• Neapeaw

    Orolig oväntat besked från läkaren

    Hejsan!

    För att göra en lång historia kort, jag är 19år gammal tjej som för ungefär 2månader sen krockade med bilen, väl inne på sjukhuset röntgade dom mina lungor för att se ev skador som kunde ha uppkommit i samband med olyckan.

    Men det visade sig vara något helt annat, Läkaren kommer in och säger att jag har en Förtörtning i ena lungan, man kunde jämför det med en liten mörk broskbit ungefär. Efter det beskedet fick jag åka hem och läkarna skulle kolla närmare på bilderna sen höra av sig. Det gick kanske 7 dagar sedan ringde läkaren och sa att eftersom jag var så ung så misstänkte dom inte lungcancer. Jag skulle få komma på återbesök om 6månader-1år och kolla om den vuxit eller någon förändring hade skett.

    Men jag Är ändå orolig fast jag vet att det är ytterst ovanligt att få lungcancer i sån ung ålder som jag har. Men jag har ständiga ryggsmärtor som värker något sjukt, trött och orklös ofta, har gått ner ungefär 15kilo på kanske 4/5 månader. Sedan blir jag andfådd so fått jag anstränger mig (kan givetvis vara dålig kondis också).

    Men som sagt jag tror inte jag har lungcancer men jag är orolig och skulle vilja höra om någon annan här haft liknande situation?

    Gärna tips va det annars kan vara för något som är en rund liten svart förtätning i ena lungan?

    Tacksam för alla tips! Men Elaka kommentarer undanbes då jag skriver här för att få tips inte kränkningar eller andra spydigheter.

  • Svar på tråden Orolig oväntat besked från läkaren
  • glutten

    Jag tycker att du ska söka vård igen. Förklara att du är orolig, att du har andra symtom förutom det som syns på röntgen och att du vill gå till botten med alltihop.

  • Annelie 76

    Med de andra symptom du har tycker jag inte att de ska utesluta cancer. Berättade du om det andra? Ovanligt betyder inte att det inte förekommer. Tex är det ovanligt med bröstcancer hos män och unga kvinnor men det händer...

  • slätstruket

    Hej!
    Har du berättat för läkaren om dina andra besvär? I synnerhet om viktnedgången?

    Jag var 20 år när jag diagnostiserades med en cancersort som är ovanligt att drabbas av så ung. Läkarna slog inte på stora trumman förrän jag talade om att jag hade gått ner en del i vikt (oförklarligt).

    Är inte ute efter att skrämma dig men vill absolut uppmana dig att kräva vidare undersökningar nu. Avvakta inte. Förhoppningsvis är det inget farligt och i annat fall är du åtminstone tidigt ute.

Svar på tråden Orolig oväntat besked från läkaren