• Anonym (Ständ­ig längta­n..)
    Äldre 4 Feb 22:17
    13990 visningar
    108 svar
    108
    13990

    Fel att flytta till annan ort då sambon har barn här?

    Jag flyttade till den staden jag bor i nu för 10 år sedan. Efter två år träffade jag min sambo som har två barn. Vi har nu även två gemensamma barn och ju äldre våra barn blir ser jag hur dom saknar sin mormor och morfar som bor 30 mil ifrån där vi bor. 
    Jag längtar "hem". Vill flytta upp några år men så kommer problemet, sambons äldre barn. Ena barnet har det skurit sig med mellan mig och barnet så hen bor enbart hos sin mamma medans andra barnet är hos oss varannan vecka.

    Hjälper inte så jag är svartsjuk på sambons ex, känns som hon njuter av att hon var sambons första tjej, tog hans oskuld, fick dom första barnen med honom och att han ville gifta sig med henne (nej han vill inte gifta sig med mig). Hon ser mycket mycket bättre ut än mig trots att hon är äldre, hon är smart, får folk att lyssna på henne hon har helt enkelt pondus, medans jag jobbar "på golvet" och är just nu sjukskriven.
    Sambon lyssnar mer på henne och hon kör över honom för hon vet att jag blir förbannad. Hon frågar aldrig sambon om saker som rör barnen utan skickar ett sms där det står vad hon bestämt med barnen och hur mycket han ska betala och han är så dum att han gör det. Varför vet jag inte. Vi har inte råd med alla dumheter. Så allt det gör ännu mer att jag vill flytta så jag slipper allt tjafs och bråk om henne och vi kan leva ett normalt familjeliv.

  • Svar på tråden Fel att flytta till annan ort då sambon har barn här?
  • Anonym (Bio- och bonusm­orsan)
    Äldre 4 Feb 22:25
    #1

    Klart ni inte kan flytta om han har barn där ni bor idag!! Dessutom barn som bor hos er varannan vecka. Det är något du borde tänkt på innan ni skaffade gemensamma barn!

    Jag har många gånger önskat att jag kunde flytta från staden där jag bor. Har ingen anknytning hit och känner nästan ingen. Men jag kan inte, för mina barns pappa bor här. De har rätt till båda sina föräldrar! Precis som både dina biologiska barn och dina bonusbarn!!

  • Äldre 4 Feb 22:26
    #2

    Ja jag tycker det är fel att flytta om ngt barn bor växelvist. Att du inte klarar av barnets mamma är inte barnets fel.

    En del gällande mamman borde din sambo ta tag i (att han betalar saker ni inte har råd med och att han lyssnar mer på henne) men det mesta verkar faktiskt vara mer dina "spöken" än verklighet. Det är ngt DU måste ta tag i och arbeta med. Att INTE ta ansvar för hur du känner och hantera det genom att låta ngn annan (barnet och pappan) ta smällen är helt enkelt inte ok.

    Jag förstår dock att du längtar hem. Men det får ni lösa på annat sätt. Skaffa en sommarstuga där tex eller åka dit och hälsa på oftare än nu.

  • Anonym (Ständ­ig längta­n..) Trådstartaren
    Äldre 4 Feb 22:32
    #3
    Anonym (Bio- och bonusmorsan) skrev 2016-02-04 22:25:44 följande:

    Klart ni inte kan flytta om han har barn där ni bor idag!! Dessutom barn som bor hos er varannan vecka. Det är något du borde tänkt på innan ni skaffade gemensamma barn!

    Jag har många gånger önskat att jag kunde flytta från staden där jag bor. Har ingen anknytning hit och känner nästan ingen. Men jag kan inte, för mina barns pappa bor här. De har rätt till båda sina föräldrar! Precis som både dina biologiska barn och dina bonusbarn!!


    Just den där kommentaren att det borde jag tänkt på innan vi skaffade gemensamma barn går jag igång på,, nä inte fan visste jag hur allt skulle bli innan jag är ingen spådam. 

    Kan man någonsin flytta när man har barn? Menar om man kan vänta till barnen börjar gymnasiet eller bör man alltid vara "nära" sin barn?
  • Anonym (Bio- och bonusm­orsan)
    Äldre 4 Feb 22:40
    #4
    Anonym (Ständig längtan..) skrev 2016-02-04 22:32:15 följande:
    Just den där kommentaren att det borde jag tänkt på innan vi skaffade gemensamma barn går jag igång på,, nä inte fan visste jag hur allt skulle bli innan jag är ingen spådam. 

    Kan man någonsin flytta när man har barn? Menar om man kan vänta till barnen börjar gymnasiet eller bör man alltid vara "nära" sin barn?
    Nä naturligtvis kunde du inte veta hur det skulle bli. Men du visste att din man redan hade två barn och du visste att dina föräldrar bodde 30mil bort. Så du visste förutsättningarna! Vad säger din man om det här, kan han tänka sig att flytta? Kan han välja mellan sina barn, vilka han ska leva med och vilka han ska välja bort?
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 4 Feb 22:40
    #5

    Att flytta ifrån sina barn är inte "fel" det är avskumsbeteende. Skärp dig.

  • Anonym (Ständ­ig längta­n..) Trådstartaren
    Äldre 4 Feb 22:42
    #6
    Drottningen70 skrev 2016-02-04 22:40:27 följande:

    Att flytta ifrån sina barn är inte "fel" det är avskumsbeteende. Skärp dig.


    Även sen när dom blir äldre som i gymnasieålder? 
  • Äldre 4 Feb 22:47
    #7
    Anonym (Ständig längtan..) skrev 2016-02-04 22:32:15 följande:

    Just den där kommentaren att det borde jag tänkt på innan vi skaffade gemensamma barn går jag igång på,, nä inte fan visste jag hur allt skulle bli innan jag är ingen spådam. 

    Kan man någonsin flytta när man har barn? Menar om man kan vänta till barnen börjar gymnasiet eller bör man alltid vara "nära" sin barn?


    När barnen inte längre bor vv utan antingen flyttat hemifrån eller valt att bo enbart hos den andra föräldern är det väl ok.. Annars inte.

    Är barnen unga vuxna så kan man ha en relation på ett helt annat sätt än att träffas vv. De får ett eget liv och kan ta hand om sig själva.
  • Anonym (Ständ­ig längta­n..) Trådstartaren
    Äldre 4 Feb 22:57
    #8
    Brumma skrev 2016-02-04 22:47:45 följande:
    När barnen inte längre bor vv utan antingen flyttat hemifrån eller valt att bo enbart hos den andra föräldern är det väl ok.. Annars inte.

    Är barnen unga vuxna så kan man ha en relation på ett helt annat sätt än att träffas vv. De får ett eget liv och kan ta hand om sig själva.
    Så om barnet vill bo hemma till efter gymnasiet (20år)
  • Äldre 4 Feb 23:17
    #9
    Anonym (Ständig längtan..) skrev 2016-02-04 22:57:35 följande:

    Så om barnet vill bo hemma till efter gymnasiet (20år)


    Om ett vuxet barn vill bo hemma så gör man en överenskommelse vuxna emellan. Det är alltså inte enbart upp till barnet (som inte är ett barn längre) utan alla vuxna inblandade måste få vara med om sådana beslut.

    Förövrigt är man försörjningsskyldig tills barnet fyllt 21, inte 20, om det går kvar i gymnasiet.
  • Winter­Dawn
    Äldre 4 Feb 23:27
    #10

    Så det är bättre att de andra barnen saknar sin pappa, än att dina barn saknar mormor och morfar?

    Att du är avudsjuk på exet får ju stå för dig, och som jag ser det är det väl självklart att din sambo lyssnar mer på henne än på dig, som vill flytta barn 30 mil från en förälder bara för att "de saknar mormor och morfar."

Svar på tråden Fel att flytta till annan ort då sambon har barn här?