• Anonym (Trött på sverige)

    Oroar du dig?

    Hur kommer det sig att när fler och fler tjejer utsätts för brott och inte vågar vara ute, så är det ingen framstående inom den feministiska rörelsen som reagerar?

    Var inte jämställdheten viktigare än att måna om att inte kränka män från "andra kulturer"?

    Hur kommer det sig att den ena debatten handlar om att det inte är kulturellt betingat utan att det handlar om enskilda individer medan andra kallar sexuella övergrepp för "kulturkrockar" och vill informera på asylboenden om att det inte är ok att sexuellt ofreda flickor.

    Hur är det? Kulturellt eller inte? Är det inte lite rasistiskt att anta att män från tredje världen inte vet att det är fel att våldta? Brott mörkas och politiker anmäler varandra. Sverige slår dubbelknut på sig själv i sitt försök att vara så pk och anti-rasistiskt att alla blir rasister och kvinnohatare.

    Jag avskyr F! och SD för båda har lika usel kvinnosyn, jag vet inte längre var jag hör hemma i mitt eget land.

    Hur känner du som kvinna?

  • Svar på tråden Oroar du dig?
  • Anonym (Trött på sverige)
    todo nada skrev 2016-02-03 13:21:13 följande:

    Så här står det på Wikipedia om friatider; "Tidningen klassificeras i en rapport utgiven av Statens medieråd som "en del av den radikala högerpopulistiska nätmiljön" och anses ha ett uppenbart rasistiskt, främlingsfientligt och islamofobiskt innehåll."

    Artikeln du länkade till från nyheteridag (som från start registrerades av allas våran charmknuttar Kent "järnrörsskandalen" Ekeroth) är skriven av Chang Frick. Chang frick som var involverad i "avpixlats" föregångare "politiskt inkorrekt" som också den startades av Herr Ekeroth.

    Cang ville ju dessutom att Ekeroth skulle skriva filmrecensioner för "nyheteridag", vilket ju iofs inte är en dum ide då Ekeroth ju faktiskt blev "känd" just via en film (

    )

    Du kanske inte vet om det, men det är inte ok att länka till de nyhetssidorna du gjorde på FL, anmäler någon ditt inlägg kommer det plockas bort av moderator. Du läser ovanligt mycket media med SD kopplingar, för att vara en person som "avskyr SD"...

    Jag skulle istället rekommendera dig att läsa här; www.expressen.se/nyheter/anses-for-ung--frias-fran-gruppvaldtakten/ om dådet, där de inte blandar ihop de tre männen med varandra som "friatider" gjorde.

    Hur menar du att hvb är tillgängligt för män 25+? Var har du läst det?

    Jag vet inte om det är mig du syftar på i den sista meningen, "Det är naivt att tro att alla är änglar som kommer hit och hata dom som tycker annat"? Det är skrivet i ett inlägg där du citerar mig, men frågetecken uppstår ändå eftersom jag inte uttryckt något av det du skriver, så du får gärna fördjupa vad du menar med det.


    Ja du har rätt, jag borde ha kollat källan bättre och det var inte meningen att sprida rasistiska sidor. Tanken var inte att diskutera detta utan feminism och hur jag tycker att det har spårat ur. Men jag känner att diskussionen har glidit iväg och handlar om något jag känner att jag inte kan stå för och jag ångrar min trådstart.
  • todo nada
    Anonym (Trött på sverige) skrev 2016-02-03 21:50:59 följande:

    Ja du har rätt, jag borde ha kollat källan bättre och det var inte meningen att sprida rasistiska sidor. Tanken var inte att diskutera detta utan feminism och hur jag tycker att det har spårat ur. Men jag känner att diskussionen har glidit iväg och handlar om något jag känner att jag inte kan stå för och jag ångrar min trådstart.


    Äsch, nu vet du iaf vad det är för typ av media, det är sällan det inte är vinklat eller felaktigt på en eller flera punkter i de nyheter som de rapporterar.

    Det är inget fel på det du vill diskutera tycker jag, det är väl milt sagt på tapeten just nu med kvinnofrågor och feminism. Du kanske skulle starta en ny tråd? Med lite tydligare trådstart gällande vad det är du vill diskutera.
  • Anonym (Trött på sverige)
    todo nada skrev 2016-02-03 22:14:18 följande:

    Äsch, nu vet du iaf vad det är för typ av media, det är sällan det inte är vinklat eller felaktigt på en eller flera punkter i de nyheter som de rapporterar.

    Det är inget fel på det du vill diskutera tycker jag, det är väl milt sagt på tapeten just nu med kvinnofrågor och feminism. Du kanske skulle starta en ny tråd? Med lite tydligare trådstart gällande vad det är du vill diskutera.


    Ja jag uppskattar att du informerade mig om det, det är så lätt att man skrämmer upp sig själv och det är ju det som är der farliga med såna sidor. Nej, jag känner att det inte var min grej att starta trådar, blev ju pannkaka av allting. Men jag hoppas att feminismen ska få lite mer plats i andra sammanhang än där det sprids hat, både från och till feminister.
  • K Markatta
    Anonym (Aye) skrev 2016-02-02 22:08:21 följande:
    Duger det här? 

    fistorstockholm.se/nyheter/%E2%80%8Bfi-kallar.../

    stockholm.etc.se/debatt/nu-tar-vi-krafttag-mo...

    www.metro.se/metro-debatt/stangda-granser-ar-...!68Z4qgTXGKs/

    Eller är det just invandrare som fi måste vända sig mot? 
    Vad är det mest viktiga, att kvinnor får gå fredade och slippa vara rädda eller att Fi agerar i dom främlingsfientligas ledband? 
    Läste artikeln i mitten och där påstår sig fi ta krafttag mot sexuella trakasserier. Läser man vidare till den delen där de kommer förslag kan det sammanfattas med två punkter:

    1. Informera lite här och där om mänskliga rättigheter

    2. Satsa på mer genuspedagogik på dagis

    Jag tycker inte att det låter som särskilt kraftfulla åtgärder.
  • Anonym (G)

    Nu pratar man på regionalnyheterna om ungdomarna som bor på gatan i Göteborg och som hänger i shoppingcentret Nordstan. Ett 40-tal, mestadels från Nordafrika, Marocko. Ensamkommande unga varav en del har fått avslag på sina asylansökningar. De stannar ändå, anser att Sverige ska lösa problemet med att de inte ser en framtid i sina hemländer. Rymmer från asylboende för att hänga på stan. Överlever genom kriminalitet.

    Det är klart att jag som kvinna känner mig mer orolig när jag går ensam där på väg från jobbet. Jag är ett otroligt lätt byte, bär på flera mobiler och dator.

  • Anonym (topp)
    Anonym (Samma) skrev 2016-01-31 23:16:49 följande:

    Mycket bra och viktig trådstart, har också reagerat på detta.

    Trodde inte att Fi skulle vara så fega o ryggradslösa, faktiskt. Men varning, du kommer nog bli kallad rasist ändå i det här.


    Håller med! Jag anser mig vara feminist, men skulle aldrig rösta på F!. De är extrema (och därför är det också ett litet parti). Jag tycker det är oerhört viktigt att vi nu står upp för den jämställdhet vi uppnått i Sverige. Den är inte fullkomlig, men fantastiskt mycket bättre än i Afghanistan, Eritrea och Syrien. Vi måste värna om den och inte falla undan i nån sorts kulturrelativistisk dimma.
  • Anonym (topp)
    lövet2 skrev 2016-01-31 23:34:35 följande:

    Hur jag känner det? Jag är 50 år och har aldrig fått gehör för mitt "gnäll" över pojkar och män som tafsar och begår övergrepp. Alla jämnåriga kvinnor jag känner har samma erfarenhet. Nu ska det plötsligt bli ett jäkla liv för att det inte enbart är renodlat svenska män som beter sig som svin.
    Nej, jag oroar mig inte mer än tidigare. Som kvinna har jag alltid fått akta mig för klåfingriga karlar.


    Jag håller med dig också! Ja, alla kvinnor har minst en gång i livet råkat ut för sexuellt ofredande eller värre. Det som hände i bl.a Köln är dock något nytt. Det som är minst sagt irriterande är precis det du skriver, att ingen brytt sig ett skit förut. Snarare har män alltid hamnat i försvarsställning när man tagit upp frågan. På den tiden det fanns anonyma kommentarsfält på DN fullkomligt dröp de av kvinnofientliga inlägg under artiklar som handlade om kvinnor som blivit våldtagna eller kvinnor som förföljts av sina misshandlande exmän.
  • Anonym (topp)
    Anonym (Aye) skrev 2016-02-01 08:01:42 följande:

    Det här är ett sånt jävla hycklande.
    Det är illa nog att kvinnor blir utsatta och det ska vi aldrig acceptera, följer dom inte svenska lagar har dom inget här att göra, då ska dom ut.

    Men, det är äckligt att se hur rasister och antifeminister genast hoppar på tåget för att utnyttja det här för att vinna poäng till sina egna frågor.
    Dom skulle aldrig bry sig om kvinnors utsatthet i andra sammanhang.
    Tvärtom brukar den här gruppen vara rätt misogyna.
    Så ja, det äcklar mig när man hycklar och låtsas bry sig.
    När egentligen varje övergrepp som sker på en kvinna eller flicka från invandrare är en våt dröm för dom här människorna. 

    Sen skyller man på Fi, för att inte göra något, dom sitter ju inte ens i regeringen,, så dom har ju inget att säga till om.
    Om trådstartaren tycker det är fel så tycker jag han ska säga ifrån, och inte begära att andra ska göra det han själv inte gör.
    Fi har inte mer makt än vad han har. så visa att du står för ditt ord, ts, att ditt engagemang är på riktigt.
    Så hur ska du göra nu ts?


    Precis! Om TS får höra talas om att en tjej anmäler en våldtäkt, stå då på hennes sida och börja inte med ramsan "hon får skylla sig själv. Hon borde ha fattat - -  (vad? att just denna kille inte var vad han utgav sig vara?)"
  • Anonym (topp)
    mammamattefru skrev 2016-02-01 14:24:08 följande:

    Varför vara mer rädd nu? idioter har det funnits alltid..

    Är själv hemma med tre barn, ensam på landet varje dag.. inte får jag nått jihadbesök inte..


    Hjälper ju inte att i får in fler "idioter" i landet.
  • Anonym (topp)
    Anonym (Trött på sverige) skrev 2016-02-01 15:03:32 följande:
    Ja jag förstår att du inte är rädd hemma, det är inte jag heller trots att jag varken har hundar eller vapen, jag pratar om samhällsutvecklingen och vad som händer ute i Sverige. Även om det inte påverkar dig just nu så kanske det påverkar dina barn i framtiden. Men det är skönt för dig att du inte oroar dig, jag önskar att jag också slapp göra det.
    Ju fler människor i Sverige som tycker att kvinnor är mindre värda än män desto mer kommer samhället att påverkas i den riktningen. Det gillar inte jag. det gör mig lika orolig som dig.
  • Anonym (topp)
    Anonym (verkligheten) skrev 2016-02-03 03:31:15 följande:

    Alla unga kvinnor jag känner är överens som att övergrepp alltid har förekommit, MEN att det är värre nu. Så nej, fenomenet i sig är självfallet inget nytt. Men fler är än mer vaksamma nu, särskilt om de bor i närheten av ett flyktingboende. Fler än tidigare har råkat ut för saker, många har slutat gå till simhallar osv. Så jo, det är ett växande problem. Det betyder inte att svenska män har slutat våldta eller ofreda, bara att problemet har ökat. Sen att högerextremister egentligen inte bryr sig om kvinnors rättigheter är en annan sak. Men saklig kritik mot den uppkomna situationen är relevant.


    Bra skrivet! Sakligt.
  • Anonym (topp)
    Anonym (G) skrev 2016-02-10 08:36:47 följande:

    Nu pratar man på regionalnyheterna om ungdomarna som bor på gatan i Göteborg och som hänger i shoppingcentret Nordstan. Ett 40-tal, mestadels från Nordafrika, Marocko. Ensamkommande unga varav en del har fått avslag på sina asylansökningar. De stannar ändå, anser att Sverige ska lösa problemet med att de inte ser en framtid i sina hemländer. Rymmer från asylboende för att hänga på stan. Överlever genom kriminalitet.

    Det är klart att jag som kvinna känner mig mer orolig när jag går ensam där på väg från jobbet. Jag är ett otroligt lätt byte, bär på flera mobiler och dator.


    Det känns ju inte bättre efter den grova gängvåldtäkten i Fåfängan i Stockholm där gärningsmännen var marockanska uteliggare - dvs före detta gatubarn som inte är barn längre. De påstod givetvis att de var barn. De dömdes till ungdomsvård i några månader och ledaren för våldtäkten promenerade ut för ett tag sedan.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (topp) skrev 2016-02-10 10:36:12 följande:

    Det känns ju inte bättre efter den grova gängvåldtäkten i Fåfängan i Stockholm där gärningsmännen var marockanska uteliggare - dvs före detta gatubarn som inte är barn längre. De påstod givetvis att de var barn. De dömdes till ungdomsvård i några månader och ledaren för våldtäkten promenerade ut för ett tag sedan.


    Ja det är bara för sorgligt. Inte tillstymmelse till kraftfulla o effektiva åtgärder från myndigheterna (eller politikerna?).
  • Anonym (G)
    Anonym (topp) skrev 2016-02-10 10:36:12 följande:

    Det känns ju inte bättre efter den grova gängvåldtäkten i Fåfängan i Stockholm där gärningsmännen var marockanska uteliggare - dvs före detta gatubarn som inte är barn längre. De påstod givetvis att de var barn. De dömdes till ungdomsvård i några månader och ledaren för våldtäkten promenerade ut för ett tag sedan.


    Jag har svårt att förstå vad marockaner gör här? De är inte direkt flyktingar från krig.

    De som begick övergreppet, varför utvidades de inte efter avtjänat straff? Märkligt att de inte fick särskild straffpåföljd..men det var väl för att man tror på att de är barn? Suck..
Svar på tråden Oroar du dig?