• yakumo

    Kan man vända en gipsavgjutning?

    Hej.
    Min sambo var gravid och ville att vi skulle gjuta av hennes ena bröst vid olika stadier av graviditeten.
    Detta gjorde vi genom att ha på lite vaselin och lägga på gipsbindor. När det stelnat så tog vi bort avgjutningen.

    Nu börjar problemet
    Hur gör vi dessa avgjutningar till gipsbröst?
    Häller vi gips i formen så går det väl inte att sära på gipsbröstet och formen?
    Kan man spruta teflon i formen innan man gjuter?
    Kan man gjuta i betong och sen slå sönder formen?

    Någon som har erfarenhet?

    Jag förstår att man borde gjort formen i latex eller något annat flexibelt, men det tänkte vi inte på då  

    Tack!

  • Svar på tråden Kan man vända en gipsavgjutning?
  • Anonym (Plaster Boob)

    Det enda du behöver göra är ju att skydda gipsformens insida från det material du ämnar gjuta med. 

    I princip kan du ju måla gipsformernas insida med något som är tätt - min spontanta tanke är ju t.ex.att måla klarlack i dem (vattentåligt) så att du kan gjuta med betong eller gips. Eller kan man tänka sig att klä dem invändigt med Gladpack? En bra färg (som inte är vattenlöslig) som du målar insidan med heltäckande, borde ju också funka.

  • Fia 28
    Anonym (Plaster Boob) skrev 2016-05-19 11:26:46 följande:

    Det enda du behöver göra är ju att skydda gipsformens insida från det material du ämnar gjuta med. 

    I princip kan du ju måla gipsformernas insida med något som är tätt - min spontanta tanke är ju t.ex.att måla klarlack i dem (vattentåligt) så att du kan gjuta med betong eller gips. Eller kan man tänka sig att klä dem invändigt med Gladpack? En bra färg (som inte är vattenlöslig) som du målar insidan med heltäckande, borde ju också funka.


    Det går ju att testa, men det kommer säkert va väldigt svårt att få bort gipsformen ur en gipsform. Man brukar ju använda mjuka formor för att kunna dra bort det från gipset sen när det stelnat. 
  • Anonym (Silicon)

    Prova att lacka insidan av formen och sen spraya med siliconspray

    Kanske kan gjuta i nåt band eller snöre så ni kan dra ut avgjutningen. Siliconspray funkar i alla fall bra på betong avgjutningar borde funka på detta också

  • Rabarbapuppa
    Anonym (D) skrev 2016-05-19 12:37:55 följande:

    Öööööö, gladpack?


    Jag försöker bara tänka högt, laborera lite med idéer för att få det luft/vattentätt.
    Nåt smidigt som sluter tätt måste det vara i alla fall. Kanske bäst med lack/spray av något slag. Har du nån idé?

    /puppa
Svar på tråden Kan man vända en gipsavgjutning?