• Malinita

    Hur länge hade ni barnspärr på köksluckorna?

    Frågan avser alla köksskåp/lådor förutom knivlåda/farliga lådor. Där har man väl spärr lääänge tänker jag. Jag en klåfingrig 1,5-åring hemma och tänkte inom ngt år köpa nytt kök. Behöver därför er hjälp med hur länge man måste ha barnlås på luckorna? Vill helst slipa borra i nya luckor det första jag gör, så vill veta hur länge jag måste köksdrömma....

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge hade ni barnspärr på köksluckorna?
  • Cecese

    Jag har aldrig haft sånt och det har gått bra. Min äldsta är 17 år och yngsta 7 år så jag tror inte det lär hända nåt mera heller :)

  • Nyfikna72

    Har sex barn och har aldrig barnsäkrat någonting. Mina barn har då vuxit upp och lärt sig vad en kniv är för nåt. Då leker de inte med dom heller....... De lärde sig gå i trappor tidigt också osv osv............

  • tulip79

    Vi har vi barnsäkrat en del skåp i köket. Barnen är 4 år o 2 år. Tror att vi egentligen vi kan ta bort spärrarna nu. Det barnen är intresserade av är grytorna o slevarna o de är inte inlåsta (koka vattensoppa på diskbänken). Knivarna i knivstället har de aldrig brytt sig om.

  • Stårschan

    Vi hade inga barnlås alls mer än på kökslådan med vassa knivar i, och den flyttade vi ifrån när yngsta var 2 år. Det blev inga barnspärrar alls i köket vi flyttade till.

  • Malinita

    Tack snälla! Hade inga spärrar med första barnet heller, men denna lilla rackaren är överallt och härjar...

  • mammalovis

    Allt beror väl på barnet. Vi har barnspärrarna kvar sedan första barnet var runt året, näst yngsta är nu 2,5 år. Lilleman är ju bara bebis, så det dröjer ju några månader innan han röjer runt. Värst är hon dock på att knycka tomater och frukt på köksbordet ... annars kanske vi inte behöver det, men å andra sidan smakar och äter hon gärna lip smacker och liknande, så det är säkrast så.

  • Butterscotch

    Vi hade inga barnspärrar, jag såg bara till att alla lådor och skåp som gick att nå innehöll barnvänliga grejer. Ja, lite jobbigt när halva köksgolvet fylldes med prylar och livsmedel, men då roade sig ungarna på egen hand ett tag i alla fall...

  • minerva123

    Vi hade barnspärr på skåpet med glas- och keramikformar, stekpannor och annat tungt, på skåpet med torrvaror (vetemjöl över hela golvet slipper jag helst) och på städskåpet med rengöringsmedel etc. Knivar, läkemedel etc har vi i ett högt överskåp som inte behöver spärras. Äldsta lärde sig åla och öppna skåpdörrar vid 5,5 månader och jag ville helst inte att han skulle få en stekpanna i skallen, därav spärrarna... Resten av skåpen var det fritt fram i. Fram till strax före 2,5 år hade vi spärrar. Hade säkert kunnat sluta tidigare, men vid 2 år fick äldsta syskon och med en nyfödd i huset går det inte att hålla samma koll.

Svar på tråden Hur länge hade ni barnspärr på köksluckorna?