• lillamarkgren

    Rättigheter

    Hej alla underbara där ute! Jag studerar mänskliga rättigheter och skrev i höstas min B-uppsats om den icke-existerande rätten att få adoptera som samkönat par, vilket var jätte intressant. Nu ska jag skriva min C-uppsats och vill gärna åter skriva om familjefrågor inom HBTQ. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av frågorna och har därför svårt att veta vilka problem som finns kring rättigheter för familjer och undrar om ni skulle kunna bidra med lite inspiration. Vad ser ni som problematiskt när det kommer till rättigheter eller icke-existerande rättigheter för er som familj?


    /Erika

  • Svar på tråden Rättigheter
  • Pirum

    Jag är inte HBTQ men har en idé.

    Surrogatmödraskap är lite av en het potatis. Det är inte tillåtet i Sverige men vissa gör det utomlands. De svenska famlijerättsreglerna blir då tillämpliga på familjen i Sverige och styr vem som ska ses som barnets förälder, vem som får adoptera osv. 

    Det kan också vara värt att diskutera de negativa bitarna med surrogatmödraskap: det finns ett känt fall där surrogatmamman väntande tvillingar. Vid födseln visade det sig att ett av barnen hade Down´s och föräldrarna tog bara det friska barnet medan det andra blev kvar hos surrogatmamman som hade mycket sämre ekonomiska förutsättningar att ge barnet ett bra liv.(inte ett svenskt fall)
    Och tvärtom, vad händer om surrogatmamman helt plötsligt ändrar sig och vill behålla barnet? Gör det någon skillnad om det är surrogatmammans ägg eller om ett befruktat ägg implanterats? 

  • Pirum

    En större fråga är också om hur långt ska rätten att få barn sträcka sig? Det är flera rättigheter som krockar: barnets, de blivande föräldrarnas, surrogatmammans som är väl värt att diskutera. 

Svar på tråden Rättigheter