• Anonym (Under­sköter­skan)
    Äldre 5 Feb 20:19
    5788 visningar
    42 svar
    42
    5788

    Min kollegas kommentar, vården. Okej eller? Och måste man älska de boende?

    Jag jobbar som timvikarie på ett ä?dreboende vid sidan av mina studier. Jag är rätt så ny och försöker att göra mitt bästa såklart.

    På grund av personalbrist hoppade jag in och jobbade två dubbelpass på raken. Jag brukar undvika dubbelpass för att det sliter på orken och tålamodet.

    Hur som andra dagen sitter jag med min kollega och de vårdboende när hon plötsligt högt och tydligt sa "Ja (mitt namn) måste verkligen gilla att serva andra människor då hon jobbar hela dagen".

    Det kändes som en diss mot mig när hon sa så. Jag gör ju mitt bästa oavsett liksom. Men tog illa upp när hon pika mig sådär inför de boende.

    Jag är bra på mitt jobb men inte fan behandlar jag de boende som mina familjemedlemmar och jag hade liksom inte gått dit om jag inte fick betalt.

    Det är ett par tanter som beter sig som att man måste vara en passionerad eldsjäl för att jobba inom vården men så ser ju inte verkligheten ut.

    Är det inte okej att bara göra ett bra jobb? Och hur ska jag tänka på den kommentaren?

  • Svar på tråden Min kollegas kommentar, vården. Okej eller? Och måste man älska de boende?
  • Äldre 5 Feb 20:28
    #1

    Jag fattar inte.
    Gör du ett bra jobb och hon dissar dig för det.
    Eller gör du inte ett bra jobb och hon dissar dig för det?

  • Anonym (omg)
    Äldre 5 Feb 20:29
    #2

    Jag vill inte bli gammal. Om enda anledningen att du går dit är att du får betalt så inte fasen vill jag bo där. Jag vill inte ha min mamma, mormor eller svärmor där ni jobbar. Finns det ingen med hjärta som arbetar inom äldreboenden?

  • Äldre 5 Feb 20:31
    #3
    Anonym (omg) skrev 2016-02-05 20:29:12 följande:

    Jag vill inte bli gammal. Om enda anledningen att du går dit är att du får betalt så inte fasen vill jag bo där. Jag vill inte ha min mamma, mormor eller svärmor där ni jobbar. Finns det ingen med hjärta som arbetar inom äldreboenden?


    Fan vad naiv du är.

    Anledningen till att man får betalt för jobb är för att ingen skulle göra det gratis.

    Ingen skulle göra det gratis för att det är inte kul.

    Jobb är något man gör för att få in pengar så man kan göra det man vill sen.
    Sen har man ju en yrkesstolthet och gör ett bra jobb, men det är något helt annat.
  • Anonym (Äsch)
    Äldre 5 Feb 20:33
    #4

    Men vem skulle gå och jobba om man inte fick betalt?! Jag gillar mitt jobb (polis) men skulle verkligen inte göra slitet gratis. Älskar inte dem jag träffar på heller, men behandlar alla med respekt.

  • Äldre 5 Feb 20:38
    #5
    Anonym (omg) skrev 2016-02-05 20:29:12 följande:

    Jag vill inte bli gammal. Om enda anledningen att du går dit är att du får betalt så inte fasen vill jag bo där. Jag vill inte ha min mamma, mormor eller svärmor där ni jobbar. Finns det ingen med hjärta som arbetar inom äldreboenden?


    Jag älskar mitt jobb (förskola) men jag skulle inte jobba gratis.
    Vad du än har för jobb, skulle du verkligen jobba gratis bara för att du älskar jobbet?
  • Anonym (Under­sköter­skan) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 20:39
    #6
    Sandra8978 skrev 2016-02-05 20:28:10 följande:

    Jag fattar inte.

    Gör du ett bra jobb och hon dissar dig för det.

    Eller gör du inte ett bra jobb och hon dissar dig för det?


    Hon påpekar att det är fel att göra det för pengarna med den kommentaren. Men jag jobbar inte tretton timmar i sträck för de boendes skull. Jag gör fortfarande ett bra jobb måste jag understryka.
  • Anonym (Vadå)
    Äldre 5 Feb 20:41
    #7

    Vadå diss? Det var ju en komplimang. Snacka om självkritisk.

  • Anonym (Under­sköter­skan) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 20:44
    #9
    Anonym (omg) skrev 2016-02-05 20:29:12 följande:

    Jag vill inte bli gammal. Om enda anledningen att du går dit är att du får betalt så inte fasen vill jag bo där. Jag vill inte ha min mamma, mormor eller svärmor där ni jobbar. Finns det ingen med hjärta som arbetar inom äldreboenden?


    Jag har jobbat i över tio år inom vården, hade jag inte tyckt om mitt jobb och behandlat de boende illa hade jag slutat. Tvärtom behandlar jag dem med respekt och hjärta, men hade jag inte fått betalt hade jag inte jobbat dubbelpass t.ex.
  • Anonym (Under­sköter­skan) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 20:47
    #10
    Anonym (Vadå) skrev 2016-02-05 20:41:26 följande:

    Vadå diss? Det var ju en komplimang. Snacka om självkritisk.


    Hon är en av de torra tanterna med fast anställning och hon sa det med en bitter sarkasm.
  • Äldre 5 Feb 20:48
    #11

    Hade aldrig nånsin jobbat om jag ej fått betalt. Att jobba i vården är tungt fysiskt o psykiskt o knappt värt det för den usla lönen man får . Visst vissa gamla är underbara men finns många gamla som tror man e nån betjänt o slåss o spottas o är allmänt otrevliga

Svar på tråden Min kollegas kommentar, vården. Okej eller? Och måste man älska de boende?