• Fagerlund

    Ska abortgränsen sänkas till vecka 10?

    I vecka 11 utvecklas barnets nervsystem och det får känsel och börjar röra på armarna. Alla organ är färdigutvecklade och ska bara växa till i storlek. Det är alltså inte en bara en cellklump. Med tanke på detta - är det rimligt att det är tillåtet att göra abort fram till vecka 18?


    Källa: www.tryggabarn.nu/gravid/under-graviditeten/barnet-vecka-11-14


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-03 16:54

    Omröstningen syftar på frågan i rubriken: Ska abortgränsen sänkas till vecka 10?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska abortgränsen sänkas till vecka 10?
  • Thotis90

    Jag röstade nej, men jag kan tycka att det är okej om man har särskilda skäl. Jag har själv gjort en abort i v.15 då den blivande fadern misshandlade mig regelbundet, där han vid flertalet tillfällen var millimeter från att döda mig. Det var ingen bra situation för någon.

    Jag tycker att gränsen där länsstyrelsen måste godkänna aborter ska sänkas.


    Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Söderomslottsskogen

    I vecka 11 håller kanske nervsystemet på att utvecklas. Men hjärnbarken kopplas inte in förrän i vecka 24.

    www.dn.se/debatt/sankt-grans-for-abort-kan-leda-till-svart-lidande/

    "Den amerikanska abortgränsen är bestämd till 24 veckors graviditet enligt dess Högsta domstol. Samma gräns gäller också i Storbritannien. Den ledande amerikanske psykologiprofessorn Michael Gazzaniga, som också varit med i Vita husets bioetikkommitté, anser att denna gräns är väl motiverad därför att det är ungefär då som medvetandet uppkommer. Före 24 veckor är detta helt omöjligt, då nervbanorna från sinnesorganen till hjärnbarken ännu inte etablerats. Vårt medvetande, vårt jag och vår personlighet, som väl motsvarar själen i sekulär mening, är lokaliserad till hjärnbarken. Om den inte fungerar kan endast ett vegetativt liv upprätthållas. Men ett barn, som fötts efter 24 veckors graviditet kan vakna upp, titta på föräldrarnas ansikten och reagera för deras prat."

  • Söderomslottsskogen

    Omröstningen är dåligt formulerad och missvisande. Jag röstade nej - med trådstartens rubrik i tanken. NEJ - abortgränsen ska inte sänkas till vecka 10. Kan tänka mig att många gjort samma misstag.

  • Fagerlund
    Söderomslottsskogen skrev 2016-02-01 21:00:09 följande:

    Omröstningen är dåligt formulerad och missvisande. Jag röstade nej - med trådstartens rubrik i tanken. NEJ - abortgränsen ska inte sänkas till vecka 10. Kan tänka mig att många gjort samma misstag.


    Finns något vetenskapligt stöd för att medvetandet uppkommer vid vecka 24, och är det därför en korrekt gräns för abort? Är det alltså inget problem att döda liv utan medvetande?
  • Söderomslottsskogen
    Fagerlund skrev 2016-02-01 21:03:40 följande:

    Finns något vetenskapligt stöd för att medvetandet uppkommer vid vecka 24, och är det därför en korrekt gräns för abort? Är det alltså inget problem att döda liv utan medvetande?


    Ja. Det finns vetenskapligt stöd. Läs artikeln jag länkade till.

    I vår kultur betraktas man som död då man är hjärndöd.

    Tycker du själv att det är problematiskt att döda liv som saknar medvetande? Får du dåligt samvete när du plockar en blomma eller äter gurka?
  • Kellebelle
    Söderomslottsskogen skrev 2016-02-01 21:00:09 följande:

    Omröstningen är dåligt formulerad och missvisande. Jag röstade nej - med trådstartens rubrik i tanken. NEJ - abortgränsen ska inte sänkas till vecka 10. Kan tänka mig att många gjort samma misstag.


  • Johan75
    Söderomslottsskogen skrev 2016-02-01 21:00:09 följande:
    Omröstningen är dåligt formulerad och missvisande. Jag röstade nej - med trådstartens rubrik i tanken. NEJ - abortgränsen ska inte sänkas till vecka 10. Kan tänka mig att många gjort samma misstag.
    Gjorde samma misstag och röstade "nej".

    NEJ - abortgränsen ska inte sänkas till vecka 10. 
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Ska abortgränsen sänkas till vecka 10?