• Anonym (Kaffedraken)

    kuvertavgift vid bröllop

    Undrar om ni tycker det är konstigt med folk som tar en kuvertavgift på sina bröllop? De vill då inte ha några presenter utan vill ha en kuvertavgift istället.

  • Svar på tråden kuvertavgift vid bröllop
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jw83 skrev 2016-01-26 06:02:40 följande:
    Så man ska inte ta betalt från sina närmaste?? Vilka ska slippa betala? Systern? Ska systerns man tvingas betala? Ska farmor få betala? Ska brossans fru stängas ute om hon inte har råd?

    Jo självklart hjälper många föräldrar till. Men då hjälper dom till frivilligt! Inte pga någon påtvingad avgift som brudparet tar för givet.

    Min mamma överraskade oss med 10000kr i bröllopspresent. Vi var mycket tacksamma! Men hon kom som en gäst, inte som en betalande kund.

    Vilka fester är det ok att "bjuda" in till genom ett reklamblad och inträdesavgift?
    Hur man drar gränsen mellan vilka som betalar kuvertavgift eller inte är naturligtvis upp till var och en, och jag har svårt att se vem som skulle stänga ute någon som inte har råd. Kuvertavgiften är bara förutsättningen för att festen över huvud taget ska bli av i den formen, och i de flesta fall har brudparet antagligen ändå stora utgifter för festen.

    Jag skulle säga att samtliga större sittningar är det okej att bjuda in till med en kuvertavgift. Om det är att betrakta som ett "reklamblad" beror väl på vem som arrangerar festen och vilka man riktar sig till.


  • Anonym (Kaffedraken)
    Dixie skrev 2016-01-25 22:24:10 följande:
    vilken typ av fester är detta? 

    jag har aldrig hört någon som tar kuvertavgift på sin 50-årsfest, inflyttningsfest eller barnens dop?!
    Av typen större sittningar med catering i hyrd festlokal, kanske med serveringspersonal till.

    Nu har jag varit på en 50-årsfest med kuvertavgift, men det var just en större sittning i en festlokal. Till barnens dop har man ju sällan trerättersmiddag med vin till, och inflyttningsfester brukar vara i hemmet och ganska informella, men för all del, allt är möjligt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    MadHatter skrev 2016-01-25 22:25:18 följande:
    Aha. Det var så du menade. Jag tycker väl att den normen är sammankopplad till det där med att bli firad. Man tar ju inte betalt för att fira ett dop, en konfirmation, ett barnkalas eller en examen heller. Så normen att inte ta betalt för att bli firad är ju inte kopplad till just bröllop. Så att det skulle vara extra tabu med just bröllop håller jag inte med om.

    Men seder förändras ju och det får man ju acceptera, så även jag :) fast mitt svar på ts fråga är fortfarande att jag tycker att det är lite konstigt att ta betalt för att bli firad (och det gäller även andra händelser inte bara bröllop).
    Nej, det stämmer, det är antagligen ännu mer tabu i samband med dop eller barnkalas, och jag hittills heller inte hört någon ställa frågan om det skulle vara okej med kuvertavgift till dessa. Men det är ju också helt andra typer av tillställningar, som sällan involverar trerätters middag eller alkohol. Så det ligger oftare inom ramen för vad vanligt folk har råd att bjuda fullt ut på.
  • Anonym (Kaffedraken)

    För egen del kommer det aldrig att vara aktuellt att ta ut kuvertavgift.
    Om jag fick en sådan inbjudan skulle jag absolut kunna betala och delta om det var en rimlig prislapp på vad jag får för pengarna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tackar konsekvent nej till betalbröllop och betalfödelsedagar, bridal showers och baby showers och nu senast till ett förnyande av äktenskapslöften efter femton års äktenskap. Vill man ha fest bjuder man och har man inte råd med så storartad fest som man momentant önskar, så sparar man eller sänker kraven - eller avstår! Snart kommer betalbegravningar, tro mig!
    Förrförra året blev jag och min man bjudna på ett kusinbarns bröllop. Vi umgås inte med kusinen, än mindre med kusinbarnet, men vi blev  bjudna till kostnaden av 800 (!!) per person. Inte på restaurang utan i kusinens bokade festlokal, som hör till bostadsrättsföreningen. Vi  samtal med kusinen räknade vi snabbt ut att 800 även inkluderade bidrag till brudparets tilltänkta resa till Cypern. Så tack, men nej tack! Vi gjorde annat den helgen i september.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Alessia skrev 2016-01-26 10:21:03 följande:

    Förrförra året blev jag och min man bjudna på ett kusinbarns bröllop. Vi umgås inte med kusinen, än mindre med kusinbarnet, men vi blev  bjudna till kostnaden av 800 (!!) per person. Inte på restaurang utan i kusinens bokade festlokal, som hör till bostadsrättsföreningen. Vi  samtal med kusinen räknade vi snabbt ut att 800 även inkluderade bidrag till brudparets tilltänkta resa till Cypern. Så tack, men nej tack! Vi gjorde annat den helgen i september.


    Fast det var ju mer än bara lite sniket, att försöka göra en lönsam affär på en billig fest. Jag skulle nog inte heller ha gått på den festen, min generella hållning till kuvertavgifter till trots.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan tycka att kuvertavgift är smidigt. Då slipper man försöka komma på en personlig present som passar just det paret. Många ggr känner man ju inte personerna allt för väl. Kusiner, kollegor etc. Så det är smidigt. Jag gillar det. 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    För mig är det konstigt. Tycker ett bröllopsfester betalas av "ägaren", inte jämförbart med en gemensam fest, och att man väljer så dyrt firande som man vill lägga pengar på/har råd med. Det nya idag är väl att i motsats till förr även folk utan pengar vill ha/förväntar sig dyra bröllop. Bemedlade klasser och storbönder höll stora bröllop förr men utanför bemedlade kretsarhar inte så få firat med köttbullar hemma hos föräldrarna efter att man gift sig, även bland dagens äldre.

    Detta sagt så ser ju inte alla likadant på saken. Det är ganska ointressant för den som tar ut avgift vad en större allmänhet tycker eller ej, det viktiga är hur de inbjudna känner. Ofta har man kanske en liknande syn på saken i umgänget.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej ! jag och min sambo gifter oss nu den 28/2 och jag slulle aldrig någonsin drömma om att kräva en kuvertavgift fr mina gäster(för mig känns det som om man vill försäkra sig att få en viss summa som minimum)

    Vi har inte mycket pengar, jag går hemma med LÅG sjukpenning o sambon pluggar, men vi har valt att bjuda ALLA vi vill vilket tyvärr ändå inte e så många då vi ha liten släkt båda 2 vi blir ca 30 personer, vi kommer bjuda på alkoholfri brudskål, sen blir det buffe catering från coop med fläskfile fläsk karre och potatis gratäng till det sververar vi baguetter smör bröd kalla såser läsk o loka sen blir det tårta o kaffe, vi har en solist som sjunger i kyrkan o nån som gör mitt håt

    ändå har vi kommit undan så billigt som ca 5500 för ALLT fick topp pris på mat o dryck från coop efter att ha förhandlat lite så maten per gäst kostar 44kr + tillbehör o dricka, men  däremot har vi sagt till dom som frågat att vi gärna önskar oss ett bidrag till en bröllopsresa, men att den största gåvan dom kan ge oss är att komma o fira våran stora dag,  vi gifter oss för att vi älskar varandra inte för o få presenter.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Themis skrev 2016-01-25 23:08:22 följande:
    Vi började redan som studenter med att fixa stora fester där folk fick lägga pengar i en kruka, som gick till nästa fest. Den som hade fixat feta konsultjobbet la kanske 200 spänn och den som var utan/hade förlorat sit CSN-lån la en tjuga, skit samma men fest blev det.

    Även senare har vi haft kuvertavgift på dammiddag med vinmeny och den som inte kan tänka sig att lägga en hundring för 3-4-rätters med välkomponerade viner som hade kostat 1000 kr på krogen- då behöver ni inte komma. Det är en möjlighet, inget tvång.

    Jag går på restaurang för övrigt också och betalar hellre en slant för bra mat på ett minnesvärt brölllop än äter korv med bröd för att det är vad det blir annars.

    Dessutom: Kan man inte som gäst spara undan 300 kr med flera månaders varsel så tycker jag att man borde akta sig för att klanka på att brudparet inte kan spara ihop 75 000 eller så? Vilket menar ni är svårast liksom?
    det handlar ju inte om att gästerna inte har råd med 300 kr - det handlar om att om man vill bli firad av sina vänner anser inte jag att man bör ta betalt.... 

    exemel på betalfester du ger är ju inte för en individuell person/par - utan gemensamma fester för kompisgänget - tycker inte det är jämförbart med en bröllopsfest, dop, 50-årsfest eller studentuppvaktning - och av dessa är det ju ingen som tar betalt för att någon ska komma och fira att barnet döps, man fyller 50 etc. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi hade kvuvertavgift men bara en symbolisk summa för att slippa bröllopspresenter. Vi vet att de annars skulle köpa presenter trots att vi inte vill ha. Ingen klagade utan de tyckte det var enkelt och de slapp tänka ut en present, som för övrigt säkert skulle kostat mer än avgiften... sedan vet jag ju inte hur ärliga alla var när de uttryckte sina åsikter ;-P men det är ju upp till var och en om man vill betala och gå på bröllopet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Wow, intressant att se hur folk nästan blir arga när man nämner kuvertavgift. När min sambo friade till mig och jag började ha bröllopsplaner så visste jag inte ens om kuvertavgift. Det var i princip alla mina vänner och släktingar som sa "du måste ta en kuvertavgift" och "du måste ta på minst 350kr" osv. Först var jag mer bestämd att jag ville bjuda, och det är för att jag är jag och skulle vilja bjuda hela världen på allt. Men ju mer jag räknar på det ju mer bestämd är jag på att jag absolut kommer ta kuvertavgift. Och jag skämms inte ett dugg för det! Självklart kommer jag inte lyxa på med att hyra några hotellsviter och ha oxfilé till både förrätt varmrätt och efterrätt och hyra hela Globen till festen. Och jag kommer nog inte ta mer än 350kr pp. Men jag förstår inte hur folk kan tycka att det blir pinsamt. 350 är fett lite enligt mig, jag tycker folk kommer undan väldigt billigt med det. De får minst tre rätter, alkohol och SLIPPER köpa en present, för 350kr. Jag vet nog inte av en själ som inte tagit kuvertavgift. När jag har pratat med vänner och kollegor så har de pratat om kalas och folk som har disputerat där de tagit en lätt avgift.

    Om någon vägrar att komma på mitt bröllop för att de måste betala så kan de glatt stanna hemma. Om

    Jag känner någon som absolut inte har ynka 350kr så kan jag väl bjuda dom på typ vickningen. Jag tycker folk är rent av dumma som sparar i flera år och lägger ut 100.000 för att det ska kännas som lyx. För man är inte snål om man inte bjuder på allt, snarare tvärtom - den som bjuder på allt utan att egentligen ha råd, det är bara pinsamt!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Självklart gör ni hur ni vill - men jag förstår inte varför man har en fest om man inte har råd - och varför det i vissa kretsar är ok att ta betalt av sina vänner för att de ska fira ens bröllop. Varför är bröllop ok att ta betalt för, för du tar väl inte betalt för din studentuppvaktning, barnens dop, 50 års festen eller sommarens grillfest?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har varit på galet många bröllop (stor släkt, många vänner)

    2 st av ca 20 har vi inte betalt kuvertavgift på. Det ena var svägerskans och det andra var vi värdpar på. På bägge dessa fanns dock andra gäster som betalat kuvertavgift.

    Jag tycker det är bra och helt okej!

    Däremot bör summan vara skälig och ska ABSOLUT INTE överskrida vad man får för pengen.

    Avgifter runt 300 kr/pers har det varit och är det då festlokal, band som spelar på kvällen, finare middag med bordservering , dryck till maten osv osv så är det ju billigt för en fantastiskt trevlig kväll och den egentliga kostnaden per kuvert är ju bra mkt högre=brudparet har själva lagt en hel del.

    Däremot behöver man ju inte fläska på som tusan och dessutom ta en fläskig kuvertavgift för det.

    Var på ett bröllop som kostade 850 kr/pers.

    Allt var i överdåd med bla en sommelier som presenterade tre olika dryckes alternativ till var och en av de fem rätterna... TVÅ olika band spelade under kvällen och allt kändes bara överdrivet.

  • Anonym (Kaffedraken)
    ssa123 skrev 2016-12-18 14:01:40 följande:

    Har varit på galet många bröllop (stor släkt, många vänner)

    2 st av ca 20 har vi inte betalt kuvertavgift på. Det ena var svägerskans och det andra var vi värdpar på. På bägge dessa fanns dock andra gäster som betalat kuvertavgift.

    Jag tycker det är bra och helt okej!

    Däremot bör summan vara skälig och ska ABSOLUT INTE överskrida vad man får för pengen.

    Avgifter runt 300 kr/pers har det varit och är det då festlokal, band som spelar på kvällen, finare middag med bordservering , dryck till maten osv osv så är det ju billigt för en fantastiskt trevlig kväll och den egentliga kostnaden per kuvert är ju bra mkt högre=brudparet har själva lagt en hel del.

    Däremot behöver man ju inte fläska på som tusan och dessutom ta en fläskig kuvertavgift för det.

    Var på ett bröllop som kostade 850 kr/pers.

    Allt var i överdåd med bla en sommelier som presenterade tre olika dryckes alternativ till var och en av de fem rätterna... TVÅ olika band spelade under kvällen och allt kändes bara överdrivet.


    Om man har en släkt och umgänge som har som vana att ta inträdesavgifter vid kalas och fester så förstår jag att det är naturligt för dig.

    Om man som jag har släkt och umgänge som aldrig skulle tänka tanken att ta inträdesavgift till sina kalas och fester så blir det onaturligt.

    Vi bjuder bara in varandra med inbjudningskort. Vi skickar aldrig ut reklamblad och inbetalningskort. Vi ser bara varandra som gäster, aldrig som kunder. Vi bjuder bara in till fester som vi har råd med. Släkt och vänner är alltid välkomna att fira 50 årskalas, bröllop och barnkalas osv och ingen blir utslängd för att dom inte betalar.

    Men vanorna är olika beroende på hur och med viöka nan umgås.

    Det som är vanligt hos oss är främmande för dig.
    Frejja23 skrev 2016-12-18 09:32:35 följande:

    Wow, intressant att se hur folk nästan blir arga när man nämner kuvertavgift. När min sambo friade till mig och jag började ha bröllopsplaner så visste jag inte ens om kuvertavgift. Det var i princip alla mina vänner och släktingar som sa "du måste ta en kuvertavgift" och "du måste ta på minst 350kr" osv. Först var jag mer bestämd att jag ville bjuda, och det är för att jag är jag och skulle vilja bjuda hela världen på allt. Men ju mer jag räknar på det ju mer bestämd är jag på att jag absolut kommer ta kuvertavgift. Och jag skämms inte ett dugg för det! Självklart kommer jag inte lyxa på med att hyra några hotellsviter och ha oxfilé till både förrätt varmrätt och efterrätt och hyra hela Globen till festen. Och jag kommer nog inte ta mer än 350kr pp. Men jag förstår inte hur folk kan tycka att det blir pinsamt. 350 är fett lite enligt mig, jag tycker folk kommer undan väldigt billigt med det. De får minst tre rätter, alkohol och SLIPPER köpa en present, för 350kr. Jag vet nog inte av en själ som inte tagit kuvertavgift. När jag har pratat med vänner och kollegor så har de pratat om kalas och folk som har disputerat där de tagit en lätt avgift.

    Om någon vägrar att komma på mitt bröllop för att de måste betala så kan de glatt stanna hemma. Om

    Jag känner någon som absolut inte har ynka 350kr så kan jag väl bjuda dom på typ vickningen. Jag tycker folk är rent av dumma som sparar i flera år och lägger ut 100.000 för att det ska kännas som lyx. För man är inte snål om man inte bjuder på allt, snarare tvärtom - den som bjuder på allt utan att egentligen ha råd, det är bara pinsamt!


    Om ni inte klarar av att spara till er fest så kan ni väl ha ett mindre firande?

    Varför måste det stå mellan inträdesavgift och att bjuda på en fest ni inte har råd med?

    Men som jag skrev tidigare så har alla olika kultur i sitt umgänge. Är det naturligt för er att kräva inträdesavgift vid olika firanden ( bröllop, dop, kalas) så får ni baturlugtvis fortsätta på samma linje..
  • Anonym (Kaffedraken)

    Oj, läser man i denna tråden verkar detta med kuvertavgift vanligare än man kan tro... Jag har aldrig råkat på det, trots att jag gått på många bröllop.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ha kuvert men då kan man inte räkna med presenter och att gäster skall hyra smoking/ frack.

    Kuvert 500-1000kr är rimligt, men som sagt. Inga krav på klädsel eller presenter!

Svar på tråden kuvertavgift vid bröllop