• Anonym (?)

    Festa nyktert

    Går sista året på gymnasiet, och nu snart börjar ju studentskivornas tid. Är 18 år gammal, men har aldrig ens provat alkohol. Har en huvudvärk/migränproblematik, och är dessutom mycket strikt hållen hemifrån, därav att jag aldrig provat. Aspirerar inte på att göra det heller, då jag inte vill få problem med varken huvudvärk eller föräldrar. 


    Men så till frågeställningen; Går det att festa nyktert? Någon som provat? Eller är det bara att skita i studentskivorna?

  • Svar på tråden Festa nyktert
  • Jeltzin

    Klart det går att festa och ha kul även om man är nykter fast alkohol gör det mesta mycket roligare.
    Vill du inte prova pga din huvudvärk/migrän kan jag förstå men vad dina föräldrar tycker det skulle jag lägga i samma låda som katten skiter i..
    Visst du är 18 men vilken 18-åring som är student har inte testat att dricka alkohol?

  • Anonym (?)
    Jeltzin skrev 2016-02-05 23:51:16 följande:

    Klart det går att festa och ha kul även om man är nykter fast alkohol gör det mesta mycket roligare.
    Vill du inte prova pga din huvudvärk/migrän kan jag förstå men vad dina föräldrar tycker det skulle jag lägga i samma låda som katten skiter i..
    Visst du är 18 men vilken 18-åring som är student har inte testat att dricka alkohol?


    Du har absolut rätt. Men tyvärr är det inte så enkelt. Framförallt min mamma är väldigt kontrollerande. Trots att jag är 18,5 år gammal så kontrollerar hon fortfarande vad jag har på mig för kläder (måste ha hennes godkännande...), t.ex. vill hon att tröjorna ska vara lite "rymligare" och sådär då jag har större bröst som måste täckas osv. Jag får egentligen inte heller vara ute efter kl. 18, och oavsett vem jag ska träffa frågar hon ut mig fullkomligen före och efter om vem det är, hur länge jag känt personen (ofta barndomsvänner), hur de är, vad de fått för uppfostran m.m. 


    Är helt svensk och kommer från en helt ateistisk familj om det nu spelar någon roll....

  • Jeltzin
    Anonym (?) skrev 2016-02-05 23:58:25 följande:

    Du har absolut rätt. Men tyvärr är det inte så enkelt. Framförallt min mamma är väldigt kontrollerande. Trots att jag är 18,5 år gammal så kontrollerar hon fortfarande vad jag har på mig för kläder (måste ha hennes godkännande...), t.ex. vill hon att tröjorna ska vara lite "rymligare" och sådär då jag har större bröst som måste täckas osv. Jag får egentligen inte heller vara ute efter kl. 18, och oavsett vem jag ska träffa frågar hon ut mig fullkomligen före och efter om vem det är, hur länge jag känt personen (ofta barndomsvänner), hur de är, vad de fått för uppfostran m.m. 


    Är helt svensk och kommer från en helt ateistisk familj om det nu spelar någon roll....


    Vore jag som dig så skulle jag ta mitt pick och pack och dra vidare..
    Om du sen är helt svensk eller invandrare så är det samma sak religion skiter jag fullständig i utan alla får bilda sig sin egna uppfattning...
  • Anonym (Get it)
    Anonym (?) skrev 2016-02-05 23:58:25 följande:

    Du har absolut rätt. Men tyvärr är det inte så enkelt. Framförallt min mamma är väldigt kontrollerande. Trots att jag är 18,5 år gammal så kontrollerar hon fortfarande vad jag har på mig för kläder (måste ha hennes godkännande...), t.ex. vill hon att tröjorna ska vara lite "rymligare" och sådär då jag har större bröst som måste täckas osv. Jag får egentligen inte heller vara ute efter kl. 18, och oavsett vem jag ska träffa frågar hon ut mig fullkomligen före och efter om vem det är, hur länge jag känt personen (ofta barndomsvänner), hur de är, vad de fått för uppfostran m.m. 

    Är helt svensk och kommer från en helt ateistisk familj om det nu spelar någon roll....


    Usch vad jobbigt det låter... Det med 18 låter rätt extremt! Tråkigt att hon inte litar på den uppfostran hon har gett dig, och det omdömet du därmed har fått med dig. Om du är PRO-aktiv o ligger ett steg före och berättar hur du lägger upp firandet så kanske du slipper tjat, och berättar vilken bra mamma hon är och vilket jobb hon gjort. Just det att säga att hon är en bra mamma har iaf fått min mamma att lägga ner tjatet för en stund inget annat biter. Det är rätt kul att vara nykter bland halvfulla människor, man känner sig rätt avslappnad och kan leva ut på annat sätt för de andra är ändå redan fulla så det gör inget om man gör bort sig.
  • Anonym (Get it)

    Det sägs att man ska hantera människor med kontrollbehov genom att ligga steget före och få dem att känna sig lugna. Så vänta inte på hennes förmaningar utan börja med att ta upp det du vet att hon kommer vilja ha koll på. Du kan ge mamman massage, det kan också bita bra.

  • Pentra

    Det går alldeles utmärkt att festa och ha kul utan alkohol. Efteråt så kommer man ju dessutom ihåg om man hade roligt, och man drabbas aldrig av någon pinsam och jobbig baksmälla, som dessutom ställer till det även för omgivningen. Jag smakade inte alkohol förrän jag var över 20 år, och då menar jag verkligen smakade. Har aldrig varit full i hela mitt liv. Ser inget nöje i det, speciellt inte efter det jag upplevde då jag var i 20-25-årsåldern när jag då jag upprepat utsågs till den självklara fyllechaffisen åt mer eller mindre redlösa människor...som spydde i och utanför bilen... :-/ Jag bestämde mig för att jag inte vill bete mig så mot mina medmänniskor, och dessutom så känner jag mig illa till mods av tanken på att inte kunna ta hand om mig själv och vad som skulle kunna drabba mig pga. det. Jag dricker motsvarande ca 3-5 alkoläskar utspritt över året, för att det är gott, så, jag är i det närmaste nykterist, men inte absolutist, och jag har aldrig lidit av det. Vissa undrar dock oförstående varför jag inte dricker mig full, men jag står vid att jag känner mig tryggare och har roligare utan alkohol. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • MEE83

    Ja det går utmärkt, jag slutade supa, när jag var ca 25 skulle jag gissa på, kommer inte ihåg när jag hade min senaste riktiga karatefylla, men det var nog 8-9 år sedan, och det slutade med att jag glömde trodde att mina skor var försvunna, jag hade nämligen skorna i portföljen, och jag hade skorna i portföljen för att inte glömma portföljen, detta var efter ett nattligt nakenbad. Jag fick promenera hem barfota(i Stockholm), utan dojor och strumpor. Dagen efter hittar jag såklart skorna i portföljen! :D

    Jag skall inte påstå att jag ångrar mina så kallade karatefyllor, retrospektivt, så är de väldigt roliga och det är så att säga minnen för livet(många galna upptåg, de flesta slutade väl, en gång blev det fyllecell, på Skånegatan) både för mig, och mina vänner, det är kul anekdoter som får många att gråta av skratt, och det är alltid kul att få människor att skratta, men jag kan ärligt säga att jag har haft minst lika kul i nyktert tillstånd, eller så gott som nyktert tillstånd.
     
    Sedan har jag aldrig varit någon helnykterist, då jag tycker att det finns många njutbara alkoholhaltiga drycker, men jag har verkligen kunnat festa och ha sjukt kul utan att vara berusad, en iskall cola är också väldigt gott! En av mina bästa kvällar på lokal, var för ett antal år sedan när Desyn Masiello spelade skivor, för de som inte vet vem han är, så är/var han, en tokfet house DJ, mest aktiv från ca 2003-2010, en av mina absoluta favoriter, en riktig inspiratör, och en riktig DJ, inte som de headliners som bokas till typ Summerburst etc(inget fel på dessa evenemang dock, jag har haft kul på dessa med), och då var jag spiknykter, en fantastisk kväll! 

    De flesta lär sig att hantera alkoholen på ett mer moget sätt med åldern, så det kan vara mer kaosaktigt på evenemang där genomsnittsåldern är lägre, som på t ex en studentskiva, men de flesta jag var på var rätt så ordnade, och jag tror absolut att man skulle kunna ha haft roligt på dessa som nykter.

    Summa summarum, jag hade inte skippat studentskivorna om jag var i dina skor. 

    Ha det! 

  • MEE83

    Eller ja, jag ångrar väl 1 av de mer alkoholstinna kvällarna, då den kvällen slutade på en tältsäng in polarens vardagsrum, med en främmande tjej, alas, jag var otrogen, även om jag i princip var mer eller mindre nere för räkning(ingen ursäkt, bara ett konstaterande).

    Det är nog ända gången jag känt riktig, klassisk, dagen efter ångest, jag kunde inte jobba, så jag fick gå hem från kontoret, var rätt så dysfunktionell just den dagen, och berättade då vad som hade hänt för min dåvarande flickvän, och det var början på slutet av det förhållandet.

    Vilket dock möjliggjorde att jag kunde träffa min nuvarande sambo, så på det stora hela var det ju en bra grej, men just då, var det mörker, tokångest och jag kände mig mest som ett as.  

  • Farfallos

    Kan man festa nyktert?

    ...och kan man gå på fest i jeans? Kan man cykla till affären? Kan man äta mackor till lunch? Kan man köpa en julklapp på loppis? JA! Det kanske inte tillhör det vanliga, men fungerar utmärkt under vissa förutsättningar. Själv gillar jag starkt känslan av att vara lite berusad, men väljer ändå kanske 2 av 3 gånger att vara nykter av någon anledning, som att t.ex kunna ta bilen, vara pigg i morgon, ha bra sex senare på kvällen eller för att jag helt enkelt vill vara vid mina sinnens fulla bruk vid tillfället.

  • taquine

    Klart du kan festa nyktert , men som vanligt i detta land ska det alltid bli svart eller vitt . Folk som dricker (ivarje fall i min umgängeskrets) dricker sig aldrig aspackade utan för att det är gott och sätter extra krydda. Det finns faktiskt ett mellanting ..
    Ett glas bubbel tycker jag allt du kan unna dig på din student TS


    Goodness me
  • Anonym (Grabbar_är_grabbar)
    Aniiee skrev 2016-02-05 23:55:14 följande:

    Klart det går. Duh! Nyktra har dessutom ofta roligare än fulla =P


    Absolut och det funkar varje gång och roligt har man också. Sen är dagen efter en helt vanlig underbar dag. Men om du inte gör det redan, så lär dig dricka kaffe. Det håller dig vaken och piggare längre.
Svar på tråden Festa nyktert