• Maddi

    Får ni köpa leksak till förskolan?

    Här får inte förskolan ta emot nyköpta leksaker, i förra kommunen köpte jag något till förskolan, t ex en bok, istället för att ge pedagogerna något. Men i denna kommun vi bor i nu får inte förskolan ta emot köpta leksaker. Vissa leksaker får man ge, men inte vad som helst. Jag blev ganska förvånad över detta. Jag förstår att dom kanske inte får ta emot leksaker för 500 kr, men inte ens förbrukningsartiklar så som papper och pennor.

    Vilka regler har förskolorna hos er kring de?

  • Svar på tråden Får ni köpa leksak till förskolan?
  • Nyfikna72

    Varför ska man göra det? Arbetsmaterial och annat de har omges ju av en massa regler om hur de är beskaffade och då fungerar det ju inte att föräldrar köper in och vill bidra. Det är ju ingen illvilja mot dig.

  • myway

    Vi får ge vad som helst. Ofta som jag kommer med reklampapper som blivit över (vita på ena sidan). Leksaker som barnen inte leker med, osv.


    jag säger bara vad jag tycker
  • Maddi
    Nyfikna72 skrev 2016-01-25 09:28:31 följande:

    Varför ska man göra det? Arbetsmaterial och annat de har omges ju av en massa regler om hur de är beskaffade och då fungerar det ju inte att föräldrar köper in och vill bidra. Det är ju ingen illvilja mot dig.


    Förskolan hade ett tag köpstopp. Att då kunna ge pennor vore väl toppen gör barnen. Naturligtvis köper man in pennor som dom har, lite vett i skallen har jag.
  • Trippelmamma76

    Kan det bero på att det kan vara svårt för personalen att avgöra om sakerna är godkända ur tex säkerhets-eller giftsynpunkt? Tex finns det ju gifter i gammal (och importerad från tvivelaktiga leverantörer) plast som man förstås inte vill att småbarn sitter och suger på.

  • Trippelmamma76

    Trycksvärta innehåller gifter som inte är så lyckat att barn får på händerna/i munnen.


    myway skrev 2016-01-25 09:29:50 följande:

    Vi får ge vad som helst. Ofta som jag kommer med reklampapper som blivit över (vita på ena sidan). Leksaker som barnen inte leker med, osv.


  • Maddi
    Trippelmamma76 skrev 2016-01-25 10:36:12 följande:

    Kan det bero på att det kan vara svårt för personalen att avgöra om sakerna är godkända ur tex säkerhets-eller giftsynpunkt? Tex finns det ju gifter i gammal (och importerad från tvivelaktiga leverantörer) plast som man förstås inte vill att småbarn sitter och suger på.


    Ja det kanske är så, de finns ju alltid någon som kanske köper billiga och inte alla har någon koll. Kanske dom gör lika för alla så dom har ryggen fri.
  • Duckan

    Helt tvärtom på den fsk dottern gick på. De tog gladeligen emot saker och vid varje f-möte bad de fint om några kunde bidra med papper etc då det alltid sinade i kassan och barnen ritade mer än vad de hade papper.

  • Sthlm4Ever

    Här så har de speciella kataloger de beställer ur. Det finns krav på material, innehåll, att det inte är barnarbete bakom, ekologiskt, osv.

  • myway
    Trippelmamma76 skrev 2016-01-25 10:37:36 följande:

    Trycksvärta innehåller gifter som inte är så lyckat att barn får på händerna/i munnen.


    Då bör dom nog inte printa ut papper som dom får måla på heller, eller målarböcker. Detta är inte färgat som en tidning. Det är laserutskrifter. 
    jag säger bara vad jag tycker
Svar på tråden Får ni köpa leksak till förskolan?