• Piela

    Problemfrukostar

    Min stora kille 6 år är ingen frukostmänniska tidigt på morgonen. Han har alltid ätit dåligt på morgonen (vardag) och tar väldigt lång tid på sig med långa dröm-pauser och alltförmycket trams och lek. Han har dålig aptit om han inte får sockrade alternativ eller stekt korv. Ja vi har provat korv när vi var boende utomlands och allergialternativen saknades. Han är Mjölkprotein-, soja- och äggallergiker. Han får gröt/ macka eller havregurt/macka men jag får oftast ta bort maten innan han ätit upp (var. Han sitter vi bordet ca 40min på frukosten.

    Är det någon här som kan ge några tips på att förbättra matsituationen för honom, lillebror (3) och mig som mamma?

     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-26 20:45
    Jag får även mata honom ibland för att han ska få i sig lite. Det är Ok med honom. Dock tycker jag att det vore bättre om han själv åt.
  • Svar på tråden Problemfrukostar
  • Kerubmamman

    Hur står han sig på det han får i sig? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Piela

    Han klarar sig bra som jag förstår fastän de bara får frukt i förskoleklassen. Han är hungrig när han kommer hem vid 12 men inte vrålhungrig så han klagar. Ett mysterium för mig som måste ha frukost för att fungera ;)

    Men han har en mycket smal/tunn kroppsform, dock inte så att någon klagat på undervikt. Han är energisk och pigg.

  • MrsP79

    Nån slags smoothie på frukt, med havregryn och youghurt? Har tyvärr inget bra recept.

  • MissLolli

    Prova att skicka med honom en macka istället som han kan äta när han bli hungrig.
    Jag äter själv ingen frukost heller och kan lätt stå mig till kl. 12.00 utan problem.

  • nnnnnnnn

    en dextrosol eller bananbit i sängen, direkt vid väckningen, kan trigga hungern. Värt att testa en vecka eller två. Det finns dextrosol både med citronsmak och exotisk smak, min stora gillar exotisk mest.


     

  • Piela

    Jag har prövat smothie men han dissade den då jag istf havremjölk använde naturell havregurt för att göra den lite "rikare". Jag ska göra ett nytt försök med den vanliga fruktsmothien jag brukar göra på Havremjölk/banan+ annan frukt. Den gillar han även om den inte är stadig på något vis. Kan exprimentera med att tillsätta havregryn.
    Det är en god idé som jag ska jobba vidare på. Tack

  • Piela

    Trigga hungern i sängen - Det ska jag pröva.
    Korv- Ja det är kanske dags att prova det lite mer regelbundet igen...
    Matsäcksmacka- Ja det är ju ett alternativ som jag tänkt, men slagit bort för att jag inte vill uppmuntra honom att äta alltför liten frukost. Dags att tänka om kanske...
    Och smothien- Ska pröva igen

    Jag inser att jag verkligen behöver lite hjälp att tänka utanför boxen. Jag har provat eller tänkt allt utom Dextrosol/banan. Men har dissat idéerna för han ska väl äta som vanligt. Men han har helt klart en annan frukost-tradition är resten av familjen.

  • sextiotalist

    Men varför inte acceptera att alla fixar inte äta en stadig frukost.

    Varken sonen eller jag är frukostmänniskor. Jag måste vara vaken ett par timmar innan jag kan äta.

    Låt honom äta det han fixar och låt honom få med sig en macka som han kan äta något hanr hungrig och inte när du är det

  • Piela

    Ja, sextiotalist, jag börjar närma mig den insikten. Men det har skett gradvis och är först nyligen som jag börjar känna mig lite mer säker på att han troligen hör till den kategorien. Rent utvecklingsmässigt är han mitt i en period av riktigt dåligt beteende vid matbordet i allmänhet (alla måltider) och det har pågått i mer än ett år. Samt att han hör hemma i en familj med starka frukosttraditioner, har gjort att det tagit extra lång tid att förstå att han kanske hör till kategorin som inte är så hungrig på morgonen. Han har inte samma gener som mig och maken, då han adopterades vid dryga 2 års ålder. Så det har varit lite gissningslek att förstå hans frukostvanor.

Svar på tråden Problemfrukostar