• kristinaholsson

    Någon som kört hjullastare gravid?

    Hej alla!


    Undrar om det är någon som jag som kör hjullastare på arbetet? Hur har ni gjort under er graviditet, kör ni eller har ni blivit förbjudna att köra?


    Har frågat min arbetsledare om det är en fara för mig, då det är hans ansvar(eller egentligen är det min arbetsgivare, men företaget är vad det är,) men iaf, han verkade inte veta om det är farligt eller inte. min barnmorska visste inte heller och när jag pratat med facket så ber dem mig kolla med arbetsmiljöverket efter deras föreskrifter. Men i deras föreskrifter så står det ju inte svart på vitt om det ärfarligt eller inte. 
    Men tänkte kolla här om det finns någon som varit i samma sits.
    Sen en till fråga, någon som vet om det finns varselbyxor för gravida? Känns lite olustigt att gå med öppen gylf och hängslen.
    /Kristina

  • Svar på tråden Någon som kört hjullastare gravid?
  • kristinaholsson

    Ja, det finns ju en fallrisk när man går in och ut ur hytten, vibrationerna när man kör och arbetar med lastaren. Stolen sitter ju "löst" så att höften rör sig ju, alltså man sitter och gungar när man arbetar med lastare. Så tänkte om det finns någon risk senare i graviditeten? Detta är ju bara vad jag kan tänka mig, jag vet ju som sagt inte om det är farligt eller inte och jag har inte heller fått någon vidare info, om det finns någon risk. Så tänkte höra då här om det finns någon som vet.

    Det jag själv har känt är att min foglossning blivit värre av att jobba med hjullastare. Men det är ju mer individuellt och då är det ju någon Jag ska undvika, men som sagt ville bara höra med folk hur dem gjort och varit med om.

  • amalie79

    Jag körde lastare, traktor, flakmoppe och åkgräsklippare under min graviditet, inga restriktioner. Inte ens under perioden då jag haft blödningar.

    Nu var ju mina uppgifter iof varierande o inte bara lastare varje dag.

    Min bm tyckte inte jag skulle blåsa löv med blås på ryggen men det var mer för hon var orolig för om jag skulle orka, inte för att det egentligen skulle vara farligt.

    Så nej tror inte det är farligt. Däremot ska du ju undvika saker som gör foglossningen värre.

    Jag hade inget sådant och jobbade till 2 v innan han föddes.

  • LaPoohNani

    Hejsan!

    Här kommer jag några år senare och undrar hur det gick för dig? Hur länge orkade du köra hjullastaren? Jag har samma yrke som dig och har gått lite mer än halva tiden och börjar känna hur det hugger till i magen i gupp och sånt.

Svar på tråden Någon som kört hjullastare gravid?