• Äldre 29 Jan 19:56
    2810 visningar
    25 svar
    25
    2810

    Hur ser barnens morgonrutiner ut?

    Våra barn har nog haft det lite väl slappt. De är 6 år resp 12 och får äta frukost i soffan på vardagarna (på helgerna spelar ingen roll fär då har vi ingen tid att passa. De yngsta är supertrött på morgonen så det är väl därför det blivit ok med tv och soffan. Svårt att stänga av tvn också pga hennes protester. Känner dock att det är läge för en ändring, att  de ska sitta vid köksbordet och äta UTAN TV:N!!! Tips/råd? Dags att få in  rutinen med att fram käder kvällen innan också samt packa ryggsäcken....

  • Svar på tråden Hur ser barnens morgonrutiner ut?
  • Äldre 29 Jan 20:10
    #1

    Här väcks barnen, som inte vaknar själva, kl 7.
    Macka vid bordet, läsa är OK då vi vuxna vill läsa tidningen.
    7.20 kläder, tandborste mm
    7.35 lägga frukt i väskan, ta på ytterkläderna
    7.45 gå iväg.

    Vi plockar fram kläder till barnen och lägger i badrummet.
    Vi packar annat som gympakläder, kollar att läxor är med osv.

    TV/padda osv är OK efter kl 18.
    Läggning 19.

  • Äldre 29 Jan 20:12
    #2
    -1

    Två vardagar får pojken äta frukost framför datorn, och tre vardagar blir framför TVn i köket.

    Vad är fel med TV?

  • Äldre 29 Jan 20:20
    #3

    Väcker barnen cirka 30-45 minuter innan vi ska iväg. Lite olika tid beroende på när vi börjar jobba. 3 dagar i veckan åker vi till skolan vid 07.45 och kommer lagom till skolstart 08.00. 2 dagar i veckan åker vi 07.00 och de är på fritids en stund innan skolstart.

    Barnen går upp, äter frukost i köket, tar på sig kläder (vi lägger inte fram kvällen innan utan de tar på sig det de vill). Vi hjälper dem med tandborstning. Vi påminner om att de ska stoppa ner frukt och ev läxor i väskan. Gymnastikkläder packas kvällen innan. Inget system på drt. Ibland (oftast) vi föräldrar, andra gånger barnen.

    De är 6, 8 och 2,5. 2,5-åringen hjälper vi så klart tog med det mesta.

    Inga skärmar innan skolan.

  • Äldre 29 Jan 20:22
    #4
    Tow2Mater skrev 2016-01-29 20:12:45 följande:

    Två vardagar får pojken äta frukost framför datorn, och tre vardagar blir framför TVn i köket.

    Vad är fel med TV?


    Vissa barn kan fastna där = inga kläder tas på, ingen väska blir packad etc.
  • Äldre 29 Jan 20:42
    #5

    7-åringen ställer sin egen väckarklocka och är vaken och väljer sina egna kläder kl 6:45. 

    Han gör sin egen frukost och antingen sitter han i köket och äter och läser en tidning eller så äter han frukost framför tv:n.  
    Tio minuter innan vi ska åka iväg till skolan så måste han stänga av och borsta tänder och vi går igenom om det är något han ska ha med sig till skolan (typ frukt, ett par extra vantar ) påminner om ev gympakläder (packar alltid jag kvällen före) . 

    Tv är okej på morgonen så länge han förstår att den ska stängas av en stund innan vi ska åka iväg.
     Dator är totalförbjudet på morgonen, för då kan han sitta där och missa att både klä på sig, äta frukost och göra sig klar.  

    På helgerna gäller ingen dator förrän han ätit frukost och klätt på sig och frukosten ska ätas vid köksbordet . Tv okej. 

  • Äldre 29 Jan 20:48
    #6

    Väcker klockan 7:00. Då får de frukost i soffan framför tv/pad medan jag gör mig i ordning (äter min egen frukost på kontoret). 07:40 är det tandborste/hårborste/kläder. 08:00 går vi.

    På helger äter vi alla tillsammans vid matbordet däremot :)

  • modsey
    Äldre 29 Jan 20:55
    #7

    Väcker barnen kl 7.30 nästan varje dag ( går upp före dem kl 7 och gör mig själv i ordning och tar fram frukost). De går direkt upp till frukosten och äter.. Jag tar lite kaffe bara men sitter med dem. Sen gör de sig i ordning, dvs tar på sig kläder och borstar tänder innan vi går strax efter kl 8. Skolan börjar 8.20

  • Äldre 29 Jan 21:08
    #8

    Våra barn fixar inte tv/iPad på morgonen. Vi ställer fram frukost på bordet och läser bok under frukosten. De klär sig själva men fyraåringen tar vi fram kläderna åt. Sjuåringen brukar fixa det själv men får hjälp att packa gympakläder etc.

  • Bella1­000
    Äldre 29 Jan 21:12
    #9

    Vi sitter alltid i soffan och ser på tv alla morgnar i veckan och äter frukost, det blir en mysstund att starta dagen med! Lättare för sonen att "vakna till" av ljud och bild än att sitta vid ett trist köksbord! Smaksak, man gör det som passar ens familj bäst!

  • Äldre 29 Jan 21:59
    #10

    Vi går upp 6.15 och åker hemifrån ca 7.40.

    Sexåringen får sitta och blinka i soffan medan jag gör frukost. Tvååringen får välling i soffan. Jag gör mig iordning själv medan de äter och dricker.

    När sexåringen ätit frukost i soffan (helt tekniklöst för att inte fastna) får hon ta på sig. Jag väljer kläder och vi hjälps åt att ta på dem. Därefter får hon spela iPad om hon vill.
    Oftast leker hon med lillebror.

    Lillebror får ny blöja och kläder.

    Sedan fixar jag sexåringens hår och därefter blir det tandborstning för båda barnen.

    07.30 ska vi vara i hallen och ta på oss. Ofta går det vääääldigt långsamt eftersom sexåringen kommer på andra saker att göra och den lille springer iväg samtidigt som jag försöker få på honom ytterkläderna. När vi kommit ut till bilen får de ett tuggummi var ;).

Svar på tråden Hur ser barnens morgonrutiner ut?