• Suss13

    Akut: gymnasiehjälp!

    Jag ska välja till gymnasiet om senast 7 dagar och nu har jag upptäckt en ny sak som jag måste fråga om!


     


    Jag har tänkt välja det humanistiska programmet med inriktning språk MEN nu ser jag att man bara får 2400 poäng på det programmet jämfört med alla andra program som får 2500 poäng. Vad exakt innebär det här? Och kan man på något sätt göra så att man får 2500? Är det endast 2400 på grund av att man inte läser lika mycket matte på det programmet som på till exempel samhäll?


     


    Jag uppskattar svar jättemycket! Och om du har fått humanistiska programmet eller om du gör det så berätta gärna varför programmet är bra/dåligt.

  • Svar på tråden Akut: gymnasiehjälp!
  • nuharjagbytt

    Enligt skolverket ska det vara 2500 poäng. Men det borde ju vara så att man ska välja individuellt för att komma upp till fullt med poäng.
    Alla utbildningar ska vara 2500 poäng efter vad jag läste mig till.

    Ta kontakt med just den skolan du ska söka till! För på de jag hittade när jag googlade var det rätt antal poäng.

  • Suss13

    Det är just inriktningen språk som det står har 2400... Men det verkar ju väldigt konstigt.

  • lilly

    Låter väldigt märkligt. 2500 ska det vara för att vara behörig till högskolan sen tror jag. Kan inte vara ett skrivfel då? Det allra bästa tror jag är att skriva till skolans SYO och höra.

Svar på tråden Akut: gymnasiehjälp!