• fan och hans moster

    Plötsligt sjukt mammig. Pappa vägras från nattning.

    Vår son är 1½ år om en vecka. Sedan jul blev han mer mammig då vi var bortresta till släktingar han inte kände. Det var typ då vi märkte att han fortsatte med mammigheten även när vi kom hem. Förr dög både jag och pappan. Nu har det gått så långt att pappan inte kan natta honom. Sonen skriker sig blå och pappan är frustrerad över att det inte går. Han har alltid nattat honom sedan ett halvår tillbaka och det har funkat hur bra som helst, ibland lite tjorv men det hör väl till. 

    Nu däremot, pappan kan vara uppe med honom i en timme och inget hjälper. När jag till slut byter av så somnar sonen på fem röda, oavsett hur länge pappan försökt natta. Han håller i mitt finger, det är det som funkar för oss just nu. Pappans finger kastar han bara bort och famnen funkar inte heller, han börjar bara krångla sig.

    Vi vet inte hur vi ska göra. Jag är ju rädd att det bara är jag som ska funka för nattning nu framöver, speciellt om jag hela tiden ska hoppa in och rädda situationen, men vi kan ju inte låta det vara som det är nu heller med skrik. Vi planerar att sätta igång syskonverkstaden nu också... hur ska det gå om jag blir sjukt illamående och inte kan natta av den anledningen? Eller när min mage kommer vara i vägen för allt längre fram (han brukar vilja komma upp i famnen med jämna mellanrum under nattningens första fas)? 

    Är det någon speciell period som brukar komma nu med att bara en förälder duger? Hur var det för er?

  • Svar på tråden Plötsligt sjukt mammig. Pappa vägras från nattning.
  • Litet My

    Fullt normalt att 1,5 åringar gör så. Vi har aldrig tvingat eller krånglat utan den förälder det funkat med har fått natta, sedan kommer nästa fas och det brukar bli ombytta roller.

  • Rani

    Det går i perioder det där. Vår treåring vill nu BARA vara med pappa. Vid 1,5 var det bara jag som gällde. Så det går över. Däremot har det alltid funkat utmärkt då favoriten varit utom synhåll. Det är som att barnet förstår att när pappa inte är hemma så finns han inte som alternativ. Då går det jättebra att nattas av mig och lillasyster. Så oroa dig inte, det går över. Jag gissar på att om du var borta en kväll skulle barnet somna med pappan. Kanske kan vara en idé ibland? Gör något annat och låt pappan fixa biffen.

  • fan och hans moster

    Lillen hoppade över dagvilan idag, lite det jag hoppades också. Nu fick pappa natta, antagligen för att han var för trött för att bry sig...

    Men vi hoppas på att sånt kanske bryter cirkeln som han kommit in i nu. Några vändor med pappa när han är extra trött. Eller så kanske det ändå inte händer något....  Så har vi fått göra när vi har brutit hans "vakna upp på natten för att äta"-perioder när de ploppat upp. Nattas han efter en dag utan dagvila så vaknar han inte för att äta den natten och så gör han inte det de efterföjande nätterna heller. Som att vanan bara ändrades efter en hel natts sovande. ;)

    Fler som vill komma med tips? Alltid bra att få höra lite.

  • Alexi

    Vi har kört på att ge barnet den trygghet det just då behöver. Spela roll om jag var den som la barnet i ett par månader, det kan jag ju ge mitt barn. Det går över, jag lovar!

  • Marie89

    jag har märkt tydligt att mitt barn blir mer mammig när jag inte mår bra (alltså om något är jobbigt och jag är nere ), då duger inte pappa alls. har hört att det är ganska vanligt.

  • minerva123

    Vår äldsta blev väldigt, väldigt pappig vid 2.5 år. Pappa skulle klä på, läsa saga, fixa maten, leka, ja, allt. På natten om sonen vaknade och jag kom dit så skrek han "mamma ska gå, pappa ska komma", även om han var halvt i sömnen. Vi lät honom bestämma själv hur han ville ha det och fasen höll i sig i 2-3 månader, med en peak på ett par veckor då pappa verkligen skulle göra allt hela tiden. Så försök att inte tänka för långt fram i tiden, allt är en fas och jag tror att ju mer man försöker "motarbeta" barnet, desto längre blir fasen. Lagom tills du är gravid har det här säkert gått över av egen kraft.

  • mammalovis

    I ert fall hade jag satsat på att låta "rätt" person natta och bryta av det med att "rätt" förälder är iväg och gör något precis vid läggdags för då brukar det ju oftast funka ändå, så får de lite extratid.

    Min dotter som jag har sedan tidigare har alltid varit en mammegris, men där tog vi varannan kväll. Visst hon var sur, men inte så att hon skrek sig blå. Jag är fortfarande favoriten, men hon accepterar sambon också. Smidigast har blivit att vi tar var sitt barn och då mellan är pappegris och obstinat, så går vi efter det som är enklast. Nu när jag varit föräldraledig så har hon bjudit in mig mer. Kvällar jag måste amma vid läggdags finns inte så många alternativ.

    När jag var gravid fick sambon dra lasset för jag somnade eller behövde vila vid 18, för då var jag totalt slut. Barnen vande sig, troligen var det då mellan blev pappas flicka.

  • rwo

    Vår treåring får välja varje kväll vem han vill sova med, funkar smidigast så. Det har gått i perioder vem han vill sova med och nu växlar det hela tiden. Vill han sova med pappa lägger jag lillebror och tvärtom. Lillebror är extremt mammig men pappa har lagt honom sen han var liten (när storebror hade en period då bara mamma fick lägga) så oftast funkar det bra för honom, men ibland får jag gå in och ta över. Onödigt att han skriker sig till sömns när han somnar direkt om jag tar över.

  • tulip79

    Dottern är precis 2 år o sen i julas är det bara mamma som gäller. Ny har vi ändå löst det så att vi nattar varsitt barn (de delar rum) varannan kväll. Hon ser mig i storebrors säng även om hon har pappan hos sig. Skrikigt i början ändå. De sista kvällarna har det funkat bättre dva inga skrik. Hon säger bara "mamma sova, pappa monn [imorgon]" o pekar på sin säng. Nattningen funkar dock inte alls om jag inte är i rummet eller om jag försöker smyga ut innan hon somnat. Suck. Nattningarna funkade ju så bra innan jul (då kunde vi lämna dem o de somnade själva!).

Svar på tråden Plötsligt sjukt mammig. Pappa vägras från nattning.