• oroligungtjej

    Behålla eller avsluta graviditet?

    Jag är en ung tjej som igår fick reda på att jag var gravid i vecka 20+6. På dagarna känns det självklart att jag ska behålla barnet men så fort jag lägger mig i sängen och ska försöka sova så kommer alla tankar! Hur vet jag vad som är rätt & fel? Är det verkligen rätt att behålla barnet när man är osäker? Kommer det bli bättre med tiden om jag behåller barnet. Jag kan liksom gråta i timmar.... Jag har som sagt bara ett par få dagar på mig att ta ett beslut och vilket man än väljer så är det inte lätt. Har någon vart med om samma situation? Skulle vara kul och veta hur det slutade eller om jag är den ända som känner så här. Tips & förslag tar jag gärna emot.

  • Svar på tråden Behålla eller avsluta graviditet?
  • The one in Blue

    Jag tror det hör till att oroa sig. Jag gjorde det i alla fall. Var livrädd att det skulle gå åt h*lvete och att jag skulle ångra mig. Blev oplanerat gravid när jag precis fyllt 20 och fick också reda på graviditeten rätt sent. Jag behöll och har givetvis inte ångrat det.

    Jag brukar säga så här; Jag tror att en måste vara väldigt övertygad om att en vill göra abort för att klara av att göra det så sent. Jag är _verkligen_ ingen abortmotståndare men du kommer ju behöva föda ett nästan färdigt barn. Tänker nu för din skull alltså. <3

    Samtidigt ska du ju behålla för att du vill det, inte för att aborten skulle bli jobbig. Är det praktiska faktorer som oroar dig kan jag dock säga att allt sånt alltid löser sig. Lycka till!

  • Orkide

    Om du är så långt gången så skulle jag verkligen behållit barnet. Det är ju ett litet barn nu.
    Men du måste göra ditt val för du ska leva med vad du än väljer.. För mig hade det bara funnits ett alternativ.

  • oroligungtjej

    Jag vet ju egentligen inte exakt vad de är jag oroar mig över men tanken blir som att "behåller jag det, tänk om jag vill göra abort när det är försent". Och sen med tanke på att jag är så pass ung. Men redan nu älskar jag livet i magen och jag skulle nog inte förlåta mig själv om jag gör abort.

    Skulle nog heller aldrig klara av att genomgå abort när jag nu sett och känt rörelser. Tror jag skulle sakna sparkarna och allt som tillhör otroligt mycket. Men ändå kommer dom här jobbiga tankarna upp så fort jag är ensam eller ligger i sängen osv.

  • viseversa
    oroligungtjej skrev 2016-02-04 19:03:54 följande:

    Jag vet ju egentligen inte exakt vad de är jag oroar mig över men tanken blir som att "behåller jag det, tänk om jag vill göra abort när det är försent". Och sen med tanke på att jag är så pass ung. Men redan nu älskar jag livet i magen och jag skulle nog inte förlåta mig själv om jag gör abort.

    Skulle nog heller aldrig klara av att genomgå abort när jag nu sett och känt rörelser. Tror jag skulle sakna sparkarna och allt som tillhör otroligt mycket. Men ändå kommer dom här jobbiga tankarna upp så fort jag är ensam eller ligger i sängen osv.


    Men du får inte göra abort så sent. Sååå du kan sluta tänka på det.
  • Pkb
    oroligungtjej skrev 2016-02-04 20:09:05 följande:

    Jag får göra abort upp till vecka 22. Och nästa vecka på onsdag så måste jag ha gjort de annars är det för sent....


    Du måste ansöka och få tillstånd först, sedan få en tid för abort. Tror inte du hinner det.
  • amalie79

    Inte utan tillstånd väl? Och beviljar man det utan egentliga skäl?

    Du är införstådd med att abort nu innebär föda ett litet barn? Som en förlossning? Om bara några få dagar så finns det möjligheter att försöka rädda ett barn som föds.

  • oroligungtjej

    Jag är 15 år så har en ganska stor anledning till varför jag ev vill göra abort. Jag har skickat in papper idag och imorgon kommer jag få svar, då min barnmorska & kurator sa att det inte var någon tjej i min ålder som har fått avslag så har jag iaf en plats. Även så görs inte abort under helger så därför kommer jag behöva vänta till i början på nästa vecka. Och som ni antagligen vet har jag rätt att avbryta aborten, så länge jag inte svalt första tabletten.

  • Orkide

    Jag jobbar som förskollärare och har ett barn nu vars föräldrar är unga. Mamman var 15 när hon blev gravid, 16 när barnet föddes. Hon pluggar nu på gymnasiet och är en underbar mamma. Man kan klara det är min poäng.

Svar på tråden Behålla eller avsluta graviditet?