• babyok

    Förlossningsskador!

    Har gjort KS med mitt första barn, på rekommendationer av läkare utomlands, där det är mycket vanligare att göra KS , pga min höga ålder så tyckte han att det var det säkraste sättet, då det kan uppstå mer komplikationer när man blir äldre med förlossningen och för barnet! I efterhand så har jag många gånger känt att jag kanske ändå borde gett det en chans, med att föda normalt och även uppleva det, för det är ju precis det är egentligen...den "naturliga vägen". Periodvis har jag fått värdelöshetskänslor som dykt upp från ingenstans, och kan bli avis på dem som genomgår vanliga förlossningar helt bekymmersfritt och smidigt, men det är däremot inget man i förväg kan veta. Kanske handlar det om hur hela processen går till gällande KS som gör att man får en sådan här känsla i efterhand!Obestämd

    Men efter att ha hört så mycket om förlossningsskador och komplikationer i samband med vanlig förlossning så valde jag trots allt att gå på läkarens rekommendationer. Om jag får ett andra barn vill jag välja en normal förlossning, men rädslan sitter samtidigt i, och att välja KS är inte en dans på rosor heller, mycket jobbigt efteråt och jag kände av det väldigt lång tid efteråt och även där så får man "ärr" och efterkänningar men det kändes trots allt bra för mitt barn som plockades ut snabbt, hon kom även 1 månad för tidigt och vägde inte så mycket. Baby


    Vore tacksamt att faktiskt höra lite ärliga och sanningsenliga röster därute om förlossningsskador som kan uppstå, som ändå verkar vara väldigt vanligt men som inte pratas om så mycket eller som man inte har lust att dela med sig av vilket är fullt förståeligt. Har själv bekanta där det uppstått skador, läckage och förändringar som måste fixas med operation osv. Ibland känns det som att man romantiserar verkligheten gällande vanlig förlossning. Gravid

  • Svar på tråden Förlossningsskador!
  • Anonym (lööv)

    Mina förlossningsskador: sprack,men inte jättemycket.jag blev sydd i förlossningssalen och hade naturligtvis ont,var öm och hade svårt att gå. Toalettbesök var en plåga. Så var det första veckan. Lite ont och blödningar i 3 veckor till, men efter en månad kände jag mig tämligen återhämtad. Underlivet sre inte riktigt ut som förut dock, och nu, 3 mån efter förlossning har jag visst urinläckage vid kraftig ansträngning, trots knipövningar. Hoppas det går över så småningom. 36 år, och ett barn.

  • fjanten

    Naturlig förlossning, slutade med sugklocka. Fick ett stygn som läkte fort. Hade någon hemorrojd också efter förlossningen.

  • Anonym (Me too)

    Jag har också haft ett planerat snitt, men önskar och hoppas att jag vågar en vanlig förlossning om vi får ett barn till.

    Jag har två saker som jag funderar mycket på. Det ena är hur vaginal förlossning kan vara säkrare för barnet? Man vet att det inte blir utdraget och syrebrist. Navelsträng runt halsen gör inte bebben blå. Varken tång eller sugklocka är i närheten av den lilles små hjärnceller. Jag har verkligen jättesvårt att förstå det.

    Det andra är en finsk avhandling som jag läste för många år sen, där man jämförde finsk förlossningsstatistik med svensk. Man tittade bara på mammans skador. Det var helt otroliga skillnader! Både på mindre sprickor och allvarliga skador. Slutsatsen var att barnmorskorna i Finland är utbildade i att de ska hålla emot mellangärdet under kryssning å arbetet och att det förmodligen är skillnaden.

    Jag pratade med min barnmorska om det. I Sverige. Och hon sa att hon kände till det men hon trodde inte att så många barnmorskor i Sverige gjorde det. Iaf ingick inte det i de utbildningar som hon kände till och det var absolut inte riktlinjer som man arbetar efter på förlossningen.

    Undrar om det är vanligare idag?

    (Hoppas jag inte var för ot, det var ju ingen förlossningshistoria.)

  • babyok
    Anonym (Me too) skrev 2016-02-05 19:55:27 följande:

    Jag har också haft ett planerat snitt, men önskar och hoppas att jag vågar en vanlig förlossning om vi får ett barn till.

    Jag har två saker som jag funderar mycket på. Det ena är hur vaginal förlossning kan vara säkrare för barnet? Man vet att det inte blir utdraget och syrebrist. Navelsträng runt halsen gör inte bebben blå. Varken tång eller sugklocka är i närheten av den lilles små hjärnceller. Jag har verkligen jättesvårt att förstå det.


    Tror faktiskt att man inte får glömma att det kan vara en kostnadsbelastning för sjukvården i Sverige och att det kanske handlar om en kostnadsfråga också. Men å andra sidan började jag tänka omvänt i landet där jag gjorde mitt KS, när jag hörde hur läkarna nästan rekommenderar alla att göra snitt, då började jag fundera över om det handlade om pengar också, men åt det andra hållet istället, eftersom det är privat och att man faktiskt då får betala ur egen ficka! 
    Vaginal förlossning är nog det bästa så länge det går bra, man genomgår ju trots allt en stor operation. Men precis som du nämner annars och som min läkare sa, det kan bli långutdraget med syrebrist som följd för barnet, pga min ålder, och då behöva ta till sugklocka/tång. Hur upplever du själv ditt snitt och vilka tankar gick du i efteråt, med tanke på att det var planerat och du nu verkar också vilja föda naturligt nästa gång?
  • Anonym (Me too)
    babyok skrev 2016-02-05 21:06:03 följande:

    Tror faktiskt att man inte får glömma att det kan vara en kostnadsbelastning för sjukvården i Sverige och att det kanske handlar om en kostnadsfråga också. Men å andra sidan började jag tänka omvänt i landet där jag gjorde mitt KS, när jag hörde hur läkarna nästan rekommenderar alla att göra snitt, då började jag fundera över om det handlade om pengar också, men åt det andra hållet istället, eftersom det är privat och att man faktiskt då får betala ur egen ficka! Vaginal förlossning är nog det bästa så länge det går bra, man genomgår ju trots allt en stor operation. Men precis som du nämner annars och som min läkare sa, det kan bli långutdraget med syrebrist som följd för barnet, pga min ålder, och då behöva ta till sugklocka/tång. Hur upplever du själv ditt snitt och vilka tankar gick du i efteråt, med tanke på att det var planerat och du nu verkar också vilja föda naturligt nästa gång?


    Money, money, money..

    Jag upplevde mitt snitt som bra. Jag hade jätteont 2-3 dar efter och sen mindre ont i flera månader. Efter ett år ungefär började jag tänka på att jag inte tänkte på snittet längre. Barnet mådde superfint direkt, hon skrek innan hon kom ut ur magen, ammade och gick upp i vikt. Det enda jag upplevde som lite drygt var att man var tvungen att vara så försiktig med belastning så länge.

    Och det är nog mest det om att inte klara belastning som gör att jag vill ha vanlig födsel. Jag vill ju hem till dottern så fort som möjligt och kunna leka och busa med henne. Men jag är livrädd för att bli inkontinent! Speciellt om man spricker helt, så att det rinner ur alla öppningar.. :(
  • Anonym (Me too)

    Jag har aldrig känt mig värdelös efter snittet. Det är jättetråkigt att läsa att du kännt så. Det viktiga för mig är att jag försöker vara en så bra förälder som jag kan för min dotter. Och just där och då var KS det bästa valet som jag kunde göra. Jag var väldigt övertygad om att mina rädslor för förlossningen skulle kunna leda till förlossningsdeppression om något gick fel. Den risken var jag inte beredd att ta.

  • Skånetjej01

    Jag har inga skräckhistorier om vaginal förlossning, men har fött 2 barn. Första va lite mer dramatisk hon fastnade med huvudet i en värk och hade navelsträngen runt halsen. Men hon kom ut av sig själv o mådde bra, lite blå i ansiktet men det försvann ganska fort. Sprack inget, sved lite när man gick på toa o jag kände mig lite svag o darrig i kroppen men mådde bra efter några dagar.
    Andra gången gick fl super, inga problem. Fick sy ett stygn denna gången men gick bra o gå på toa. Tog några dagar innan jag kunde gå en rask promenad.
    Vet inte om jag bara haft tur med mina förlossningar men jag är nöjd med valet att föda vaginalt.

  • Anonym (barnmorskan)

    Jag har väl ingen förlossningsskada men fick en bristning ända ner mot ändtarmen men ringmuskeln var inte skadad. Jag vet dock med mig att jag har en kort mellangård samt kunde jag inte hålla emot krystimpulsen när huvudet skulle ut så det fick inte stå och tänja något, det bidrog nog till lite större bristning. Att sy kändes inget men när den där bedövande känslan försvunnit var jag väldigt öm. Hade svårt att sitta första dagarna men blev bättre och bättre. Hade lite problem att hålla tätt om jag blev väldigt kissnödig samt ansträngde mig men det beror ju på att bäckenbotten tänjs ut pga graviditeten. Detta gick dock över och nu 9 månader efter förlossningen har jag inga problem alls. Jag upplever att jag ser och känner mig helt återställd där nere. Det enda man kan ana är ett tunt ärr på mellangården där jag syddes samt precis innaför slidmynningen på ena sidan är det en liten grop men det är ju inget jag lider av eller ser, kan bara kännas med fingret. Har inga problem med samlivet, jag är väl inte lika tight där nere som innan (har frågat mannen) men inget som stör. Gör knipövningar när jag kommer ihåg....

    Jag är själv barnmorska och numer syr man (läkare) större brisntningar på operation i narkos för att kunna sy det ordentligt. Det brukar bli mycket bra. Sedan ska man inte dra sig för att söka hjälp om man upplever att man inte blivit bra när det gått en tid!!1

  • HepaticaNobilis

    Fött ett barn vaginalt och är gravid med andra.

    Inga konstigheter, vattenavgång - värkar - krystvärkar - och fin bebis som mådde bra:) Det tog allt som allt 7 h varav ca 5,5 h värkar och 15 min krystvärkar. Fick sy ett par stygn.

    Jag hade en tyngdkänsla i underlivet någon vecka om jag stod upp länge kommer jag ihåg. Kan läcka några droppar urin om jag hoppar ordentliga hopp på en studsmatta..

    Sexet är på alla vis bättre! Upplevde aldrig vaginala orgasmer före fl och jag blir lättare våt än innan. Det var min största noja, att Sexet skulle bli dåligt och att jag skulle bli slapp;) Men allt blev till det bättre!

    Ser fram emot nästa förlossning nu i vår, tycker bara att det känns spännande.

  • HepaticaNobilis

    Fött ett barn vaginalt och är gravid med andra.

    Inga konstigheter, vattenavgång - värkar - krystvärkar - och fin bebis som mådde bra:) Det tog allt som allt 7 h varav ca 5,5 h värkar och 15 min krystvärkar. Fick sy ett par stygn.

    Jag hade en tyngdkänsla i underlivet någon vecka om jag stod upp länge kommer jag ihåg. Kan läcka några droppar urin om jag hoppar ordentliga hopp på en studsmatta..

    Sexet är på alla vis bättre! Upplevde aldrig vaginala orgasmer före fl och jag blir lättare våt än innan. Det var min största noja, att Sexet skulle bli dåligt och att jag skulle bli slapp;) Men allt blev till det bättre!

    Ser fram emot nästa förlossning nu i vår, tycker bara att det känns spännande.

Svar på tråden Förlossningsskador!