• mrskreiz

    Hjälp mig förstå min kropp!??

    Nu hoppas jag att alla ni som finns här på FL som är duktiga på kvinnokroppen kan hjälpa mig.
    Hade ÄL lördagen för 17 dagar sedan (testade med sticka). Vi hade inte sex då utan väntade tills tisdag (vi planerar inte barn). Kanske (?) hade vi sex någon dag innan, kommer dock inte ihåg. Har idag ändå testat för grav, det var negativt. 
    Har inga vanliga känningar för mens. Har läst och googlat och läst och överallt står det att en lutealfas på över 16 dagar inte är vanligt. 
    Så om jag inte är gravid, men inte heller har mens, eller ens känningar för det, vad är jag då?

    Har tidigare av gyn fått reda på att jag har väldigt oregelbunden ägglossning, men jag trodde inte det skulle påverka lutealfasen, utan just tiden från mens till ÄL?

    Vill inte ringa till gyn över en småsak, men kan ändå inte sluta fundera på om något är fel.


    Snälla, är det någon som kan lugna och förklara för mig?

  • Svar på tråden Hjälp mig förstå min kropp!??
  • mrskreiz

    Ojdå, är det verkligen ingen som vet något om den här mytiska lutealfasen?

  • Mrs Moneybags

    Lutealfasen brukar precis som du skriver vara ganska konstant (utom när man närmar sig menopausen, men där är du inte än). 

    Det som kan spöka är att man sällan är 100% säker på när man har ägglossning om man inte både testar med sticka och gör ett ultraljud eller tempar typ. Därmed kan din kropp ha försökt få igång en ägglossning den dagen du tror att du hade ÄL, men ägget kanske inte släppte förrän några dagar senare.

    Normalt brukar inte lutealfasen gå över 16 dagar, då bör man testa sig för graviditet. 

    Sex några dagar efter ÄL brukar inte ge upphov till graviditet, däremot om man har sex innan ÄL. Spermierna kan i gynnsamma fall leva kvar i dina äggledare i flera dagar, till och med upp till en vecka.

    Om ni har haft oskyddat sex dagarna före ÄL har ni goda chanser till en graviditet.

  • sagoskog

    Tror att äl sker 24 till 48 timmar efter positivt test. Så säg att det var 48 timmar efter. Då är du på äl +15, vilket kan innebära att din mens snart kommer.

    Äl kan även ha uteblivit helt trots positivt test. Du kan blivit helt utan äl denna månad (och då vet man aldrig riktigt när eller om mensen kommer) eller fått en senare äl.

    Du kan även vara gravid, men har för låga hormoner för att det ska synas ännu. Jag testade svagt positivt äl+14 med ett superkänsligt test. Så det är fullt möjligt.

    Men det enda du kan göra är att vänta några dagar till och se vad som händer. Tyvärr.

  • mrskreiz

    Tack för era klara och lugnande svar. Nu är det fredag och jag har fortfarande inte fått min mens, eller ens "känningar" för mens. Har just kissat på en sticka och jag är inte gravid... 
    Jag förstår inte... 

Svar på tråden Hjälp mig förstå min kropp!??