• Familjeliv

    ”Jag är ett av ’freaksen’ som valt att amma flera år”

    ”Jag är ett av ’freaksen’ som valt att amma flera år”
    Jag har precis firat 2,5 års amningsrelation med mitt barn. Det stör många. Folk skiter väl i att det minskar min bröstcancerrisk, och att antropologer som forskat på ämnet uppskattar att människan historiskt ammat 2,5-7 år. Det är ju, eh, ”äckligt”. Brösten är för män, inte för barn. Eller hur var det nu?

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden ”Jag är ett av ’freaksen’ som valt att amma flera år”
  • havspion

    Ammade sonen tills han var 2 år och 9 månader. Slutade då för jag skulle påbörja hormonbehandling för IVF. Annars hade jag nog fortsatt,

  • Sundtorp

    Jag ammade min pojke i över två år. Vi slutade när vi båda var redo för det vilket är helt naturligt. Självfallet är det inte samma sak att amma ett spädbarn som en 2 åring. För min kille var det lite tröst o trygghet en stund innan han somnade. Jag tror att man ska följa sin känsla för vad som är rätt för sig själv o sitt barn.

  • henk

    Om man ammar 0-5 år är upp till var och en, dock kan jag personligen tycka att när barnet är så pass stort att det pratar och fråga om det så känns det lite sådär.

    Men det är egentligen inte därför jag skriver en kommentar, utan detta gör för att agera motvikt kring kritiken gentemot män. Jag har två barn. För er kvinnor som tror att män försöker dominera barnfödande etc - snacka om att vara ute och cykla. Det finns ingenstans jag mött sånt motstånd och agg endast pga mitt kön som vid förlossning och BB. Ni kvinnor borde pröva att gå in som nybliven pappa på BB... Ett under att folk inte tar fram ett krucifix. Effekten blir att man som man trippar runt på tå. Bilden av att män försöker styra och ställa och att vi är så "uråldriga", "gammalmodiga", "känslokalla" är det som skapar problemen och fördomarna i grund och botten. Och ja, även män kan slänga sig med citationstecken.

    Att det sedan ska vara mäns bild av total kontroll och att människor måste vara självständiga varelser fort etc visar bara på hur uråldrig dina egna fördomar kring män är... 

    Och om "manliga läkares syn" på det hela från 50-talet fortfarande är modeller man använder så är finns det säkert ett syfte till att modellerna används. När jag föddes var det en fluga att sitta upprätt och titta på sin förlossning i en spegel vilket nästan kostade mig livet - som tur är finns inte det kvar i samma utsträckning. Olika tider har haft olika metoder/trender, vissa fastnar och andra försvinner. Min poäng är att man bör använda de allra säkraste metoderna om inte försvårande omständigheter finns.

    Det råder inget tvivel om att de verkliga hjältarna i allt vad gäller barnafödande, spädbarnets första tid etc är kvinnorna men på det känslomässiga planet är glädjen, omställningen, uppoffringarna etc lika stora - dock glöms ofta männen bort och stängs ute. Okej då, det får väl vara så då - att män inte förtjänar lika mycket utrymme men kom inte och säg att män försöker dominera alla och allt jämt för sånt sårar oss riktiga och omtänksamma män som verkligen försöker.

  • yodi

    tillhör också ett av "freaksen" som ammat längre än sex månader.


    äldsta dottern ammades till strax efter två år
    dotter nr två ammades också till strax efter två år
    tredje dottern ammade jag tills hon var två och ett halvt då valde hon själv att sluta
    lillkillen är nu lite över två år och ammar fortfarande

    jag tycker att man generellt sett måste bli bättre på att respektera andra människors val, vare sig dom väljer att inte amma alls, amma i sex månader eller tills barnet är äldre.

  • MorKanin83

    Bra artikel! Skönt med lite feedback istället för all kritik man får som långtidsammare. Har ammat min minsta 2 år o 9 månader nu

  • nordanvinden

    TS. Grymt.. eru nöjd så fortsätt. Jag tycker folk i allmänhet lägger sig väl mycket i skit de inte har att göra med. Jag tex har en viss aversion mot amning i över typ två år. Jag vet inte varför och det är ingen åsikt jag på något sätt försvarar. För mig verkar det snarare som jag har nåt slags fobi eller det liknar iaf det eftersom jag inte kan rå för hur jag känner inför det. Däremot är jag fullt medveten om att min åsikt i detta inte är relevant för en eventuellt ammande mamma och därför har jag ingen skyldighet att

  • nordanvinden

    Pracka på nån denna åsikt.

    Så återigen kör på o folk som har åsikter om det och måste påpeka detta bör nog fokusera mer på att utreda sin egen betydelse.

Svar på tråden ”Jag är ett av ’freaksen’ som valt att amma flera år”