• Anonym (j.o)

    Ammar fortfarande , 20månaders och nu ska han börja förskola,, skäms!

    Han kommer snart börja förskola och jag har inte berättat för många att jag fortfarande ammar. Anledningen är att varken han eller jag  velat sluta och tycker det är praktiskt.
    Men, problemet är att han behöver tutten för att somna och nu ska han alltså börja förskolan.

    Hur gör jag nu då? Han kommer ju rycka i min tröja på vilan vid inskolningen
    Att han kommer lära sig somna på madrass sen när jag inte är där tror jag kommer gå jättebra, men just inskolningen. Vad kommer pedagogerna tänka?

  • Svar på tråden Ammar fortfarande , 20månaders och nu ska han börja förskola,, skäms!
  • aleydis

    Vad de tänker är deras problem! Det är naturligt att amma länge, det är i västvärlden vi har bestämt att det är fult

  • Anonym (j.o)

    Är rädd det blir prat dem emellan, personalen och sonen blir drabbad. Många tycker ju det är äckligt. I Sverige ja....vet att det är vanligare i många andra delar av världen. Ser inte bröst själv som något sexuellt överhuvudtaget. Aldrig gjort.

  • nnnnnnnn

    Det är väl inget problem, och även om det är inskolning så måste du ju inte vara med 100% av tiden.
    Ni lägger ju upp en plan för inskolningen tex en dag är ni där fm och nästa em, sen kanske han är själv ett par timmar osv.
    Du kan ju säga att du inte vill att han sover/vilar när du är kvar på förskolan. Du kan ta en promenad under tiden eller så.
    Du måste ju inte säga varför, om du känner dej obekväm med det, det räcker ju att säga att du och han brukar vila tillsammans och du inte vill att han ska ha den vanan på förskolan...

  • yodi

    mina två yngsta har fortfarande ammat när dom blev inskolade på förskolan och det var inga problem.

    fick inga konstiga blickar eller kommentarer från pedagogerna när dom ammade under inskolningen, och dom hade inga problem att bli sövda på annat sätt av pedagogerna  

  • Anonym (Loppan)

    Nuförtiden så tror jag inte att det är så ovanligt att amma länge. Folk är mer upplysta om amningens fördelar idag och många känner till rekommendationerna om amning och att amning upp till två års ålder, eller längre, gynnar barnet (och mamman).

    Själv ammade jag mitt barn tills han var strax över 2,5 år.

    Kan även tillägga att han aldrig drog i min tröja när vi var ute eller borta hos folk, utan endast hemma där det var lugnt och skönt och vi hade mysstund.

    Skit i vad alla andra tycker och tänker. Amning upp till två års ålder, - gärna längre, - är rekommenderat. Dessutom finns forskning på att långtidsamning gynnar barnet. Om någon ifrågasätter det så kan du bara beklaga dig över att de inte är lika upplysta som du. ;)

  • Anonym (j.o)

    Tack för alla svar...vad snälla och peppande ni är.

    Jag tror många ammar ettåriga barn också, men i tysthet. Som jag antagligen just för man vet hur andra tänker. Endel iallafall och då känns det inte så kul.

  • Anonym (j.o)

    Hur upplevde ni det att sluta amma ett större barn? Ni med erfarenhet. Är det svårare att sluta med ett äldre barn?

  • Anonym (Loppan)
    Anonym (j.o) skrev 2016-02-05 19:28:38 följande:

    Hur upplevde ni det att sluta amma ett större barn? Ni med erfarenhet. Är det svårare att sluta med ett äldre barn?


    Många barn slutar självmant. Det gjorde dock inte min unge. Men vid 2,5 års ålder ansåg jag att _jag_ ville ha min kropp för mig själv. Inte för att någon annan påpekade något, utan för att jag kände att det var bra där och då. - Det tyckte dock inte han. Men det gick bra ändå. Jag tog plåster på bröstvårtorna och sa att de hade ont. Han accepterade det, vände sig om, grät en liten skvätt men sedan var det bra. Vi kramades och myste istället, samt införde en ny nattningsmetod; klia på ryggen! ;)

    De nästkommande, kanske tre dagarna så frågade han om brösten var bra än, men jag svarade att de fortfarande hade plåster. Då accepterade han det utan gråt. Efter en vecka så råkade han öppna dörren när jag klev ur duschen, utan plåster. Då tänkte jag att nej, nu är det tillbaka på ruta ett. Men då sa han bara: "va bra att tutte inte längre har ont, men jag är en stor kille nu, jag behöver inte tutte längre!" :)

    Vänner till mig som har ammat länge och velat sluta har också kört plåstermetoden, eller stopp-och-väx-metoden (smeta på lite "stopp-och-väx", smakar pyton), eller som en kompis som körde tabascometoden (smetade tabasco på bröstvårtorna). Men den är lite väl grym, kan jag tycka.
  • Mellanmjölkens land

    Bägge barnen ammades när de började inom barnomsorg och det har inte varit några problem. Ammade yngsta i dagmammans hall senast i morse efter att hela morgonen varit upp-och-ner. 

    De har accepterat att man inte får amma överallt och är vi iväg har de på sin höjd frågat men inte krävt. Har jag sagt nej har de accepterat det.

    Hur är det för er? Börjar han dra i din tröja på Ica om han blir sugen eller accepterar han ett nej?

  • Anonym (j.o)

    Hej igen och tack för alla svar.
    Nej han drar inte i min tröja annat än i sängen när han ska sova på dagen/kvällen. Han vet att det bara blir tutte när han ska sova.

    Men han kanske drar och håller på när jag ska vara med på förskolan, tror ändå det är bra att jag inte går därifrån just vid den stunden.

    Många bra tips! Tack.

  • yodi
    Anonym (j.o) skrev 2016-02-05 19:28:38 följande:

    Hur upplevde ni det att sluta amma ett större barn? Ni med erfarenhet. Är det svårare att sluta med ett äldre barn?


    för min del så var den som ammade längst lättast att sluta med, hon slutade självmant
  • mammalovis

    Vet du hur de skolar in på just er förskola?

    Både där jag jobbat och skolat in själv har föräldrarna inte varit med längre än till lunch under inskolningen. Om jag inte minns fel hade mina barn 9-10 och 4 dagar med 9-11 tror jag, där jag lämnade första barnet en kortare stund redan andra, tredje dagen. Andra barnet seglade in på syrrans gamla avdelning så där var det inga bekymmer.

    Jag har haft ett barn som ammade vid 2 år tror jag, han var 4 dagar yngre än min dotter som slutade innan året delvis med tanke på att jag skulle orka jobba, då nattamningen var kvar längst. Så det är väl bara att svara ärligt att han är van vid att ammas innan/till sömns vid middagsvilan, var och en gör ju som de vill.

  • Lever så

    Det kommer gå bra. Jag ammade min yngsta och vid inskolningen har jag aldrig lagt nåt barn, det fixar pedagogerna. Min dotter ammade jag direkt vid hämtning (i soffan i hallen) inga konstigheter.


    never a failure always a lesson
  • Anonym (j.o)

    Tack återigen. Nej har ingen aning om hur inskolningen går till, så kanske oroar mig i onödan.

  • Ragnar
    Anonym (j.o) skrev 2016-02-05 19:28:38 följande:

    Hur upplevde ni det att sluta amma ett större barn? Ni med erfarenhet. Är det svårare att sluta med ett äldre barn?


    Båda mina slutade amma själva. När de var runt 2 år ammade jag bara kväll och morgon hemma i sängen och lite oftare om de var sjuka. Sen blev det naturligt mer och mer sällan. Ammade bara när de bad om det och om det då passade mig, så till slut kunde det gå några dagar emellan och till slut rann det ut i sanden. Första barnet var strax över 2,5 år och andra 3 år när de slutat helt.
    Annars antar jag att det är väldigt olika. En del barn slutar ju med napp eller att dricka ur nappflaksa utan problem medans andra har jättesvårt att sluta. Tror det är det samma med amningen.
Svar på tråden Ammar fortfarande , 20månaders och nu ska han börja förskola,, skäms!