• Anonym (Undrande.)

    Man - glad, kåt och tacksam?

    Det är en återkommande mening när "en bra" kvinna beskrivs. Eller ett återkommande svar på frågan "hur ska en kvinna vara?" - jo! Glad, kåt och tacksam.

    Jag förstår att man vill vara bland glada människor och att man vill ha en kåt partner men jag förstår inte vad man ska vara tacksam över? Någon som vill förklara? :)

  • Svar på tråden Man - glad, kåt och tacksam?
  • Anonym (Undrande.)

    Fast jag har ju hört män säga så och vara fullt allvarliga. Alla har väl gemensamt att de är mansgrisar . Därför tänkte jag att det finns säkert någon man här som känner så.

  • En god vän
    Anonym (Undrande.) skrev 2016-02-06 03:13:46 följande:

    Fast jag har ju hört män säga så och vara fullt allvarliga. Alla har väl gemensamt att de är mansgrisar . Därför tänkte jag att det finns säkert någon man här som känner så.


    Tvivlar. I sådana fall är de ju bara äckliga. Positiv, snäll och smart tycker jag låter bättre.
  • Farfallos
    En god vän skrev 2016-02-06 04:00:50 följande:
    Tvivlar. I sådana fall är de ju bara äckliga. Positiv, snäll och smart tycker jag låter bättre.
    Att sammanfatta hur människor ska eller inte ska vara med tre ord är ju bara löjligt. Men "kåt, glad och tacksam" är nog inte sämre än "positiv, snäll och smart".

    ...men jag har alltid tänkt mig att han som levererade "kåt, glad och tacksam" önskade att kvinnan för sin egen del (och inte bara för hans skull) kunde vara det, istället för den olyckliga bitterfitta hon framstod som. "Snäll och smart" är ju naturligtvis önskvärda egenskaper, men inget man önskar någon annan att känna sig, utan något som man snarare själv önskar att ens partner ska vara. Det finns liksom fler perspektiv på det hela.
Svar på tråden Man - glad, kåt och tacksam?