• Stårsc­han
    Äldre 4 Feb 15:38
    2347 visningar
    9 svar
    9
    2347

    Hur gör du som stickar/virkar?

    Du som stickar (eller virkar för den delen), hur går det oftast till när du påbörjar ett nytt projekt? Jag skriver "hittar/skaffar" istället för "köper", eftersom jag vet att en del redan har tillgång till stora garngömmor som man fått eller ärvt.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör du som stickar/virkar?
  • Äldre 4 Feb 17:05
    #1

    Beror helt på vad jag ska sticka. När det gäller en tröja letar jag först fram mönster och köper sedan garn. När det gäller raggsockor och mössor blir det att köpa fint garn först och sedan fristicka

  • Äldre 4 Feb 23:02
    #2

    Jag gör mina egna mönster, och sedan köper jag rätt garn i rätta färgerna.

  • Äldre 4 Feb 23:10
    #3

    Jag hittar mönster först. Men sen råkar det ju vara så att jag har en del garn jag gärna får användning för, så det omvända kan också hända.

  • Stårsc­han
    Äldre 5 Feb 08:01
    #4

    Jag har oftast lite problem med impulskontrollen. Det händer oftare att jag får ögonen på ett mysigt garn, och så tänker jag "Hm, det här kunde bli en fin kofta/gosiga strumpor/läcker mössa", och sen köper jag på mig så mycket som jag tror behövs, och så åker jag hem och letar mönster på nätet.

  • Stårsc­han
    Äldre 5 Feb 08:02
    #5
    lövet2 skrev 2016-02-04 23:02:34 följande:

    Jag gör mina egna mönster, och sedan köper jag rätt garn i rätta färgerna.


    Spännande! Skapar du mönstren innan du sätter igång, eller växer de fram under arbetets gång?
  • Äldre 5 Feb 08:18
    #6

    Jag har ju stickat och virkat några år och har då en del garn, gillar mindre projekt och virkar oftast nu för tiden. Jag brukar hitta ett mönster eller en bild på något jag vill göra och sen går jag igenom garngömmorna och ser om jag klarar mig med det annars köper jag garn som passar:)

  • Äldre 5 Feb 10:36
    #7

    Annat. Jag hittar först på vad jag vill göra. Sen letar jag upp garn till det (om det inte finns i lådorna hemma) och eventuellt någon form av mönster eller beskrivning om det behövs.

    Jag stickar mycket på frihand eller sätter ihop olika mönster så att det blir som jag vill ha det. Ibland har jag idé om hur det ska bli, ibland hittar jag på längs vägen. Om jag virkar hittar jag nästan alltid på eftersom, det kräver ju inte planering på samma sätt som stickning.

  • Äldre 5 Feb 23:35
    #8
    Stårschan skrev 2016-02-05 08:02:20 följande:
    Spännande! Skapar du mönstren innan du sätter igång, eller växer de fram under arbetets gång?
    Jag gör mönstren först, men då är det ju virkning jag sysslar med. Raka mönster till löpare och grytlappar är ingen större konst. Jag har gjort till gardiner också, men då blir det bara till små fönster för att gardinerna inte ska bli så tunga.
  • Äldre 14 Apr 12:10
    #9

    Jag har en del själv som jag har ärvt men i vissa sammanhang så söker jag mönster på nätet eller går till handarbetsbutiken här i stan.

Svar på tråden Hur gör du som stickar/virkar?