• Anonym (Besvi­ken mamma)
    Äldre 5 Feb 19:22
    20073 visningar
    193 svar
    193
    20073

    Får en lärare göra så här???

    Det är ju inte direkt myndighetskontakt utan handlar om kontakt med skolan...

    Min dotter som ska fylla 16 i år har det kämpigt i skolan just nu. Inte socialt, men det nya betygssystemet får henne att tappa sugen.

    Jag har haft en del mailkontakt med dotterns mentor där jag berättat att dottern haft ångest och storgråtit inför vissa prov. Jag har även mailat henne och berättat att vi fått avliva vår hund, och att dottern hade fått lov att stanna hemma dagen efter.

    Jag och dotterns pappa har ingen kontakt - annat än i yttersta nödfall och då via sms eller mail. Han är ganska aggressiv och dominant och dottern har inte velat att han ska få veta något om hennes problem eftersom han bara blir irriterad.

    Nu har jag framfört önskemål om en elevvårdskonferens och jag har full förståelse för att vi båda ska kallas då vi har gemensam vårdnad.

    Jag får då ett mail från läraren där hon skriver att hon kallat dotterns pappa OCH som underlag har hon bifogat vår mailkonversation. Jag scrollar nedåt och inser att hon bifogat de senaste veckornas konversation vi haft - om hunden och så vidare...

    Jag är kanske dum i huvudet, men jag utgår ifrån att personliga mail är just personliga, om inget annat är överenskommet....

  • Svar på tråden Får en lärare göra så här???
  • Äldre 5 Feb 19:27
    #1

    Offentlig handling plus det om saker som rör någon han har vårdnad över. Olämpligt troligtvis men inte straffbart.

  • Anonym (***)
    Äldre 5 Feb 19:27
    #2

    Rent rättsligt vet jag inte vad som gäller. Men varför är det så farligt att han får reda på vad du skrivit om dottern, om han ändå ska komma på elevvårdskonferensen. Är det tänkt att han inte ska veta allt?

  • Anonym (Besvi­ken mamma) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 19:34
    #3

    Dottern ville inte att han skulle veta allt och det finns ju absolut ingen anledning att han ska det heller. Han har ju t.ex. inte ett dugg med vår hund att göra...Är man 16 år måste man själv få välja HUR man delger en förälder information.

    Det hade räckt med "NN har det jobbigt i skolan, då hon har svårt med studiemotivationen. Vi kallar därmed till elevvårdskonferens".

  • Äldre 5 Feb 19:48
    #4

    Hade du inte sagt hon ville ha det hemligt för pappan så känns det rimligt att delge informationen även om det var på ett fult sätt.

  • Anonym (Besvi­ken mamma) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 19:54
    #5

    Ja men hade läraren mailat mig och frågat "är det ok att jag bifogar dina mail i min kallelse till NN:s pappa", då hade vi kanske kunnat enas om någonting.

    Hon hade ju faktiskt bara kunnat trycka på "nytt mail" och skrivit ett eget mail med samma andemening - men utan att utelämna dottern.

    Nu är dotterns förtroende för sin mentor i botten, och det var verkligen det sista hon behövde.

    Arbetar man med människor - i synnerhet tonåriga sådana - så får man ju ha en liten aning fingertoppskänsla...

  • Äldre 5 Feb 19:56
    #6

    Dottern din har lärt sig en viktig läxa i livet.

    Vill man hålla något hemligt kan man inte berätta det för någon.

  • Anonym (***)
    Äldre 5 Feb 20:30
    #7
    Anonym (Besviken mamma) skrev 2016-02-05 19:54:49 följande:

    Ja men hade läraren mailat mig och frågat "är det ok att jag bifogar dina mail i min kallelse till NN:s pappa", då hade vi kanske kunnat enas om någonting.

    Hon hade ju faktiskt bara kunnat trycka på "nytt mail" och skrivit ett eget mail med samma andemening - men utan att utelämna dottern.

    Nu är dotterns förtroende för sin mentor i botten, och det var verkligen det sista hon behövde.

    Arbetar man med människor - i synnerhet tonåriga sådana - så får man ju ha en liten aning fingertoppskänsla...


    Eller så hade du, som vill att det ska vara hemligt för pappan, bett henne att inte vidarebefordra det.

    Känns ju enklare.
  • Anonym (No)
    Äldre 5 Feb 20:34
    #8

    Fy fan vad vidrigt gjort av läraren... inte okej någonstans!

  • Anonym (Besvi­ken mamma) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 20:34
    #9

    Jag tar som sagt för givet att information jag ger en enstaka lärare i mail inte vidarebefordras till tredje part utan mitt samtycke. Jag tycker inte att jag ska behöva påpeka detta för en vuxen människa som agerar å yrkets vägnar. Snarare borde HON fråga om hon får ta denna information vidare.

  • Äldre 5 Feb 20:37
    #10

    Hon informerar den andra föräldern om barnet. Det är helt rimligt.

Svar på tråden Får en lärare göra så här???