• Äldre 4 Feb 18:09
    3617 visningar
    27 svar
    27
    3617

    Södra BB och Sophia BB lägger ner

    Ja, då kom beskedet idag att även Sophia BB lägger ner. Var ska man nu föda? Sjukhusrädd som jag är hade jag hoppats på att få föda på Södra BB (som kom med nedläggningsbesked en månad efter min inskrivning där och där jag annars haft förtur) eller Sophia BB (som inte behövt avvisa någon som varit listad där) i andra hand då.

    Stockholm BB är tyvärr på fel sida stan. Jag ska dessutom föda i augusti = kommer säkert ändå få åka till Eskilstuna för att alla Stockholms förlossningar är överfulla. Men jag hade så gärna velat slippa känna det som att jag var på ett stort sjukhus Börjar bli lite förlossningsrädd nu.

  • Svar på tråden Södra BB och Sophia BB lägger ner
  • Äldre 4 Feb 18:15
    #1
    +1
    halfbaked skrev 2016-02-04 18:09:27 följande:

    Ja, då kom beskedet idag att även Sophia BB lägger ner. Var ska man nu föda? Sjukhusrädd som jag är hade jag hoppats på att få föda på Södra BB (som kom med nedläggningsbesked en månad efter min inskrivning där och där jag annars haft förtur) eller Sophia BB (som inte behövt avvisa någon som varit listad där) i andra hand då.

    Stockholm BB är tyvärr på fel sida stan. Jag ska dessutom föda i augusti = kommer säkert ändå få åka till Eskilstuna för att alla Stockholms förlossningar är överfulla. Men jag hade så gärna velat slippa känna det som att jag var på ett stort sjukhus Börjar bli lite förlossningsrädd nu.


    BB Sthlm ligger ca 8 min från bb sophia, så det borde väl funka?
  • Äldre 4 Feb 19:27
    #2
    Carabellis kusp skrev 2016-02-04 18:15:14 följande:

    BB Sthlm ligger ca 8 min från bb sophia, så det borde väl funka?


    Ja... Om det ej är rusningstrafik. Klart jag kommer välja BB Stockholm i första hand men är det köet så är det bara att glömma allt norr om SÖS.

    Det känns bara sjukt orimligt att faktiskt lägga ner två förlossningar i Stockholm samtidigt och förmodligen just före sommaren. Som att det inte redan är platsbrist?!
  • Äldre 4 Feb 20:13
    #3
    halfbaked skrev 2016-02-04 19:27:25 följande:

    Ja... Om det ej är rusningstrafik. Klart jag kommer välja BB Stockholm i första hand men är det köet så är det bara att glömma allt norr om SÖS.

    Det känns bara sjukt orimligt att faktiskt lägga ner två förlossningar i Stockholm samtidigt och förmodligen just före sommaren. Som att det inte redan är platsbrist?!


    BB Sophia har avtal i 6 mån till, så till och med juli kör de på åtminstone.
  • Äldre 5 Feb 07:57
    #4
    Carabellis kusp skrev 2016-02-04 20:13:18 följande:

    BB Sophia har avtal i 6 mån till, så till och med juli kör de på åtminstone.


    Om de får behålla personal så länge annars lägger de ner tidigare... För mig lär det kvitta hur som då jag ska få i augusti.
  • Äldre 6 Feb 08:07
    #5

    Jag trodde man fick gå kvar på södra bb om man hunnit blivit inskriven? Jag Planerar att föda där i Mars men blir kanske bland den sista. Trist.

  • Äldre 6 Feb 09:40
    #6
    Emzaan skrev 2016-02-06 08:07:31 följande:

    Jag trodde man fick gå kvar på södra bb om man hunnit blivit inskriven? Jag Planerar att föda där i Mars men blir kanske bland den sista. Trist.


    Ja, det står att man får gå kvar på sin MVC hela tiden så jag som är en av de sista att bli inskrivna (i slutet på nov var jag på hälsosamtal) räknar med att få gå dit till i augusti MEN jag tror ju inte att förlossningen håller uppelika länge som MVC. Ska du fäda i mars är det säkert inga problem
  • Äldre 6 Feb 13:00
    #7

    Men är det ditt första barn? Då har man oftast lite tid på sig och hinner till BB Stockholm även från söderförort. Jag har fött alla mina barn på Danderyds eller BB Stockholm och har hunnit i tid även om sista förlossningen gick relativt fort. Det ordnar sig ska du se.

  • Äldre 6 Feb 13:18
    #8

    Jag bor i Haninge och födde första barnet på BB Stockholm. Vattnet gick 7.15 och vi körde dit i rusningstrafik med mig stående på knä lutad mot baksätet med täta värkar - ingen hit
    Hade någon av oss varit vid sina sinnens fulla bruk hade vi åkt till Sös i stället
    Andra barnet föddes på Sös.
    Jag förstår din oro, jag var själv med andra barnet och skulle ha en doula med mig, och under hela september och första halvan av oktober skickades folk till Södertälje, Nyköping och Uppsala, men jag hade tur och fick plats på Sös.

    Jag trodde BB Stockholm hade slutat med platsgaranti? De hade det inte 2012 när jag fick andra barnet iaf. Finns ingen platsgaranti finns ingen anledning att åka dit, utan då är det bättre att sikta på närmaste och hoppas på det bästa.

  • Äldre 6 Feb 13:21
    #9

    Både Södra BB och BB Stcokholm ligger ju på sjukhus, så hur hjälper det din sjukhusrädsla? Jag tyckte Sös var MYCKET bättre än BB Stockholm på alla sätt, och skulle definitivt rekommendera dig att åka dit i stället.

  • Äldre 6 Feb 16:37
    #10
    Rainbow Dash skrev 2016-02-06 13:00:15 följande:

    Men är det ditt första barn? Då har man oftast lite tid på sig och hinner till BB Stockholm även från söderförort. Jag har fött alla mina barn på Danderyds eller BB Stockholm och har hunnit i tid även om sista förlossningen gick relativt fort. Det ordnar sig ska du se.


    Japp, jag hoppas ju att man kommer ha lite extra tid och hinna Men sen beror det ju på om det är mitt i natten eller kl 17.00 en vardag. Ska fundera på att lista mig där då. Som sagt man får ju se om man ens får plats någonstans i Stockholm, vilket egentligen suger. Att man inte vet var man ska vara och om man ens får plats vilket man vet i t.ex. en mindre stad.
Svar på tråden Södra BB och Sophia BB lägger ner