• Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 3 Feb 12:59
    14950 visningar
    54 svar
    54
    14950

    Varannan helg pappa

    Vad anser ni om framförallt pappor som har sina barn endast varannan helg?

  • Svar på tråden Varannan helg pappa
  • Äldre 3 Feb 13:03
    #1

    Det beror på anledningen att de har barnen varannan helg.

    En kompis ex valde att flytta till en annan kommun när hans nya blev gravid (hon ville vara nära sina föräldrar). Avståndet gjorde att han då inte kunde träffa barnet mer än vh. Det tycker jag är helt förkastligt Skrikandes Skulle mitt ex hitta på något så korkat så skulle jag bli skogstokig. Samtidigt kan man inte tvinga en vuxen man att ta sitt ansvar

    Sen finns det andra fll där man måste flytta för att kunna försörja sig, eller att mamman har tagit barnen och flyttat och pappan inte kan få jobb tillräckligt nära, då är det en annan sak.

    Som föräldrar tycker jag att det är ens förbannade skyldighet att se till så att baren har tillgång till båda föräldrarna lika mycket OM det är möjligt.

  • Äldre 3 Feb 13:05
    #2

    Och det gäller givetvis "normala" föräldrar, inte om det finns missbruk eller misshandel med i bilden

  • Anonym (mm)
    Äldre 3 Feb 13:13
    #3

    Pappan till mitt barn har valt bort barnet helt. Ur det perspektivet kan jag tycka att varannan helg är bättre än ingenting.

  • Äldre 3 Feb 13:37
    #4

    Beror helt på anledningen till att han har vh. Det går inte att generalisera på det sättet. Alla barn mår inte bra av att bo varannan vecka.

  • Anonym (H)
    Äldre 3 Feb 13:42
    #5

    Mitt barn är hos sin pappa vh och jag tänker väl inget speciellt om just det.

  • Anonym (inget särski­lt)
    Äldre 3 Feb 13:53
    #6

    Jag tänker inget särskilt om det. Av egen erfarenhet har jag lärt mig att saker inte alltid är som de ser ut, och att man ska akta sig att döma innan man vet hela sanningen. 

  • Anonym (m)
    Äldre 3 Feb 14:22
    #7

    mina stora barn åker till sin pappa vh. han hade inte möjlighet att ha barnen på veckorna pga sitt jobb i början så jag valde att flytta hem till min födelsestad, fyra mil från pappan. sen flyttade faktiskt pappan efter och bor nu två mil från oss. barnen åker bara vh pga skola, träningar och kompisar. när dom väl åker så har dom alltid med några vänner. vi är inte stenhårda på vh utan har nu gått över att dom får säga till själva när dom vill och inte vill åka, bara dom säger till några dagar innan så man hinner planera.

    det var ett beslut vi föräldrar tog i början men nu är det helt barnens beslut. både pappan och jag anser att dom är så mogna att se vad dom väljer bort.

  • Anonym (Suck)
    Äldre 3 Feb 15:04
    #8

    Egentligen tycker jag väl att karlfan bara kan hålla sig borta helt och hållet.

  • Äldre 3 Feb 15:14
    #9

    Inte speciellt mkt. Det finns ett otal anledningar till att en pappa är vh förälder. Känner några och där är endast en det för egen vilja. Jag har inga höga tankar om honom men det beror inte på just detta utan att han använder barnen för att straffa mamman typ. Tyvärr gör mamman likadant :/

    De andra som jag känner och har sina barn vh är antingen pga att mamman flyttat med barnet och omöjliggjort vv eller där föräldrarna sett att barnet mått bäst av att bo mer på heltid hos en av föräldrarna.

    Vad tycker du själv TS? Eftersom du ställer frågan antar jag att du tar för givet att det går att generalisera över?

  • Anonym (bor kvar)
    Äldre 3 Feb 15:20
    #10

    Tänker inget speciellt eftersom orsakerna varierar. Mina (9 och 11 år) är hos sin pappa vh och har så varit sedan separationen för 5 år sedan.
    VV är omständigt idag då han flyttat hem till sin hemby för 3 år sedan, och det är 3,5 mil till skola och fritids. Barnen har dessutom aktiviteter/träningar mån-tors mellan 18-19 så det logistiska ställer till det.
    På loven har han dem dock ett par till fyra dagar extra.

Svar på tråden Varannan helg pappa