• varmlanning

    Gravid första gången, nervös med frågor

    Den 23:e januari tog jag ett gravtest (eller rättare sagt flera) som alla visade plus. Det ena var ett clearblue som visade 3+. I bruksanvisningen stod det att en läkare i det fallet skulle säga 5+. Vad innebär egentligen det? Jag har en tid hos bm nästa vecka och får förhoppningsvis veta mer exakt då.

    Måste man veta exakt när senaste mens/ägglossning var för att få en mer exakt tid på antal veckor? Jag har aldrig haft regelbunden mens, den har varit så oregelbunden att jag ärligt talat inte trott att jag kunnat bli gravid. Detta innebär i sin tur att jag inte har en aning om när senaste mens eller ägglossningar var. Eftersom det ibland kan dröja 3 månader och ibland två veckor mellan mensen så har jag aldrig direkt haft någon koll. Den kommer när den kommer.

    Jag är såklart jätteglad över att jag plussat, men på många sätt har det kommit väldigt olägligt, precis fått min första heltidstjänst inom det yrke jag i fyra år utbildat mig till. Jätteroligt jobb.. men tröttheten och illamåendet påverkar mig som fan. Jag äter sånna åksjuketabletter från apoteket då bm sa att dessa var riskfria, och de fungerar ganska bra under hela förmiddagarna men de gör mig så extremt trött.När jag kommer hem somnar jag direkt och efter att jag vaknar mår jag så oerhört illa resten av kvällen. Är det någon som har något tips för hur man kan undvika illamående? Jag har slutat dricka kaffe helt. Mår illa bara jag tänker på kaffe och jag har hört att det ska lindra illamående också, men jag är fortfarande så extremt illamående. Har ni några andra tips?

    Mvh

    En med tusen frågor


    illamående antal veckor
  • Svar på tråden Gravid första gången, nervös med frågor
  • Anonym (mig)

    Såna där åksjukearmband som finns på apoteket var det ända som hjälpte mig.

    Sen brukar illamåendet släppa för många efter 12 veckor.

  • Ankan373

    Jag är också gravid med första barnet. Otrolig nervös för allt som väntar och kan hända! Vill ha i alla fall v.12 nu ;)

    Vad har du för fler symtom? Har också hört att de där åksjukearmbanden ska vara de bästa!

  • aleydis

    Om du har väldigt oreg mens måste grav längden nog fastställas med ulj. Vet Du när du hade sist?

    Boka tid hos läkare och be att få lergigan Comp utskrivet. Det ger inte trötthet och är säkert att ta under grav

  • Ankan373

    Man får bog testa allt för att slippa! Hoppas det fungerar ???? jag hade min senaste mens 30 december är i v 5+1 nu! Har du ingen aning om när du hade din senast?

  • Ankan373

    Men som du skriver så borde det räknas som att du är i vecka 5 + ! Av någon anledning räknar man på två veckor innan man blev "befruktad". Ska på samtal på torsdag och hoppas också få svar på lite frågor!

  • Kasperina

    Jag har överlevt början av graviditeterna med Seabands, Postafen och ständigt småätande Gick upp 2/3 av total viktuppgång under första trimestern båda gångerna. Jag mådde mindre illa om magen aldrig blev tom, utan jag åt skorpor, hårt bröd, kexchoklad mm konstant.

    Med dina förutsättningar kommer du förmodligen att få göra ett ultraljud rätt omgående för att fastställa hur långt gången du är.

  • varmlanning
    Ankan373 skrev 2016-02-06 11:16:03 följande:

    Men som du skriver så borde det räknas som att du är i vecka 5 + ! Av någon anledning räknar man på två veckor innan man blev "befruktad". Ska på samtal på torsdag och hoppas också få svar på lite frågor!


    Innebär det då att man egentligen är i v3? För när man säger att en graviditet är  i ca 40 veckor, räknar man då ifrån när testet visar v3? Detta är så förvirrande! När är man då i vecka 12? När testet visar v 3, alltså att man varit gravid i tre veckor. Eller räknar man då den vecka bm säger att man är gravid i? Det innebär ju att två av de veckorna inte är "gravidveckor"?:S
    aleydis skrev 2016-02-06 11:06:25 följande:

    Om du har väldigt oreg mens måste grav längden nog fastställas med ulj. Vet Du när du hade sist?

    Boka tid hos läkare och be att få lergigan Comp utskrivet. Det ger inte trötthet och är säkert att ta under grav


    Jag vet genuint inte alls när jag hade mest senast. Det kan ha varit i början av november, i slutet av november eller i början av december. Jag tror att graviditeten blev till undertiden som jag hade en äl. Dessa brukar ju inte heller komma regelbundet men ofta kan man se på flytningarna att det är äl. Det värsta är dock att jag inte kommer ihåg när detta var. Har bara ett svagt minne av att vi låg med varandra för ett tag sedan när jag hade äl.
    Kasperina skrev 2016-02-06 11:17:17 följande:

    Jag har överlevt början av graviditeterna med Seabands, Postafen och ständigt småätande Gick upp 2/3 av total viktuppgång under första trimestern båda gångerna. Jag mådde mindre illa om magen aldrig blev tom, utan jag åt skorpor, hårt bröd, kexchoklad mm konstant.

    Med dina förutsättningar kommer du förmodligen att få göra ett ultraljud rätt omgående för att fastställa hur långt gången du är.


    Är det inte en risk för barnet att göra ultraljud tidigt i graviditeten?

  • Kasperina
    varmlanning skrev 2016-02-06 11:28:22 följande:
    Är det inte en risk för barnet att göra ultraljud tidigt i graviditeten?

    Nej det är det inte. I Sverige är man restriktiv med ultraljud medan man i tex Australien och vissa latinamerikanska länder gör ultraljud vid varje besök. Det finns en studie som är ca 25 år gammal som visar att det kan finnas en något ökad risk för vänsterhänthet hos pojkfoster, men den är dels gjord på en gammal ultraljudsteknik, dels inte helt entydig. 
    Normalt gör man I Sverige bara ett ul i v18-20, men vet man inte hur långt gången man är brukar det göras ett vul i samband med inskrivningen. Har man bara en äggledare eller tidigare haft utomkveds görs oftast en kontroll i v6, gör man KUB görs det i v11-13, och gör man tillväxtkontroll görs det i v32. 
Svar på tråden Gravid första gången, nervös med frågor