• Äldre 31 Jan 16:33
    2478 visningar
    7 svar
    7
    2478

    1.5 åring med förskräcklig hosta. TIPS NÅGON!!??

    Vår dotter har nu inskolats på förskolan sen 2 veckor tillbaks. Redan efter en vecka blev hon väldigt förkyld och med en slemmig hosta främst nattetid. Vi sjukade oss ett par dagar och gick även till doktorn bara för att lyssna på lungorna och det var ju "bara" ett virus vilket vi själva anade. Mollipect, hostmedicin 3 ggr 2.5 ml, fick vi rådet att ta vilket vi också gör fortfarande.
    Det lugnade sig några dagar, både förkylningen och hostan, men nu är det tillbaks  (nytt virus antagligen?) värre än nånsin...
    Det är så jobbigt att både se och höra henne gå och hosta så som hon gör 24 h. Hon är megaförkyld, men ingen feber. 

    Snälla, finns det några husmorskurer som ni sitter på som ni tror hjälper vår dotter??

  • Svar på tråden 1.5 åring med förskräcklig hosta. TIPS NÅGON!!??
  • Äldre 31 Jan 16:39
    #1

    Ta in bilstolen och låta henne sova i den, om hon eller ni vaknar av hostan på natten. Eller i sittvagnen.

    Krya på den lilla! Det är så eländigt när de små är sjuka.

  • modsey
    Äldre 31 Jan 17:37
    #2

    och ge henne varmt att dricka, vad som helst utom välling eller mjölk. Varm saft, varmt honungsvatten kan också lindra.
    Hoppas ni kryar på er!

  • Äldre 31 Jan 17:40
    #3

    Honung! Lite på en tesked! Funkat för vår 2 åring. Googla på det.

  • Äldre 31 Jan 20:06
    #4

    Rapsolja på sked (1-2 msk) fick jag råd om från 1177...

  • Äldre 31 Jan 21:00
    #5

    Söt saft är det som funkar bäst på mina barn. Har alltid mkt slem vid förkylning och dottern kan pga funktionshinder ej hosta som andra barn, söta saften löser slemmet liksom mkt vatten. Och bulla upp högt i sängen vid läggdags.

  • Äldre 1 Feb 17:16
    #6

    Höjd huvudände är ju en självklarhet. Röd saft sägs vara bra. Undvika mjölkprodukter.

    För vår del har det krävts inhalationer, men de får alltid förkylning med slemhosta och feber. Äldsta hade länge flytande Ventoline, men det var väl i princip verkningslöst. Efter syrran fick inhalationer, ifrågasatte vi det med äldsta (enligt vad barnmedicinska sagt) på vc och fick inhalationsvarianten också, sedan dess har det gått bättre.

  • Äldre 2 Feb 20:55
    #7
    Du kan testa göra te till honom om du har timjan hemma. Funkar väldigt bra på våra barn Jag häller en el två tsk timjan (gärna mortlad) i en mugg och sen har jag även 1tsk citronmeliss (oxå bra vid förkylning), lite äkta kanel, ingefära och lite lakritspulver och på med hett vatten. Låt stå en stund och sila sen. Spä med lite kallt vatten om det blir för varmt el starkt. Vår yngsta drack det ur nappflaska och som sagt det har hjälpt mot hans hosta och han gillar smaken. Viktigast är timjan det är toppen mot hosta. Du kan blanda i honung för bättre smak.
Svar på tråden 1.5 åring med förskräcklig hosta. TIPS NÅGON!!??