• Anonym (Medicinsk abort)

    Vad händer efter abortsamtalet?

    Jag har nyss plussat

    (men är osäker på om jag bara är i v4 som jag borde vara... Se gärna min andra tråd www.familjeliv.se/forum/thread/76269034-ar-det-har-streck-som-passar-en-42-graviditet-jag-freakar-ut-har )

    och kommer att göra en abort.

    Förhoppningsvis blir det en medicinsk, om jag nu är så tidigt gravid som jag tror, men jag skulle vilja veta vad som kommer att hända efter abortsamtalet där jag ska träffa bm och läkare och göra vul. 

    Jag har tid för abortsamtal på förmiddagen - kommer jag få en tablett den dagen redan?? Och isåfall, kommer jag kunna jobba under resten av dagen ?

    När kommer jag må som sämst
    ? Dagen efter? Hur går det till, jag förstår inte riktigt när jag googlar...

    Jag undrar om jag kommer behöva vara hemma från jobbet... Och hur jag ska planera för det...

  • Svar på tråden Vad händer efter abortsamtalet?
  • Cortouche

    Du får en första tablett efter samtalet som du måste äta på plats. Det är för att ingen ska kunna smuggla abortpiller åt någon annan. Den tabletten avstannar graviditeten och mjukar upp livmoderhalsen. Det känns inte alls. Du kommer också att få med dig ett paket med resten av tabletterna + smärtstillande.

    Efter två dagar för du in resten av pillrena i slidan. Då startar själva utstötningen av fostret. Den dagen bör du vara hemma från jobbet, det blir blodigt och kladdigt i några timmar. Därefter är det som vanlig mens så du bör kunna jobba dagen därpå utan problem.

Svar på tråden Vad händer efter abortsamtalet?