• Anonym (Hanna)

    Kliver ni upp med skolbarnen en ledig vardag?

    Mina barn är 10 och 13 och bor hos mig och min fru varannan vecka. Jag tycker det är självklart att stiga upp med dem på morgonen innan de går på skolan, även de dagar jag jobbar e.m eller är ledig. De är så pass stora att jag inte behöver hjälpa dem längre utan jag finns där mest som ett stöd. Vi äter frukost tillsammans, jag ser till att de har med sig allt de behöver och önskar dem en bra dag. Min fru tycker att jag ibland borde låta dem klara sig själva så att de växer som personer. Att jag ska ligga kvar och sova en dag i veckan till exempel så de själva får ha fullt ansvar. Var 3:e mammavecka blir det så automatiskt då jag jobbar natt och det brukar funka bra. Detta är dock något jag och min fru är oense om- för mig känns det i hjärtat fel att inte stiga upp med dem. Jag gör det så gärna och vill att de ska växa upp som trygga starka människor. Samtidigt förstår jag min fru till viss del. Vi har haft väldigt olika uppväxter och bli ibland osams över liknande uppfostringssituationer. Hon tycker att jag är "pjoskig" och jag anser bara att jag är en kärleksfull mamma. Hur gör ni andra? Hur tänker ni kring detta?

  • Svar på tråden Kliver ni upp med skolbarnen en ledig vardag?
  • Anonym (Flerbarnsmamman)

    Det är väl dina barn = ditt beslut? Hon får tycka vad helst hon vill men det är ju bara du som kan avgöra hur du vill göra med dina barn eller hur?

  • Anonym (Hanna)

    Tillägg: hon har varit bonusmamma till barnen i snart 6 år och om ett halvår får vi får första gemensamma barn tillsammans. Hoppas innerligt att vi kan finna ett gemensamt uppfostringstänk då så vi slipper liknande diskussioner.

  • MammasTvåSmå

    Nu är mitt skolbarn bara 6, men för mig är det självklart att jag går upp med dem även när pappan tar dem till fsk och skolan. Sitta och prata lite, få veta om det är något de funderar på osv, sånt man inte alltid hinner på eftermiddagen när det är massa annat samtidigt.

  • K med lilla E

    Idag är jag ledig och jag gick upp med min dotter, men när hon gått till skolan gick jag och la mig igen. Hade inte bilen varit på verkstad så hade hon fått skjuts till skolan också om hon hade velat. Alla andra vanliga dagar när jag jobbar så går jag hemifrån kl sju så oftastfår hon klara sig själv.

    Jag hade gjort som du TS!

  • Mrs Green

    Jag skulle göra som du, om det inte var så att jag måste sova för att t.ex orka jobba natt. Särskilt i den åldern ser man ju inte barnen lika mycket för att de mest är med kompisar och då vill man ju passa på att få lite tid tillsammans även om man kanske inte är så social på morgonen :)

  • Vestra

    Tycker det är trevligt att äta frukost tillsammans. Självklart hade man stigit upp. 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Hey)

    Hade tyckt att det var jättetrevligt om mina föräldrar åt frukost med mig. Det har aldrig hänt. De blir inte osjälvständiga. Frun är nog mest morgontrött...

  • Fjäril kär

    Vadå att gå upp med dom på morgonen skulle vara att pjjåska och göra dom osjälvständiga?

     Ja om du är den förälder som ska vara där och dutta och gulla och göra allting klart åt dom så kan jag förstå protesterna. 
    Men att sitta med och äta frukost som sällskap är inte att vara osjälvständig. 

    Min 8-åring gör frukost själv på morgonen och klär sig själv. Jag är just nu sjukskriven och givetvis går jag upp på morgonen och håller honom sällskap tills det är dags att gå till skolan. det är inget konstigt.  Men det skulle inte falla mig in att köra markservice in absurdum när han klarar av det helt själv. 

    Dock på helgen när vi behöver sova så får sonen klara sig själv när han kliver upp. Då får han själv avgöra när det är frukost och dags att göra morgon. Då sover jag vidare. 

  • Anonym (mamma)

    Självklart går man upp med dem om man inte har arbetat natt. Att finnas till hands och att sitta och prata med sina barn gör dem inte bortskämda. Hur skulle din fru reagera om du struntade i henne och låg kvar, inte åt frukost eller middag med henne? Eller struntade i att skjutsa henne när det ösregnar osv. Antagligen skulle hon bli sur och ledsen och tycka att du inte brydde dig om henne.... Det är likadant för barnen!

Svar på tråden Kliver ni upp med skolbarnen en ledig vardag?