf.

    Jag går på nutriletts pulver och har också provat nutrilettbaren som är rätt god. Ibland äter jag någon frukt och har också tagit varma koppens soppa som innehåller ca 70-100 kcal.

  • Meriah
    Isabellisen skrev 2016-01-22 22:35:31 följande:

    Halloj! Jag har gått på vlcd sen 8 januari, idag är min 15:e dag. Jag började på ca 69 i vikt och väger nu ca 67. Målvikten är 63-64. Jag vet inte hur länge jag ska gå på pulver utan tar en dag i taget, så länge jag orkar. Inte mer än en månad till ivf.

    Jag går på nutriletts pulver och har också provat nutrilettbaren som är rätt god. Ibland äter jag någon frukt och har också tagit varma koppens soppa som innehåller ca 70-100 kcal.


    Välkommen
  • Meriah
    tindistar skrev 2016-01-22 21:16:50 följande:

    Hej. Jag vill gärna vara med här. Jac börjar på söndag och har en hel del vikt att gå ner.


    Välkommen
  • tindistar

    Min start är lite uppskjuten då hela familjen drabbades av magsjuka igår. Återkommer så fort vi är friska.

  • Isabellisen

    Det är inte helt lätt med vlcd utan kräver sin kvinna eller man. Just nu har jag kommit i en svacka på dag 17 något och drömde inatt om indiskt bröd.

    Fördelen med vlcd är dock att den är lätt att följa på så sätt att man behöver inte räkna kalorier t ex. Man vet vad man ska äta. Sen ser man resultat fort vilket ökar motivationen.

    Så egentligen gillar jag ju detta sätt att gå ner i vikt och håller man sig bara till kuren då går man ner. Men kräver att man har motivation och är mentalt redo, skulle jag säga.

  • Isabellisen

    Jag dricker kaffe, te och Coca Cola zero emellanåt när jag får sug. Sen äter bars men de innehåller dubbelt upp än en påse ca 200 kcal.

  • Meriah
    Isabellisen skrev 2016-01-25 14:47:02 följande:

    Det är inte helt lätt med vlcd utan kräver sin kvinna eller man. Just nu har jag kommit i en svacka på dag 17 något och drömde inatt om indiskt bröd.

    Fördelen med vlcd är dock att den är lätt att följa på så sätt att man behöver inte räkna kalorier t ex. Man vet vad man ska äta. Sen ser man resultat fort vilket ökar motivationen.

    Så egentligen gillar jag ju detta sätt att gå ner i vikt och håller man sig bara till kuren då går man ner. Men kräver att man har motivation och är mentalt redo, skulle jag säga.


    Håller med, det är en enkel diet rent praktiskt att följa. Första veckan är jobbigast. Höll på i 9 1/2 vecka sist på ren kur. Fick någon drop dipp i fjärde veckan & kände mig lite deppig, men annars kändes det som om jag kunde hålla på hur länge som helst & mådde jättebra!

    Dricker också zero under dieten
  • Isabellisen

    Meriah, du var mig en tuffing! Jag har hållit på ett kort tag men börjar redan fuska. Idag har jag definitivt ätit över kalorigränsen, men börjar efter redan 2 veckor känna mig seg på dieten.

    Tidigare har jag också gått på denna och höll ut längre tid, men det var och är en plåga. Eller börjar bli sådär in på vecka 3.

    Idag var jag på kurs och det bjöds på semlor. Svårt att stå emot men jag åt två skorpor istället. Suck!

Svar på tråden VLCD 2016 - Nu kör vi!