• Anonym (Ung och Vill Framåt­)
    Äldre 26 Jan 09:53
    1856 visningar
    14 svar
    14
    1856

    LSS /SoL -Hur får man allt att fungera?

    Ung man på 31 som fallit mellan stolarna p.g..a att jag valde en skola som gjorde allt annat än att undervisa - personlig utveckling fanns inte ens med i planen. Ramlade mellan stolarna efter många om och men och står nu idag ensam och lever i utanförskap.

    Jag har flyttat runt och bor på en ny ort men kommer inte överens med kommunen, dom verkar hellre vilja att jag sticker vidare då det inte finns


    intresse att planera de insatser jag har.

    Jag står som sagt ensam och ansökt om så kallat boendestöd genom SoL tror jag, har ansökt om kontaktperson vilket jag även ordnat en men dom tyckte jag skulle ha socialt stöd av - Boendestöd, och det förstår jag inte heller.

    Samhall, Daglig Verksamhet och sånt är inte intressant för mig,
    jag behöver få lite ro i mitt eget liv och få balans på min tillvaro.

    Min inställning till detta är att då hitta en ort där jag kan få en riktigt
    duktig LSS SoL handläggare som hellre ser individen än att bara
    titta på ansökan, en handläggare som fokuserar på att skapa förutsättningar
    för att jag ska få det bra och mina insatser planeras på mina vilkor.

    Jag behöver ju också ett bra boendestöd, kanske 2 st som jag kommer väl överens med och som kan stötta mig i mitt boende och stötta mig i att motverka mitt utanförskap och otrygghet.

    Sen måste det ju vara självklart att få en kontaktperson om man är så ensam som jag är - dock inte självklart här på den ort jag bor på idag.
    -Kontaktperson var redan ordnad och vi kom jättebra överens varför då
    ge avslag på detta? Kontaktperson avlastar ju även boendestödet så det blir lite mindre viktigt för mig och dessutom billigare för kommunen men det bryr dom sig inte om.

    Jag ägnar mycket tid vid datorn surf och spel, skulle gärna läsa och lära mer om data. Tycker mycket om att simma och bada, svårt med djupt vatten men tycker mycket om att bada med kläderna på - kanske nånting man kan göra med en kontaktperson, en liten ovanlig hobby att utveckla med denna.

    Har också funderat på studier, Allmän Linje på Folkhögskola med möjlighet
    till ett lite individuellt upplägg där man får framföra sina egna synpunker på hur man vill lägga upp studierna - kanske lite hemjobb och inte behöva gå på skolan helt 100% då man gått hemma så länge.

    Jag tror också jag ska bo på en liten ort, korta avstånd, 
    inte alls nån storstad,  hellre bo på en liten ort där jag nästan är granne med både affär och simhall....då vore livet enkelt för mig

    Några som har några synpunker och ideér?
    Jag ska väl inte behöva skaffa god man bara för att
    slippa strula med myndigheterna? 
  • Svar på tråden LSS /SoL -Hur får man allt att fungera?
  • Anonym (f)
    Äldre 26 Jan 10:05
    #1

    Vad har du för diagnos? 

    Någon ung man är du väl ändå inte, du befinner dig ju i yngre medelålder.

  • Anonym (Ung och Vill Framåt­) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 10:22
    #2

    Har en lättare CP-skada och är 31.

  • Anonym (f)
    Äldre 26 Jan 10:28
    #3
    Anonym (Ung och Vill Framåt) skrev 2016-01-26 10:22:53 följande:

    Har en lättare CP-skada och är 31.


    Din idé om studier låter bäst, tycker jag. Det är väl verkligen en väg framåt.
  • Anonym (Ung och Vill Framåt­) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 10:46
    #4

    Kollat en skola utanför Trosa, Livslinjen.
    Kanske ett bra sätt att nystarta på och under
    tiden fundera på var man vill bo sedan efter avslutade studier.

  • Anonym (ojoj)
    Äldre 26 Jan 19:56
    #5
    +1

    Oj, vilka krav du har...??

    Du har beslut om insatser, men det duger inte, utan du ska ha mer o mer o mer.....

    Ge dig!

  • Anonym (va?)
    Äldre 26 Jan 21:24
    #6

    Men varför behöver du hjälp, varför kan du inte göra som alla andra och bara söka till studier det du vill plugga?

  • Anonym (Kiwi)
    Äldre 26 Jan 21:48
    #7

    Tillhör du någon av personkretsarna i Lss-lagen? Annars är det inte någon idé att ansöka om hjälp just därifrån, de kommer bara hänvisa dig till socialtjänsten istället eller avslå dina ansökningar. Man ska om man ingår i någon av kretsarna ändå alltid försöka att ansöka om insatser därifrån då lagen är utformad efter det du också efterfrågar och att man själv är med och styr över sina insatser.

    Sol ger ju liknande insatser efter de behov man ser att du har, så först och främst ska du ta kontakt med socialtjänsten i din kommun förutsatt att du inte ingår under Lss, gör du det så ska du vända dig till Handikapp eller Funktionsstödsförvaltningen.

    Båda dessa ställen inom kommunen kan hjälpa dig med hur du kommer vidare och man får kämpa för att få hjälp tyvärr men om du känner att du behöver det så ska du absolut göra det och se till att ha med dig intyg från läkare, gärna anhörig som kan stödja dig eller någon vän och be också om nya utlåtanden från läkare mm. om det behövs.

    För de som inte har funktionshinder eller har närstående som har det verkar det svårt att förstå att man behöver extra hjälp och inte riktigt reder ut världen som andra. Man kan vara världsbäst på att skriva eller mycket begåvad men inte kunna använda praktiska färdigheter eller förstå sin omgivning, klara av det sociala samspelet osv. Detta var bara exempel, det är förstås väldigt individuellt.

    Att falla mellan stolarna är också väldigt vanligt då det fattas en hel skolform för de som inte är normalfungerande och normalstörda eller är utvecklingsstörda i Sverige. De som är mellan där och inte klarar av en vanlig skolgång för att de inte förstår eller klarar av undervisningen och det sociala men inte är utvecklingsstörda har ingen skolform att tillgå som det ser ut idag. 

  • Äldre 26 Jan 22:29
    #8

    Du hör väl rimligen till personkrets 3 då du har varaktiga funktionsnedsättningar. Har du gjort en utredning hyfsat i närtid som underlag vid biståndsbedömning? Boendestöd kan vara en bra lösning för dig att motverka och bryta isolering och få styrsel på tillvaron. Sen kan du ju börja studera på halvtid och kanske gå med i nån förening som ex arbetar för funktionsnedsatta så du kommer vidare i livet. Stirra dig inte blind på kontaktkompis, satsa på riktiga kompisar istället. Dessutom drar kommuner ner på både ledsagning och kontaktkompis nu för tiden, så ser det ut. Obs! Du är 31 och är inte längre så ung som du inledningsvis verkar tro. Du har nog suttit för länge vid datorn och har kanske inte märkt att åren gått. Fundera inte så mycket på allt du tycker dig ha "rätt till", kom igång istället och försök fixa till ditt liv

  • Fröken Apelsi­n
    Äldre 27 Jan 09:50
    #9

    Varför kan du inte jobba som alla andra? En CP- skada innebär lättare motoriska problem, skulle du få bidrag så handlar det om något tillfälligt medan du rehabiliteras tillbaka till arbetslivet.

  • Anonym (***)
    Äldre 27 Jan 09:59
    #10

    Är kommunen beredd att ge dig Boendestöd så ta emot det och börja där. Ett steg i taget!  

    Som tidigare frågats, tillhör du över huvud taget LSS? 

    När Boendestöd kommer igång och ni tillsammans gör en planering, genomförandeplan över syftet och målet med ditt Boendestöd kan du ta upp med dom om du ska ansöka om Personligt ombud. Vad det är och hur det fungerar i just din kommun kan du läsa om på din kommuns hemsida. 

  • Äldre 27 Jan 20:35
    #11

    Personkrets 3 tillhör TS.

  • Anonym (Ansva­r)
    Äldre 6 Feb 09:21
    #12

    På din text låter det som att ditt största problem är oförmåga att ta ansvar för dina handlingar och konsekvenser de får samt att du vill lägga allt ansvar på andra.

    Har du någon kontakt med psykiatrin? Sök hjälp och terapi för att ändra dina tanke- och handlingsmönster. Det är DITT liv. Det är upp till dig att göra något av det, det funkar inte att bara diktera villkoren för andra.

  • Anonym (***)
    Äldre 6 Feb 12:18
    #13
    Anonym (Ansvar) skrev 2016-02-06 09:21:17 följande:

    På din text låter det som att ditt största problem är oförmåga att ta ansvar för dina handlingar och konsekvenser de får samt att du vill lägga allt ansvar på andra.

    Har du någon kontakt med psykiatrin? Sök hjälp och terapi för att ändra dina tanke- och handlingsmönster. Det är DITT liv. Det är upp till dig att göra något av det, det funkar inte att bara diktera villkoren för andra.


    Jag håller inte med om din analys. Jag tycker tvärtom TS verkar vara en person som vill framåt och ta ansvar för sitt liv men som har misstro, kanske välgrundad utifrån de erfarenheter han har, mot samhälle och de insatser som erbjuds. 
  • Anonym (Ansva­r)
    Äldre 6 Feb 14:34
    #14
    Anonym (***) skrev 2016-02-06 12:18:33 följande:

    Jag håller inte med om din analys. Jag tycker tvärtom TS verkar vara en person som vill framåt och ta ansvar för sitt liv men som har misstro, kanske välgrundad utifrån de erfarenheter han har, mot samhälle och de insatser som erbjuds. 


    Du verkar sakna erfarenhet av dysfunktionella människor med personlighetsstörningar. Det lyser igenom på många sätt i TS.
Svar på tråden LSS /SoL -Hur får man allt att fungera?