• Plommon222

    Dåligt svar på KUB, har bokat NIPT

    Förra veckan fick jag dåligt svar på KUB, 1 på 93...

    Nu i efterhand ångrar jag att jag gjorde testet eftersom att det egentligen inte gav mig något riktigt svar utan bara en fruktansvärd oro

    Något i mitt blodprov drog ner på resultatet. Nackspalten var på 2,4.

    Har bokat tid för att göra NIPT nu eftersom att vi inte vågar riskera att förlora barnet med mkp eller fvp.

    Någon annan som har varit i min situation?

  • Svar på tråden Dåligt svar på KUB, har bokat NIPT
  • Carabellis kusp

    Jag var i en mycket värre sits; kub 1:2! Då var det givet för mig att göra mkp, eftersom risken för sjukt barn var så stor. Det gick bra med provet och fostret var friskt...! Den ångesten som jag levde med mellan kub och mkp var så hemsk, kommer aldrig glömma den. Ingen kan ju säga hur ditt utfall blir, men mitt tips är att du försöker att distrahera dig med annat eftersom ingenting du kan göra påverkar resultatet. Jag jobbade, träffade folk och levde i en total chockbubbla.

  • Plommon222

    Vad skönt att det gick bra för dig!

    Tack för ditt svar och dina tips, jag jobbar och försöker leva som vanligt även fast min oro gnager inom mig hela tiden.

  • Tolotoli

    Vi gjorde aldrig Kub utan gjorde Nipt direkt då jag fyller 35 år innan bf. Kub erbjuds inte här och vi ville inte utsätta oss för Fvp eller Mkp på grund av riskerna. Det har tagit oss nästa tre år att bli gravida plus att min man opererat sig med för att vi ska kunna få barn.

    Det tog tre veckor tills vi fick svaret och sista veckan började jag bli nervös och började då även känna bebisfladder. Då ångrade så mycket att vi gjorde provet. Provet såg i alla fall fint ut och vi väntar en pojke.

    Jag tror man ska tänka på vad man ska ha provet till och hur man ställer sig till resultatet som kan bli.

    Kub visar ju tyvärr stora felmarginaler på friska foster så var helt uteslutet för oss. Men däremot såg ultraljudet innan Nipten väldigt bra ut vilket ju kändes bra just då.

  • Myran76

    Kub ger ju bara en riskfaktor och egentligen är ju risken för dig bara 1 på 93, alltså bara drygt 1 % att något ska vara fel. Jag är 39 år och risken för att jag skulle vänta ett barn med down syndrom var 1 på 83 bara pga min ålder. Egentligen är det ändå ganska låga risker. Till exempel är ju risken för missfall mycket större än 1% i början... Bara som jämförelse.

    Så försök intala dig att allt är bra medan ni väntar på nästa provsvar. Inget blir bättre av att du oroar dig! 

    Personligen tycker jag att Kub är ett förlegat test nu när NIPT finns. Jag vet att NIPT är väldigt dyrt men jag föredrar att göra det direkt, så tidigt som det bara går, istället för att göra Kub först och bara göra NIPT om Kub är dåligt. För då kan man ju inte göra NIPT förrän i vecka 12-13 tidigast och får inte svaret förrän i v 14-16. För mig var det bättre att göra NIPT direkt i vecka 10 och få svar i vecka 12 när fostret fortfarande är rätt litet och man inte släppt oron för missfall. Det känns bättre att få ett (nästan) definitivt svar så tidigt som möjligt tycker jag än att bara få en hint om att "allt antagligen är bra" eller att "det kanske är dåligt". Det säger ju ingenting på riktigt. 

    Nu hjälper det ju inte dig i detta läge, men om andra läser här så är det kanske något att fundera på. 

  • Plommon222

    Vilken lycka att ni får ert efterlängtade barn! Hur såg svaret ut? 1 på 10000 eller stod det att det är låg risk för att få ett barn med kromosomavvikelser?

    Ni fick verkligen vänta länge på svaret. Min bm sa att det brukar ta ca 10 dagar men att man ska räkna med 21 dagar för att inte bli besviken..

    Jag undrar hur ett dåligt besked ser ut? Vill inte hamna i en sån här gråzon..

  • Tolotoli

    Jag har tyvärr en inte helt enkel graviditet så längtar tills vi kommer förbi helst mer än 25 veckor, är i v. 18 nu.

    På provsvaret står det normala fynd under trisomi 21, 13 och 18. Sen står det tolkning könskromosom XY. De tittar även på kromosomavvikelser på könskromosomerna.

    Vi gjorde Nipten innan jul så tog nog tid på grund av det. Var på Mamma Mia i Malmö.

    Svaren är antingen eller, fynd eller ej, sen finns det en procentuell säkerhet på testen då som går att läsa om. Vår läkare tyckte det var jättebra att vi valde detta mycket säkra test.

  • Tolotoli
    Myran76 skrev 2016-01-24 20:46:24 följande:

    Kub ger ju bara en riskfaktor och egentligen är ju risken för dig bara 1 på 93, alltså bara drygt 1 % att något ska vara fel. Jag är 39 år och risken för att jag skulle vänta ett barn med down syndrom var 1 på 83 bara pga min ålder. Egentligen är det ändå ganska låga risker. Till exempel är ju risken för missfall mycket större än 1% i början... Bara som jämförelse.

    Så försök intala dig att allt är bra medan ni väntar på nästa provsvar. Inget blir bättre av att du oroar dig! 

    Personligen tycker jag att Kub är ett förlegat test nu när NIPT finns. Jag vet att NIPT är väldigt dyrt men jag föredrar att göra det direkt, så tidigt som det bara går, istället för att göra Kub först och bara göra NIPT om Kub är dåligt. För då kan man ju inte göra NIPT förrän i vecka 12-13 tidigast och får inte svaret förrän i v 14-16. För mig var det bättre att göra NIPT direkt i vecka 10 och få svar i vecka 12 när fostret fortfarande är rätt litet och man inte släppt oron för missfall. Det känns bättre att få ett (nästan) definitivt svar så tidigt som möjligt tycker jag än att bara få en hint om att "allt antagligen är bra" eller att "det kanske är dåligt". Det säger ju ingenting på riktigt. 

    Nu hjälper det ju inte dig i detta läge, men om andra läser här så är det kanske något att fundera på. 


    Håller helt med!
  • vindruvan

    Vad kostar ett sånt test att göra?


    Där jag bor erbjuds kub till de som vill göra, kostnadsfritt. Så vi valde att göra det men fick tack och lov bra resultat.

  • Myran76
    Plommon222 skrev 2016-01-24 20:49:07 följande:

    Vilken lycka att ni får ert efterlängtade barn! Hur såg svaret ut? 1 på 10000 eller stod det att det är låg risk för att få ett barn med kromosomavvikelser?

    Ni fick verkligen vänta länge på svaret. Min bm sa att det brukar ta ca 10 dagar men att man ska räkna med 21 dagar för att inte bli besviken..

    Jag undrar hur ett dåligt besked ser ut? Vill inte hamna i en sån här gråzon..


    Nu vet jag att det inte var mig du frågade... Mitt NIPT gjordes i USA så det kan ju vara olika, men på resultatpappret stod det ett stort "NEGATIVE" (för kromosomavvikelse 13, 18 och 21). Under stod det "Y kromosom material upptäckt (tyder på manligt foster)". 

    Det är ju skönt att läsa ett definitivt svar, men egentligen så har ju även NIPT en liten felmarginal på ca 1% eftersom det är ett non-invasive test. Men i alla fall på mitt testresultat så gick det inte att läsa om risken var hög eller låg att det skulle vara fel eller inte. 

    Det kan ju ändå jämföras med Kub som har ca 15% felmarginal. 

    Jag bestämde mig för att lita på mitt NIPT och inte tänka på den där felmarginalen. Och det stämde ju med förra barnet. 
Svar på tråden Dåligt svar på KUB, har bokat NIPT