• medhjälparen

    Varför ok för tjejer att kommentera vikten?

    Killar har också krav på sig att se bra ut, vara tränade.
    Jag har alltid hållit igång, men efter en knäskada har jag inte kunnat träna som vanligt på 1 år.
    Har fått lite trivselkilo, men är inte överviktig. 78 kg till 185 cm.
    Plus att jag märkt det är svårare att vara i superform nu över 40.
    Skulle en kille kommentera en tjejs vikt, då skulle det ta hus i helvete.

  • Svar på tråden Varför ok för tjejer att kommentera vikten?
  • Smastor
    medhjälparen skrev 2016-02-06 08:20:59 följande:

    Killar har också krav på sig att se bra ut, vara tränade.

    Jag har alltid hållit igång, men efter en knäskada har jag inte kunnat träna som vanligt på 1 år.

    Har fått lite trivselkilo, men är inte överviktig. 78 kg till 185 cm.

    Plus att jag märkt det är svårare att vara i superform nu över 40.

    Skulle en kille kommentera en tjejs vikt, då skulle det ta hus i helvete.


    Sluta nu tjockis.. Klart man får kommentera en kvinnas vikt...
  • medhjälparen
    Smastor skrev 2016-02-06 08:23:40 följande:
    Sluta nu tjockis.. Klart man får kommentera en kvinnas vikt...
    Nej.
  • Smastor
    medhjälparen skrev 2016-02-06 08:27:39 följande:

    Nej.


    Nehä?
  • MadHatter

    Jag anser att det är ohövlligt att kommentera en annan persons utseende på ett negativt sätt oavsett kön på den som kommenterar/blir kommenterar.

    I en relation är det ok att ta upp en sån sak som viktuppgång på ett sakligt och trevligt sätt vid ytterst enstaka tillfällen. Pika är aldrig ok. Även detta oavsett kön.

    Om du är man och blir pikad för din vikt är det väl upp till dig om det "tar hus i helvete" eller ej? Liksom tjejer som blir pikade äger du din egen reaktion.

  • medhjälparen

    Jag hoppas nån tjej svarar också. Varför det är roande att knuffa killen i sidan och komma med den festliga kommentaren "nu har du allt lagt på dig lite".
    Lite vänskapligt sådär.

  • medhjälparen
    MadHatter skrev 2016-02-06 08:34:25 följande:

    Jag anser att det är ohövlligt att kommentera en annan persons utseende på ett negativt sätt oavsett kön på den som kommenterar/blir kommenterar.

    I en relation är det ok att ta upp en sån sak som viktuppgång på ett sakligt och trevligt sätt vid ytterst enstaka tillfällen. Pika är aldrig ok. Även detta oavsett kön.

    Om du är man och blir pikad för din vikt är det väl upp till dig om det "tar hus i helvete" eller ej? Liksom tjejer som blir pikade äger du din egen reaktion.


    Nej nej, killar får ju vara beredda att ta skit. Man är ju överkänslig, och allt det där, om man skulle råka ta illa upp. Man ska bita ihop, ta det som en man.
  • MadHatter
    medhjälparen skrev 2016-02-06 08:35:59 följande:

    Jag hoppas nån tjej svarar också. Varför det är roande att knuffa killen i sidan och komma med den festliga kommentaren "nu har du allt lagt på dig lite".

    Lite vänskapligt sådär.


    Jag är tjej. Tycker inte alls det du beskriver är ok.
  • MadHatter
    medhjälparen skrev 2016-02-06 08:39:23 följande:

    Nej nej, killar får ju vara beredda att ta skit. Man är ju överkänslig, och allt det där, om man skulle råka ta illa upp. Man ska bita ihop, ta det som en man.


    Ja, det är möjligt att "de sociala koderna" är så när det gäller pikar om utseende. Att det är mer ok för en tjej att visa sig sårad än en kille. Det har ju traditionellt sätt också länge varit mer ok för en tjej att vara fåfäng än för en kille också, men det där ändras ju.
Svar på tråden Varför ok för tjejer att kommentera vikten?