• babyok

    Förlossningsskador!

    Har gjort KS med mitt första barn, på rekommendationer av läkare utomlands, där det är mycket vanligare att göra KS , pga min höga ålder så tyckte han att det var det säkraste sättet, då det kan uppstå mer komplikationer när man blir äldre med förlossningen och för barnet! I efterhand så har jag många gånger känt att jag kanske ändå borde gett det en chans, med att föda normalt och även uppleva det, för det är ju precis det är egentligen...den "normala vägen"! Periodvis har jag fått värdelöshetskänslor som dykt upp från ingenstans, och kan bli avis på dem som genomgår vanliga förlossningar helt bekymmersfritt och smidigt, men det är däremot inget man i förväg kan veta. Kanske handlar det om hur hela processen går till gällande KS som gör att man får en sådan här känsla i efterhand!Obestämd

    Men efter att ha hört så mycket om förlossningsskador och komplikationer i samband med vanlig förlossning så valde jag trots allt att gå på läkarens rekommendationer. Om jag får ett andra barn vill jag välja en normal förlossning, men rädslan sitter samtidigt i, och att välja KS är inte en dans på rosor heller, mycket jobbigt efteråt och jag kände av det väldigt lång tid efteråt och även där så får man ett "ärr" med olika känningar, men det kändes trots allt bra för mitt barn som plockades ut snabbt, hon kom även 1 månad för tidigt och vägde inte så mycket. Baby


    Vore tacksamt att faktiskt höra lite ärliga och sanningsenliga röster därute om förlossningsskador som kan uppstå, som ändå verkar vara väldigt vanligt men som inte pratas om så mycket eller som man inte har lust att dela med sig av vilket är fullt förståeligt. Har själv bekanta där det uppstått skador, läckage och förändringar som måste göras med operation osv. Ibland känns det som att man romantiserar verkligheten gällande vanlig förlossning. Gravid

  • Svar på tråden Förlossningsskador!
  • Anonym (Inte fött själv)

    Jag har inte fött barn själv ännu, men lutar starkt åt KS just pga skadorna som kan uppstå och hur vården i många fall ser på det. "Skador får du räkna med", typ..


    Min svägerska har två barn, födde vaginalt båda gångerna och fick därav framfall så grovt att hon numera har svårt att hoppa och springa. Det lutar liksom fram ur hennes slida, och även om hon vill ha fler barn så känner hon sig inte bekväm av det. Pratade med henne att KS är ju faktiskt ett alternativ, och då blev hon förvånad för hon trodde att det enbart var av medicinska skäl och synnerliga fall som KS beviljades, och hon blev väldigt frustrerad då hon isf hade velat föda barn nr2 med kejsarsnitt om hon vetat om det. Ingen i vården hade informerat om möjligheterna, och med det i åtanke så lutar jag som sagt åt KS jag med.


     

  • Fjärrkontrollen

    Det kan ju faktiskt gå bra också. Min förlossning tog 1 1/2 timme och det enda men jag fick under förlossningen var lite skrubbsår. Alla får inte skador av att föda vaginalt.

  • Maramina

    Jag har fött två barn och fick inga bestående men trots att den första förlossningen blev väldigt långdragen och jag fick sy några stygn. Med andra barnet behövde jag inte sys öht

  • Anonym (tjo)

    Jag har fött två barn vaginalt och fick bara några små bristningar som syddes med några stygn. Det är både det värsta och bästa jag gjort, det känns som att jag klarar allt nu, självförtroendet ökade rejält när jag insåg vad jag faktiskt var kapabel till, vilka krafter som finns inom mig. Sen får man ju en adrenalinkick om sitter i två dagar ;) Just när man ligger där och huvudet är på väg ut undrar man ju hur man tänkte, särskilt andra gången men det är så värt det efteråt.

    Jag jobbar på förlossning och BB så jag ser ju hur det går till och jag kan säga att det är väldigt sällan det blir några större skador. Efter en vaginal förossning är du ju uppe direkt men du vet ju själv hur det är efter snitt, inte alltid en dans på rosor som många tror.
    Det som kan hända är ju som sagt att du brister och får en sfinkterruptur som i värsta fall skadar ändarmen men det är ovanligt. Risken ökar om man behöver använda sig av sugklocka.
    Tyvärr kan man ju få urinläckage av själva graviditeten, hormonerna och bebisens tyngd, "omplacering" av organen mm är den främsta orsaken och mot det hjälper inte KS.
    Vet inte vilken ålder du är i men i och med att du gjort ett snitt tidigare och att du skriver att du är lite äldre så bör du nog rådfråga din BM om det här. Det finns ju lite olika riskfaktorer att ta hänsyn till. Hade du varit 25 år hade jag nog peppat dig att föda vaginalt men som sagt är det nog bäst att ta det med din BM som träffat dig.
    Man är inte mindre mamma för att man gjort snitt och du ska absolut inte känna dig värdelös för en sån sak.

  • Anonym (tjo)
    Anonym (Inte fött själv) skrev 2016-02-05 19:18:30 följande:

    Jag har inte fött barn själv ännu, men lutar starkt åt KS just pga skadorna som kan uppstå och hur vården i många fall ser på det. "Skador får du räkna med", typ..


    Min svägerska har två barn, födde vaginalt båda gångerna och fick därav framfall så grovt att hon numera har svårt att hoppa och springa. Det lutar liksom fram ur hennes slida, och även om hon vill ha fler barn så känner hon sig inte bekväm av det. Pratade med henne att KS är ju faktiskt ett alternativ, och då blev hon förvånad för hon trodde att det enbart var av medicinska skäl och synnerliga fall som KS beviljades, och hon blev väldigt frustrerad då hon isf hade velat föda barn nr2 med kejsarsnitt om hon vetat om det. Ingen i vården hade informerat om möjligheterna, och med det i åtanke så lutar jag som sagt åt KS jag med.


     


    Tyvärr är många yngre (födda efter 85) ganska så curlade och har aldrig behövt ha ont och är inte vana att inte ha fullständig kontroll och kunna bestämma allt själva. Många gråter för att man ska sätta nål och det är tragiskt hur det har blivit, ibland kan jag undra hur de ska klara av att vara föräldrar, då är det ju barnet som bestämmer och inte längre dom. Jag gillar inte heller smärta men jag har tyvärr inte varit förskonad från det som barn så det är möjligt att det hjälper mig att klara mig som vuxen.

    Jättetrist att din svägerska fått framfall efter förlossningen, då förstår jag att du känner att KS vore bättre, det skulle nog jag med.
    Oftast är det inte så enkelt att få ett snitt beviljat om man inte har medicinska skäl men det kan säkert variera var i landet man bor.
  • fjanten

    Som jag skrev i din andra tråd: vaginal förlossning. Sugklocka. Ett stygn efteråt som läkte fort.

  • Anonym (Vaginalt)

    Jag har fött ett barn med ks och ett vf. Jag hade alla gånger valt vf om jag fick välja. I såna här trådar kommer det alltid upp en massa skräckexempel. Vill påminna om att det kan bli allvarliga komplikationer efter ks också.

  • Anonym (T)

    Min förlossning gick bra

    Trots övervikt och ingen kondition så kunde jag pressa ut ett barn på 3,8kg ^^

    Det är coolt!

    Gjorde ondare än nödvändigt dock, för jag fick smärtlindring för sent och värkstimulerande som gjorde det lite väl intensivt (vilket dom inte märkte för ctg funkade inte, dom "såg" inte mina monster värkar förren dom satte en elektrod på barnets huvud)

    Fick ett par skrubbsår och inget behövde sys, blödde rejält men av andra orsaker än själva förlossningen

    Läkte bra, dock så fick jag ett litet framfall 6 månader efter men det tror jag mer har med övervikten att göra, allt funkar normalt ändå och det är mest estetiskt

    Kan inte hålla mig lika länge längre men läcker inte

    Så om du vill föda vaginalt

    Ta hjälp av smärtlindring i tid!

    Andningsövningar, gunga, massage, humma, lustgas, epidural m.m

    Se till att ta allt i din tid och använd gravitationen, lägg dig inte på rygg!

    Se till att barnmorskan pressar med en handduk i din mellangård när du krystar, jobba med kroppen och känn värkarna, dom kan säga är du ska krysta men gör det inte om du inte känner värk! (Om det inte måste gå fort för barnet)

    Det är vidrigt att föda barn, men också otroligt häftigt och iaf jag fick en känsla av att klarar jag det här, klarar jag vad som helst

    Men jag har samtidigt respekt för dom som gör kejsarsnitt.

    Oavsett måste barnet ut

  • Anonym (Hey)

    Svarar åt en när o kär, hon var äldre och fick 0 skador. Vaginalt.

  • babyok
    Anonym (tjo) skrev 2016-02-05 19:42:28 följande:

    det känns som att jag klarar allt nu, självförtroendet ökade rejält när jag insåg vad jag faktiskt var kapabel till, vilka krafter som finns inom mig. Sen får man ju en adrenalinkick om sitter i två dagar ;) Just när man ligger där och huvudet är på väg ut undrar man ju hur man tänkte, särskilt andra gången men det är så värt det efteråt.

    Jag jobbar på förlossning och BB så jag ser ju hur det går till och jag kan säga att det är väldigt sällan det blir några större skador. Efter en vaginal förossning är du ju uppe direkt men du vet ju själv hur det är efter snitt, inte alltid en dans på rosor som många tror.
    Det som kan hända är ju som sagt att du brister och får en sfinkterruptur som i värsta fall skadar ändarmen men det är ovanligt. Risken ökar om man behöver använda sig av sugklocka. 
    Tyvärr kan man ju få urinläckage av själva graviditeten, hormonerna och bebisens tyngd, "omplacering" av organen mm är den främsta orsaken och mot det hjälper inte KS.
    Vet inte vilken ålder du är i men i och med att du gjort ett snitt tidigare och att du skriver att du är lite äldre så bör du nog rådfråga din BM om det här. 


    Precis det du skriver om adrenalinkick, den häftiga känslan, att känna en enorm styrka och kraft efteråt att man kan klara vad som helst efter det.....är det ju många som beskriver också och något jag känner mig totalt snuvad på. Det är absolut inga sådana känslor man känner i efterhand, det onda får man efteråt istället och att ej kunna resa sig ur sängen,lyfta sitt barn m.m och ta till sig sitt barn helt och hållet utan att ha ont förstör tyvärr en hel del av känslan och svårt att få någon kick eller adrenalinkänsla. 
    Till skillnad från svenska läkare så är det nästan tvärtom i en del andra länder, där dem istället rekommenderar KS av många olika anledningar. Jag var 39 år när jag var gravid, och förstföderska, han menade väl lite på att man inte är lika töjbar och vig därnere när man blir äldre och det därför kan lätt sluta i tång eller sugklocka, är det något du själv tycker stämmer ? Jag tyckte då att det lät rätt logiskt. 
    Du som jobbar på BB, kan det ligga någon sanning i detta? Känns som sanningen undanröjs i den svenska sjukvården pga kostnaderna med KS. 
    Känns främst som många utav dem lättsamma förlossningarna erfars av unga mammor, kan det stämma?
    Skador i ändtarmen är det något som kan återställas helt och snabbt? Trodde nog att urinläckage som är så vanligt kommer ifrån trycket av själva förlossningen.
Svar på tråden Förlossningsskador!