• Anonym (orolig)

    Abort imorgon (27/1) eller inte? Doktorand

    Hej!

    Jag har ett dilemma. Jag testade positivt i söndags och blev genast glad och vill behålla barnet men det tycker inte min sambo.

    Vi har varit tillsammans i 6 år men bor just nu på olika orter sedan augusti 2015 då jag påbörjade min doktorandtjänst i en annan stad 20 mil bort. Vi har en okej ekonomi men problemet är att min sambo studerar samtidigt som han har ett halvtidsjobb. Han anser att om vi behåller barnet kommer vi inte kunna hålla ihop samt att hans familj inte vill att han är tillsammans med mig. Han säger också att han inte är redo nu utom om två år fast han fyller 35 i år.

    Jag började min doktorand i september och är orolig för hur en graviditet så tidigt i min utbildning kommer att ses av institutionen samt ur det ska påverka min avhandling. Jag har vet doktorander som har fått barn tidigt och sedan har fått problem. Planen har hela tiden varit att ta ut min Lic och sedan få barn.

    Jag vill så gärna behålla barnet men jag vill inte heller få problem med min utbildning och min sambo... Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Abort imorgon (27/1) eller inte? Doktorand
  • Alexandrakaminski

    Vill man ha barnet (som i ditt fall) så gör man inte abort. Helt enkelt. Nu har ni varit slarviga och inte använt skydd. Eller så har ni gjort det. Men ifall du vill ha barnet så ska du absolut inte göra abort! Inget kommer före det barnet.

  • Anonym (H)

    Fick barn under doktorandtiden. Skriver mer ikväll.

  • cosinus

    Eftersom du vill ha barnet så behåller du. Vet flera som fått barn under doktorandtiden och de har tyckt det varit väldigt praktiskt med så flexibla arbetstider och egenstyrt arbete när bebisen varit liten.

    Sambon är ju ett annat kapitel, men skiter det sig nu kan jag nästan satsa pengar på att det gjort det om 2 år också.

  • Anonym (Fru/mamma)
    cosinus skrev 2016-01-26 16:14:00 följande:

    Sambon är ju ett annat kapitel, men skiter det sig nu kan jag nästan satsa pengar på att det gjort det om 2 år också.


    Fast det stämmer ju inte riktig. Hade min make tvingat på mig ett barn innan jag var redo så hade jag nog tappat all respekt och förteoende för honom ( han ville ha barn 4 år innan mig). Hade han kört över mina drömmar och min vilja så fundamentalt så hade det tagit slut där och då. Nu väntade han snällt in mig och idag 5 år senare har vi 2 barn och är väldigt lyckligt gifta. :)
  • cosinus
    Anonym (Fru/mamma) skrev 2016-01-26 17:30:22 följande:
    Fast det stämmer ju inte riktig. Hade min make tvingat på mig ett barn innan jag var redo så hade jag nog tappat all respekt och förteoende för honom ( han ville ha barn 4 år innan mig). Hade han kört över mina drömmar och min vilja så fundamentalt så hade det tagit slut där och då. Nu väntade han snällt in mig och idag 5 år senare har vi 2 barn och är väldigt lyckligt gifta. :)
    Skillnad på att köra över någon med tjat och att på endast 2 års basis tvinga fram en abort på en redan befintlig graviditet där en stor del verkar vara att hans familj inte gillar henne. Jag får dåliga vibbar av just den delen, vad tror han är bättre om 2 år?
Svar på tråden Abort imorgon (27/1) eller inte? Doktorand