• September2016

    Ångest!

    Hej!

    För ett litet tag sen fick jag reda på att jag var gravid i 9:e veckan +4/6 dagar. När jag först fick reda på det trodde jag att det var ett skämt. Detta då jag alltid fått höra att jag troligtvis inte kommer kunna få några barn och redan så sent som i oktober efter en ultraljudsundersökning m.m. Min sambo har tydligt sagt från första stund att han inte velat skaffa barn och blev än mer chockad än mig. Skillnaden är dock att jag samtidigt blev glad. Eftersom jag har väldigt oregelbunden mens (fick senast i somras) så gjordes en ultraljudsundersökning för att avgöra hur långt gången graviditeten är. Vi fick då se både hjärta, armar och ben röra sig. Jag kunde inte sluta le. Min sambo var dock mer sammanbiten och som ni säkert förstår så står jag vid ett vägval. Min sambo vill inte att vi skaffar barn nu på grund av: 1. Vår ekonomi är ansträngd. 2. Vi har ett korttidsboende. 3. Vi har bara varit tillsammans i snart ca 9 månader och han vill att vi blir tryggare i vår relation. Han har tydligt visat att han vill att jag ska vara en del av hans familj. Dels genom att ta steget att flytta ihop (han trodde aldrig att han skulle flytta ihop med en tjej), men även då jag är den enda av hans flickvänner (jmf med tidigare relationer) som har fått träffa hans familj. Han har nu även sagt att han kan tänka sig att vi skaffar barn tillsammans i framtiden, men att nu är inte rätt tid. Problemet är dock att jag är äldre än min sambo och fyller snart 38. Därför känner jag att det här kan vara min enda chans. För mig så känns även 10 veckor långt gången och även om aborttid är bokad, så skriker hela min kropp nej. Jag är också adopterad och har enda sedan jag var liten velat hitta min biofamilj, men tyvärr utan lycka. Därför är detta en chans för mig att skapa min egen familj. Jag har full förståelse för min sambos tankar, men känner ändå att det kommer bli oerhört tufft att genomgå en abort. Om jag dock väljer att fullfölja graviditeten, så är jag osäker på om min sambo stannar eller ej. Då jag som sagt själv levt utan kännedom om min biofamilj, så vet jag att det kan vara extremt tufft. Jag vill inte att mitt barn ska få uppleva samma situation. Oavsett beslut så vet jag att det kommer bli en tuff prövning för vår relation och mig själv. Hur skulle du ha resonerat om du var i min situation?

  • Svar på tråden Ångest!
  • Anonym (Vera)

    Vilken tuff situation du har hamnat i! Förstår att det tar mycket energi och blir en hel del tankar. Min första tanke är att om hela du på insidan känner så starkt nej inför en abort så är det ett bevis för att du vill behålla det här barnet. Sen ska man ju självklart ha med i beräkningen att det är hans barn också, men som du skriver så kan han tänka sig barn i framtiden men "tiden är inte rätt", om jag förstår dig korrekt? Ibland blir ju inte livet riktigt som man tänkt sig. Om du behåller barnet och han försvinner, skulle det var något du kan fixa? För i så fall är det enda rätta att du förklarar för din kille att du förstår hans situation men att du vill ha det här barnet och att beslutet att vara delaktig är hans. Varma styrkekramar!

  • September2016

    Tack för ditt svar! Ja, du har förstått det rätt att min sambo kan tänka sig barn i framtiden. Just nu anser han dock att vi inte har rätt förutsättningar för att ge barnet en bra framtid. När det gäller din fråga att uppfostra vårt barn ensamt, så är det fullt möjligt. Jag har både familj och vänner som stöttar. Just nu har jag ett bra jobb, med bra ekonomiska förutsättningar men pendlar varje dag (ca 1,5 restid i varje riktning). Om jag väljer att behålla barnet bör jag därför byta bostadsort alternativt jobb. Det känns ju dock som mindre bekymmer. Det som är tufft är nog att riskera att förlora min partner som jag annars känner mig väldigt trygg med. Jag har tidigare varit i en väldigt destruktiv relation där jag inte alls mådde bra. Tack återigen för ditt svar!

  • Vorsol

    Jag är i en liknande situation, fast ingen av oss vill behålla. Jag fick min pcodiagnos för 8 år sedan och har ju varit inställd på att det i princip inte kommer gå. Trodde jag skulle svimma när jag fick se plusset! Vi är 10 år yngre än dig, och det passar bara verkligen inte alls! Hade det varit om 5-6 år och jag uppnått det jag vill i mitt liv hade vi nog behövt sätta oss ner och ta en ordentlig funderare. Min sambo är till 99% säker på att han aldrig vill ha fler barn (har ett sedan innan som han dock inte har kontakt med) men jag tror det mest är rädsla för att det ska bli likadant som förra gången. Hon hade verkligen bara honom till en sak, så fort barnet kom började hon vänstra och sånt. Nu har dom ingen kontakt för hon är seriöst lite dum i huvudet.. Men i alla fall.

Svar på tråden Ångest!