• Äldre 1 Feb 01:58
    1348 visningar
    16 svar
    16
    1348

    det funkar inte

    Hej, jag och min sambo är 28 respektive 31 år gamla och försöker att skaffa ett syskon åt våran dotter född -13. Vi har försökt i 10 månader nu och det går bara inte! Vad gör vi för fel?? Både jag och sambon är helt friska och inte för gamla. med dottern tog det 6 månader innan jag vart gravid. Blir frustrerad och det känns som att hoppet är ute! Kan någon ge mig lite pepp och stöd??

  • Svar på tråden det funkar inte
  • Äldre 1 Feb 07:07
    #1

    Ni är ju fortfarande inom perioden för vad som kan anses vara helt normal otur :) Ge inte upp!

  • Äldre 1 Feb 08:14
    #2
    katarinaf skrev 2016-02-01 01:58:18 följande:

    Hej, jag och min sambo är 28 respektive 31 år gamla och försöker att skaffa ett syskon åt våran dotter född -13. Vi har försökt i 10 månader nu och det går bara inte! Vad gör vi för fel?? Både jag och sambon är helt friska och inte för gamla. med dottern tog det 6 månader innan jag vart gravid. Blir frustrerad och det känns som att hoppet är ute! Kan någon ge mig lite pepp och stöd??


    Förstår att du är frustrerad! Men det är inte kört än!

    Men hur gör ni? Kör du med äl? Tempar m .m?
  • Äldre 1 Feb 15:37
    #3

    Såvida ni har oskyddade samlag runt din äl finns det inget fel man kan göra. Skulle vara röka som en tok då, men annars anses 10 månader fullt normalt att det tar. Beror säkerligen i ert fall på att inte alla dina ägg är befruktningsbara. Det samma gäller för alla där det tar under 2 år. Tar det mer har man oftast nåt fel som man behöver hjälp med.

  • Äldre 3 Feb 18:03
    #4

    Tack så mycket för svar! Nej jag kör inte med någon temp eller dylikt just för att mannen vill att vi ska bli riktigt överraskade när det väl händer, men som det ser ut just nu så har det bara kommit mens varje månad :/ men tack så hemskt mycket för stöd, nu känns allt så mycket bättre!

  • Äldre 3 Feb 18:04
    #5
    Pimpinellan skrev 2016-02-01 15:37:32 följande:

    Såvida ni har oskyddade samlag runt din äl finns det inget fel man kan göra. Skulle vara röka som en tok då, men annars anses 10 månader fullt normalt att det tar. Beror säkerligen i ert fall på att inte alla dina ägg är befruktningsbara. Det samma gäller för alla där det tar under 2 år. Tar det mer har man oftast nåt fel som man behöver hjälp med.


    Tack för svar!
  • Äldre 3 Feb 18:25
    #6
    katarinaf skrev 2016-02-03 18:03:28 följande:

    Tack så mycket för svar! Nej jag kör inte med någon temp eller dylikt just för att mannen vill att vi ska bli riktigt överraskade när det väl händer, men som det ser ut just nu så har det bara kommit mens varje månad :/ men tack så hemskt mycket för stöd, nu känns allt så mycket bättre!


    Men vet du när din äl är? Känner du av den? Annars kan det vara omöjligt att träffa rätt.

    Hoppas ni lyckas!
  • Äldre 3 Feb 18:27
    #7
    glittersol skrev 2016-02-03 18:25:31 följande:
    Men vet du när din äl är? Känner du av den? Annars kan det vara omöjligt att träffa rätt.
    Hoppas ni lyckas!
    Det är ju bara om man har extremt oregelbunden mens eller alltför sällan sex det kan bli omöjligt träffa äl, annars går det knappt missa med regelbunden mens och/eller regelbundet samliv.
  • Äldre 3 Feb 18:45
    #8
    Pimpinellan skrev 2016-02-03 18:27:51 följande:

    Det är ju bara om man har extremt oregelbunden mens eller alltför sällan sex det kan bli omöjligt träffa äl, annars går det knappt missa med regelbunden mens och/eller regelbundet samliv.


    Omöjligt var lite starkt ord från mig men säg att ts inte har full koll på sin cykel,

    Så är det i mina ögon lättare att missa äl om man inte får till sex då varannan var tredje dag.

    Vilket jag bara kan utgå från mig själv och vänner, tycker är svårt att få till.

    därför frågade jag henne, tester är ingen garanti heller självlärt men det ger lite mer kontroll .
  • Äldre 3 Feb 19:57
    #9
    glittersol skrev 2016-02-03 18:25:31 följande:
    Men vet du när din äl är? Känner du av den? Annars kan det vara omöjligt att träffa rätt.

    Hoppas ni lyckas!
    Hej! Nej tyvärr så känner jag inte av den, inte vad jag vet iallafall. Men vi har samlag regelbundet så då borde det vara svårt att missa? Eller har jag helt fel? Tack så mycket för pepp!
  • Äldre 3 Feb 19:58
    #10
    Pimpinellan skrev 2016-02-03 18:27:51 följande:
    Det är ju bara om man har extremt oregelbunden mens eller alltför sällan sex det kan bli omöjligt träffa äl, annars går det knappt missa med regelbunden mens och/eller regelbundet samliv.
    Precis, det är lite så jag tänker, att om man har samlag ofta/regelbundet så går det ju inte att missa. Vet att hans mamma hade svårt att få barn men kan det påverka hans sädesceller på något vis?
  • Äldre 3 Feb 20:02
    #11
    katarinaf skrev 2016-02-03 19:58:49 följande:
    Precis, det är lite så jag tänker, att om man har samlag ofta/regelbundet så går det ju inte att missa. Vet att hans mamma hade svårt att få barn men kan det påverka hans sädesceller på något vis?
    Infertilitet går inte i arv. Och än finns inga skäl att tro att nåt är fel. Ni har ett barn ihop och jag begriper inte varför nåt skulle hänt sen dess som ni dessutom inte vet om som skulle kunna påverka er fertilitet. Ge det lite mer tid bara. Glad
  • Äldre 4 Feb 12:13
    #12
    Pimpinellan skrev 2016-02-03 20:02:08 följande:
    Infertilitet går inte i arv. Och än finns inga skäl att tro att nåt är fel. Ni har ett barn ihop och jag begriper inte varför nåt skulle hänt sen dess som ni dessutom inte vet om som skulle kunna påverka er fertilitet. Ge det lite mer tid bara. Glad
    Nej precis men blir så frustrerad bara
  • Äldre 4 Feb 13:00
    #13
    katarinaf skrev 2016-02-03 19:58:49 följande:
    Precis, det är lite så jag tänker, att om man har samlag ofta/regelbundet så går det ju inte att missa. Vet att hans mamma hade svårt att få barn men kan det påverka hans sädesceller på något vis?
    Var det hans mamma eller pappa som hade svårt att få barn? Det kommer ni ju aldrig kunna få reda på....  Men visst, det är klart det kan vara ärftligt att ha svårt att få barn.

    Pimpinellan skrev 2016-02-03 20:02:08 följande:
    Infertilitet går inte i arv. Och än finns inga skäl att tro att nåt är fel. Ni har ett barn ihop och jag begriper inte varför nåt skulle hänt sen dess som ni dessutom inte vet om som skulle kunna påverka er fertilitet. Ge det lite mer tid bara. Glad
    Eh. Njao.... jo... Det kan det vara. genetiska defekter osv som kan ärvas. Men det måste inte vara så i det här fallet.

    Man har faktiskt på senare år, eftersom det är nu de första provrörsbarnen själva börjar skaffa barn, sett att det föreligger viss ökad infertilitet bland dessa.
  • Äldre 6 Feb 03:32
    #14
    Lowika skrev 2016-02-04 13:00:07 följande:
    Var det hans mamma eller pappa som hade svårt att få barn? Det kommer ni ju aldrig kunna få reda på....  Men visst, det är klart det kan vara ärftligt att ha svårt att få barn.

    Pimpinellan skrev 2016-02-03 20:02:08 följande:Infertilitet går inte i arv. Och än finns inga skäl att tro att nåt är fel. Ni har ett barn ihop och jag begriper inte varför nåt skulle hänt sen dess som ni dessutom inte vet om som skulle kunna påverka er fertilitet. Ge det lite mer tid bara. Glad
    Eh. Njao.... jo... Det kan det vara. genetiska defekter osv som kan ärvas. Men det måste inte vara så i det här fallet.

    Man har faktiskt på senare år, eftersom det är nu de första provrörsbarnen själva börjar skaffa barn, sett att det föreligger viss ökad infertilitet bland dessa.
    Hans mamma är det. Hans pappa vet jag dock inte.. Min mamma hade väl "normal" fertilitet, jag har 2 syskon. Jo det tror jag också att det kan gå i arv så som diabetes eller vilken annan sjukdom som helst.
  • Äldre 6 Feb 12:03
    #15
    katarinaf skrev 2016-02-06 03:32:37 följande:

    Hans mamma är det. Hans pappa vet jag dock inte.. Min mamma hade väl "normal" fertilitet, jag har 2 syskon. Jo det tror jag också att det kan gå i arv så som diabetes eller vilken annan sjukdom som helst.


    Fast du vet ju inte om det var mamman eller den person (pappan?) hon försökte få barn med som felet låg hos.....
  • Äldre 6 Feb 14:02
    #16
    Lowika skrev 2016-02-06 12:03:19 följande:
    Fast du vet ju inte om det var mamman eller den person (pappan?) hon försökte få barn med som felet låg hos.....
    Fast jag och hon pratade om detta för ett tag sedan och då sa hon att hon har nedsatt fertilitet så då antar jag att hon var "felet" men att sen vet jag inte med sambons pappa. Men det går ju alltid att ta reda på
Svar på tråden det funkar inte